Nu ska vi se här...
Dödsstraffets vara eller icke vara återkommer jag strax till.
Det är sant att livstid egentligen ska vara livstid, men i praktiken är det runt 15 år. Dessutom tas det hänsyn till gott uppförande vid en nådeansökan, så de kommer ut efter 7-8 år... :l
För egen del har jag tappat all tro på det svenska rättssystemet.
Lång historia kort:
Min systers pojkvän vart knivmördad på Odenplans tunnelbanestation försommaren 1995 av en ung kille som gick omkring med en kniv på sig. Hoppade på Daniel helt oprovocerat och dödade honom och skadade hans polare. Kniven satt f ö rakt i hjärtat. Daniel hade inte en chans, hjärtsäcken vart punkterad och han dödförklarades på operationsbordet på Karolinska. Hans polare låg i över två månader på Huddinge för att läka hans njure som också vart träffad av kniven.
Killen åker fast och åtalas för mord och mordförsök, brott mot knivlagen osv, hans brottsregister är lika långt som han själv med inbrott, misshandel, stöld mm. Domen faller och han döms för grov misshandel och grovt vållande till annans död till två års fängelse av Stockholms Tingsrätt. Men socialtjänsten i Bromma bifogar en not till domen där de tycker att domen är felaktig, de tycker det räcker med samtalsterapi.
Domen överklagas till Länsrätten (eller om det var Hovrätten) och straffet skärps till fyra år.
Fyra år! Killen kom ut efter två år för ett mord!
Det riktigt vidriga i den här historien är att Daniels far är kriminalpolis och hans mor arbetar med "värstingar" på ett hem utanför Sthlm - snacka om att spotta dem i ansiktet...
Jag fattar inte att de kunde få det till grovt vållande (är inte det att råka backa över nån på en p-plats?), och dessutom ett såpass kort straff.
Så till dödsstraffet. Precis när det hände skulle jag gett vad som helst för att långsamt, långsamt få strypa den lille fan (som var i övre tonåren när det hände).
Men nu vet jag att det skulle inte gett mig något. Nu har han suttit två år på kåken och förhoppningsvis haft det för jäkligt, men det känns otillräckligt med fängelse. Naturligtvis borde det ha varit längre, men det känns i alla fall inte tillräckligt hårt.
Jag sällar mig till Rikards skara - jag vet helt enkelt inte. :l
Arbetsläger skulle kanske återinföras? ;)
------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.