RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggJaha, då "styr" vi upp den här tråden lite...
Jag ber er samtliga tänka på att skriven kommunikation är svårt. Även om det du skriver är menat skämtsamt är det lätt att misstolka med hänvisning till att kroppspråk, betoning med mera inte syns/hörs.
Rena personangrepp undanber vi oss här på webForum med hänvisning till vad vi försöker eftersträva - en kamratlig ton i våra diskussioner.
Det mesta känns det som om ni redan har rett ut själva, men om det inte räcker kan vi forumledare gå in och "punktmarkera" vad som kan uppfattas som personangrepp i upplysningssyfte.
Jag beklagar att jag inte har uppmärksammat detta tidigare och framför samtidigt vår ursäkt till de som har känt sig angripna personligen.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Det jag skrev var inte menat som skämtsamt, jag finner inget skämtsamt i att vissa tycker att det är OK att avrätta utvecklingsstörda som intelligensmässigt står på ett barns nivå, det tycker jag enbart är sorgligt.
------------------
° 4711 - the number of the geek °
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
48 % av befolkningen i åldern 15 till 59 år kan tänka sig dödsstraff för vissa brott.
Dessutom anser 52% av den svenska befolkningen att det inte är nån bra idé.
Vidare, tror du verkligen själv på att det avskräcker från brott? Friska och sansade mänskor blir avskräckta, men tyvärr är det inte friska och sansade mänskor som begår brott som skulle kunna motivera dödsstraff.
------------------
-- spango
Livet står på lur alldeles bakom knuten.
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
jag tycker inte utvecklingsstörda skall ha några andra regler än oss som inte är det.
Hmm, då kommer jag med mina hypotetiska frågor igen då. ;)
Antag att du är ute på gatan och glider runt. På en parkbänk ser du en konstig moj som du inte vet vad det är (du har aldrig sett något liknande förut). Du tar nyfiket upp den, och när du håller på att undersöka den så kommer du åt en knapp som gör att manicken skickar ut en dödsstråle (visade sig vara ett superhemligt vapen som någon från FOA glömt kvar). Denna dödsstråle träffar 10 personer längre bort som omedelbart ramlar ihop och dör.
Alltså skall du dömmas till döden, ty du är ju en massmördare? I.o.f.s. hade du ju ingen aning om vad konsekvenserna kunde bli av ditt handlande, men det skall ju inte göra någon skillnad enligt dig?
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggRobban: Skärp dig nu :e
Då är det ju en solklar olyckshändelse och du kan som mest bli ANKLAGAD till mord eller vållande till annans död.
Du kommer mest troligt inte att bli dömd för nånting ju ;)
Kom med nått bättre förslag istället för det VET jag att DU kan :e :e :e :e
------------------
Min hemsida!
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Om man skall dömmas till döden trots att man inte är medveten om vilka konsekvenser ens handlande kan få så skall det väl gälla alla? Inte bara förståndshandikappade?
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
CChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Apropå "livstid" vill jag minnas jag läste på text-tv för en tid sedan om någon som skulle avtjäna "livstid" och sedan utvisas :o
Antar dom inte skulle utvisa ett lik... så man undrar varför det kallas livstidsstraff när det tydligen inte är det :q
------------------
Stoppa diskrimineringen av oss 640x480-surfare !!!
CssonMedlem sedan feb. 2000438 inläggSåg på TV om nån häromdan som hade blivit dömd till 1000 års fängelse. Känns kanske lite onödigt att slösa bort en cell i 950 år :).
Det borde vara ett värre straff att veta att man ska sitta i fängelse tills man dör, än att bli avrättad. Man får iaf gott om tid att tänka över vad man gjort.
Apropå öga för öga...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/15/straff.html
/Csson
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inläggAtt det finns såna människor som kan sitta i domstol och... och... fan... x(
------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?
BbughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg x(
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
CChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Dödsstraff har ju konstaterats vara opraktiskt - det är marigt ge ev oskyldigt dömda upprättelse, plus att somliga kanske mer upplever verkställandet som en befrielse än ett straff; samt risken att självmordskandidater avsiktligt ådrar/påtar sig straffet. :l
Ska bokstavliga livstidsstraff praktiseras istället :q
Skulle bank- och postrån o.dyl. upphöra om de konsekvent bestraffades med livstids fängelse :q
------------------
Stoppa diskrimineringen av oss 640x480-surfare !!!
Nej, det skulle dom inte. Kolla in Kalifornien. Dom tillämpar väldigt hårda straff med ibland 10 till 20 år av isolering. Inte är dom direkt kända för sitt låga antal bankrån för det...
------------------
° 4711 - the number of the geek °