webForumDet fria alternativet

CD-bränning och Mac

macOS

11 svar · 202 visningar · startad av Maja

Medlem sedan mars 2000344 inlägg
Frågan#1

Hmmm, jag känner att det här inte är rätt ställe för den här tråden, men hittade ingen annastans den skulle passa? :)

Jag har precis skaffat en CD-brännare (HP 9110i) och tänkte att kunderna i fortsättningen ska kunna få mina bilder på CD om de vill.

Igår hörde jag att CD brända på PC inte funkar på Mac. Är det sant? Och i så fall, hur fixar man det (jag vet att flera av mina kunder har Mac).

Petra har Mac har jag sett, och säkert nån annan också. Hoppas ni kan hjälpa mig. :)

~ Maja

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Att ställa in brännaren på ISO-format (kommer inte ihåg siffrorna ;)) så ska den bli kompatibel på alla plattformar... DOCK så blir det då 8+3 filnamn har jag för mig... :l

Hur det är med andra format vet jag ej....

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Du fick säkert med Easy CD Creator när du köpte brännaren, och den ska klara av att bränna i Macens filsystem. Kolla i hjälpen eller i handboken - där står det.
Det ska gå att bränna både för Mac och pc på samma skiva dessutom.

Vet att min brännare klarar det, men har aldrig gjort det själv.

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Q och bughawk,

Tack för era svar! Det låter jättebra. Jo, jag fick med det där programmet, så det ska bli spännande att testa. Jag kom just på att min pappa har Mac så han får bli försökskanin... :)

~ Maja

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

OS & program/Mac torde vara rätt forum nästa gång.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Antingen provar du Mac/ISO Hybrid eller ISO 9660 och som någon påpekade, var noga med filnamnen då du måste köra med 8.3 istället för långa filnamn.

Jag använder Toast Deluxe, men dessa inställningar finns även i de enklare brännarprogrammen från Adaptec.

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Tack än en gång för alla bra tipsen!

Jag visste inte att det är extra viktigt med filnamnen när bilderna ska till en Mac. Tack och lov har jag hållit mig till 8.3-regeln hela tiden, annars hade jag fått byta namn på sådär en tretusen filer... :)

Hmmm... Det förklarar varför en del Mac-ägare har sagt att mina zipfiler från PC är de enda de har lyckats öppna! Jag vet at de flesta av mina "kollegor" inte håller sig till 8.3.

~ Maja

Maja, Mac kan öppna filer utan filändelser och namnen kan vara 32 tecken långa... det är DOS (och en del Windows som inte ställt om) som bara klarar 8.3.

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Och just ISO 9660-formatet ;)

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

OK, tack vare er har jag nog nu all info jag behöver.

Igår brände jag min allra första CD (till en kund som inte orkade vänta längre :) ), så nu fattas bara att fixa snygga omslag och etiketter.

Tack än en gång! Vad man gjorde utan det här trevliga stället vet jag ej...

~ Maja

Va kul att det funkade för dig, Maja! :)

Tips, nästa gång du har frågor gällande Macintosh, vänd dig då till "OS & Program" där finns det trådar för Mac Hårdvara, Mac OS och även en Diversetråd (om du inte känner att inlägget passar in på de två Mac-trådarna).

Det är bara roligt med lite liv i OS & Program, så välkommen dit med diverse diskussioner. :D

------------------
/Petra

Ha ha! OK Petra, då ses vi där nästa gång. :D

~ Maja

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)