Det här är en väldigt udda fråga att ställa i ett webrelaterat forum men jag vet inget bättre ställe...
Är det någon som har eller vet var man kan få tag på en lista över samtliga städer i Sverige? Gärna en lista på alla orter oxå men det är inte nödvändigt...
:)
Sån vill jag ha !
hmm tror inte det finns nån färdig, man får väl samla på sej, på lite olika sidor , tror inte det är nå copyright på det. eller så får man kanske dra
fram kartboken..
------------------
/Simpa Nån som har nåt förslag på nån rolig signatur? :o)
om ni vill kan jag komma och ställa till ännu mera oreda bland begreppen.
Idag finns det inga städer. Allt är Kommuner. Dock används beteckningen "stad" fortfarande för att sammanfatta alla kommuner inom ett visst område som var "staden" förr i tiden.
Det där lät lite knepigt, Västerås bytte namn för 2 år sen från Västerås Kommun till Västerås Stad vilket kostade oss skattebetalare åtskilliga miljoner i byte av skyltar, kuvert, osv osv, så det måste finnas någon "vettigare" anledning... :)
Förut kunde man säga att Kiruna var världens största stad, hela mest nordliga delen av Sverige, mwen det går inte längre.. =) Mjölby kommun heter det iaf..
Vissa kommuner har valt att byta från "kommun" till stad. Så det är inte bara nåt som Stockholmare och Göteborgare får glädje av.
Eller sticker det så i ögonen på er som bor i storstäder att övriga Sverige också vill få tillbaka sina stadsprivilegier?
Luleå är fortfarande en stad, även med namnklyverier. Sen att det heter Luleå Kommun för hela organisationen där Råneå och småbyarna är medräknade är ju en annan sak. Luleå fick sina stadsprivilegier på 1600-talet.
Varför kallar TV4 programmet Stadskampen då istället för Kommunkampen? 25:e augusti är Luleå värd i alla fall för detta evenemang (jag kan ju försöka vinka i TV :e)
------------------
/Petra Macälskare gör det i kubik
NÄ, en kommun kan aldrig kalla sig stad. Däremot kan en stad kalla sig kommun, då många kommuner inte bara består av städer utan också mindre orter och byar.
------------------
/Petra Macälskare gör det i kubik
hehe.. Oj vad ni vet mycket.. vem det nu är som har rätt :)
Jag gör nog så att jag tar kommunerna istället.. Det är lite roligare oxå kanske...
Men alltså jag bor i Tyresö Kommun som är typ en förort till stockholm, så jag tycker det känns lite konstigt att kalla Stockholm för en Kommun.. Jobbigt att de ska krongla till det så mycket genom att byta :(
//M@rtin
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849