webForumDet fria alternativet

Köpa bredband - åsikter

Bredband & telefoni

20 svar · 323 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag sitter här och funderar...
Jag har fått ett erbjudande. 2.3Mbit direkt in i väggen där hemma. Och jag blir helt ensam på linan.

Dilemat: Jag måste betala linan på 3500:-... och man vet ju inte om man kommer att bo kvar i lägenheten eller inte.

Så, skall jag ta ett banklån och köpa modem och lina för ca 18000:- eller vad? jag kan ju inte bestämma mig... hjälp mig :)

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

det beror la på vilka månadskostnader vi pratar om. kostar kabelmodemet så jäklans mycket?

fast det är klart. 2.3mbit är ju hyfsat snabbt...

------------------
don't follow your friends -- inflate them

Kostar några hundra i kvartalet...
Modemen kostar ca 7000 styck... men det kommer till kostnader också...

------------------
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Köp inte, om du inte är rik, om något år eller så kommer du att kunna få samma hastighet för en billig penning

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vilken typ av anslutning är det? Kabelmodem eller en "äkta" fast uppkoppling med statisk IP etc?

------------------
° 4711 - the number of the geek °

Äkta... så jag kan ju sätta upp en server hemma om jag vill det...

------------------
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Det är ju lyxigt.. Men 18 000 är ju rätt mycket pengar. Är dessa 18 000 en engångskostnad och i såfall hur mycket kommer det att kosta per månad?

Du skulle ju kunna sätta upp ett webbhotell eller något annat som kan dra in lite pengar och så att säga sponsra din uppkoppling.

------------------

Visst, det är engångskostnader: Två modem och en kabel. Och det skulle nog kosta 120kr i månaden efter det...

Och då kan jag jobba hemifrån, vilket skulle vara skönt emmelanåt... :)

------------------
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Om jag vore dig, så skulle jag antagligen slå till. Det är rätt så idiotiskt, men 2,3Mbit fast lina helt för sig själv är helt enkelt för lyxigt för att låta bli :). Du kan ju köra dina egna domäner, sätta upp Quake/Halflife-servrar och mycket mer.

------------------

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

jag hade nog också slagit till. fast jag är helt black. som pepper nämnde, du kan ju tjäna lite pengar på det också.

du kan ju kolla om du kan få jobbet att pynta det hela eftersom 'du blir mycket mer produktiv då du kan jobba hemifrån'.

för mig funkade det, iofs använder jag bredbandet nästan bara till jobb. å lite wf:ning också såklart :)

sen är ju chello'n inte lika dyr heller...

------------------
don't follow your friends -- inflate them

Vi håller på att reda ut om det går att jobbet betalar ena modemet... hoppas det, då slår jag nog till... :)

------------------
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Jag är inte direkt expert på skattelagstiftningen men borde inte du kunna dra av hela eller en del av kostnaden eftersom du kommer att nyttja uppkopplingen för jobb? Om ditt jobb pröjsar hälften och du får dra av resterande bit på skatten så blir det ju inte så dyrt alls.

Lyllo dig :)

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

*nyfiken*

Vide, vilket företag är det som erbjuder detta??!

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Nu gör du mig osäker :) Det är väl telia som distrubierar tjänsten, men jag vet inte om det är dom tillhandahåller själva tekniken... skall kolla upp det...

------------------
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Medlem sedan aug. 2000190 inlägg

Så, skall jag ta ett banklån och köpa modem och lina för ca 18000:- eller vad? jag kan ju inte bestämma mig... hjälp mig...

Vad du än gör, betala inte i föskott :h
om du inte är 100% säker på att firman är seriös.

..eller om du vet vart VD'n för företaget bor och du har en Dragunov prickskyttekarbin i garderoben. :e

------------------

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

För mig som mer eller mindre fattig student känns det som 18 000 kr är lite dyrt för "ynka" 2.3 Mbps. Sen så kommer du väl vilja flytta men dina 2.3 Mbps gör att du drar dig för det om det inte är en Bostadsrätt som ökar i pris :) iochmed internetsnabeln :e

[r]
ynka skall tolkas som en ironi
[/r]
------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

[Redigerat av Klös den 15 aug 2000]

"ynka" 2.3 Mbps

Ynka? att sitta helt själv på 2.3 Mbit tycker inte jag är ynka... :)

Jag äger ju inte lägenheten... men jag planerar inte att flytta heller... tror jag... :)

om du inte är 100% säker på att firman är seriös

Det är nog lugnt... det är redan två stycken på mitt företag som har tjänsten, så nog är den seriös... :)

------------------
www.webeye.nu
Är du med i facket?

[Redigerat av Vide den 15 aug 2000]

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Tycker nog det känns lite dyrt :h

På min delade 10mbit-lina har jag till exempel...

* Laddat upp en ca 10-12 mb stor fil till mitt webhotell i centrala USA med en snitthastighet på 550 kb (mer än 4 mbit uppströms).
* Laddat ner MSIE 5 (>20 mb) på ca en minut (ca 350 kb eller knappt 3 mbit).

Allt på en lina för 70 kr i månaden :).

/Csson

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Saken är den att det är rätt billigt!

Jag kollade upp priser på webbhotell häromdagen.

För det som jag ville ha skulle de ha 1975:- /år + 495:- + 300:- + 30-100$ (beroende av längden man binder domänen till).

Om du då har en egen server, vilket resulterar i att du dunkar upp en server, låter alla polare ligga på den för ynka 600:- / halvår, där de självklart har tillgång till PHP/ASP/Databas kommer du snart ha fått ihop din lina.
Sedan tillkommer allt det roliga med egen server, du lär dig nya saker, kanske du inte har pysslat så mycket med PHP men vill att din server skall kunna hantera det, då får du installera PHP osv. Du får installera brandväggar och administrara dessa, du kan sätta upp egna mailservrar, (unlimited emails) Du kan ta emot mail > 10MB, Själv fick jag ett mail på 6GB, men då ballade tyvärr Outlook Express ut :( Den klarade inte riktigt av det, men det kan ju kännas skönt, då man kanske vill skicka en databas > 10MB, vilket inte är några problem.
Tänk även på hur lätt det är att redigera en sida och sedan titta på hur det blev.

1. Redigera
  2. CTRL-S
  3. Alt+Tab
  4. F5 (I IE)
  5. Klart :e

Du får även tänka på att ditt nuvarande hotell säkert kostar pengar, detta modifierar du självklart så det endast blir MX-pekning till ditt IP nummer, både mail och http.

Du kan sätta upp FTP, som kan bli användbara.

Kort sagt, jag anser att det är ruggigt billigt, jag skulle köpt 2 :)

Ha det bra, din lycko ost!

Jag har iofs fast lina på jobbet (där jag bor) :)

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)