webForumDet fria alternativet

Hm.. moderatorer.. förebilder..eeh?

Småprat

27 svar · 454 visningar · startad av Matti

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Eftersom du ställer frågan Matti, så känner jag mig tvungen att besvara.
Den ena tråden kan vi definitivt klassificera som vanligt trams.
Den andra tråden kan du numera se vår (forumledarnas) gemensammma reaktion på.

Exakt hur detta kommer att diskuteras är jag i nuläget inte klar på, men att det kommer diskuteras det är jag klar över.
Jag beklagar att vi (forumledare) inte agerade i tid och jag framför härmed, som representant för webForum, vår ursäkt om någon anser att detta har varit stötande.

Tills vidare stängs berörda trådar.

I övrigt vad gäller moderatorer och forumledare hänvisar jag till webForums FAQ.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan feb. 20002 218 inlägg

kan diskuteras ;)

------------------
To start press any key.
- Where's the any key?

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Jag ber om ursäkt.
Mitt uppträdande skall inte upprepas.

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Medlem sedan juni 2000630 inlägg

varför inte göra mig till moderator i ett spel forum? SNÄLLA. Jag älskar ju strategi spel

------------------
Smurja

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Börjar det inte gå lite långt nu - med stängningar..? :q

Jag har all respekt för att det kan uppfattas som stötande, den senare delen av tråden, men från början var det en humortråd som i och för sig koncentrerade sig på avföring (hjälp), men på en humoristiskt sätt.

På ett forum som detta förekommer alla slags diskussioner (och framförallt i Ordet är fritt), och man har stora möjligheter att läsa om vad som intresserar en.
Men (och här är den springande punkten) man behöver inte läsa om det som inte intresserar en! Jag har aldrig varit inne i Perl&CGI eftersom jag inte kan det och inte behöver kunna det. Jag läser inte heller webForum-cafe längre (och definitivt inte natt-trådarna) eftersom det är bara massa trams enligt mig. Visst är jag med och tramsar ibland, men ibland inte och då undviker jag dessa trådar.

Alltså tycker jag det är ganska enkelspårigt att stänga trådar så fort någon klagar. Egentligen har de ingen anledning att klaga så länge det försiggår i en egen tråd och så länge det inte är något rent brottsligt. Jag kanske avskyr pizza över allt annat - ska jag racka ner på stackas Bire och hans pizzasnack då?

Nu är jag fullt medveten om att det står i reglerna om vulgariteter och obsceniteter, men i så fall ska väldigt många trådar stängas. Det var rätt många som nyttjade alkohol i wF-baren till exempel...

Men jag vidhåller: står det klart och tydligt i topicen (och naturligtvis inte inträffar allt för ofta) så borde det vara okej.

Återigen, har någon tagit illa vid ber jag om ursäkt. :(

Nu ska jag hem efter 45 min övertid, återkommer imorron!

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Smurja, önskar du bli moderator rekommenderar jag ovan nämnda (och länkade) FAQ. Där står allt du behöver veta.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Erkänner att jag och Brimba spårade ur lite... men det var ändå inte så obehagligt som den andra tråden. OSMAKLIGT!

Förlåt för mitt övertramp... :(

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Q

Tack för dina synpunkter. Jag ska försöka fatta mig kort, även om det är egenskap jag hitintills inte har lyckats odla särskilt bra.

Till att börja med, trådarna är bara stängda tills vidare. Med vidare syftar jag till diskussioner mellan berörda parter och samtliga forumledare.

I forumet "Ordet är fritt" har vi medvetet satt ribban högt. Detta innebär att vi accepterar rätt mycket vad gäller samtalsämnen.
Samtidigt lutar jag mig tillbaka på webForums regler där det uttryckligen står att "Svordomar och grovt språk undanbedes. Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och hålla ett vårdat språk för allas trevnad." samt "Du accepterar genom att använda detta forum, att följa dessa förhållningsregler och att inte posta inlägg på webForum som avsiktligen innehåller osanningar, felaktigheter, vulgariteter, obsceniteter, hotbrev, rasistiska eller sexistiska påhopp, personangrepp eller som på något sätt skadar webForum, individer eller strider mot Svensk lag.".

Tyvärr så kan jag meddela att Matti inte var ensam om att reagera på inläggen - allt skrivs inte publikt.

Vidare, problemet, precis som Matti nämner, är kanske inte så mycket valet av samtalsämnet som vilka det är som väljer samtalsämne.
Moderatorer och forumledare har inte bara rättigheter att utföra vissa funktioner, vi har även ett visst ansvar. Däribland val av samtalsämne.

Jag vill verkligen framhålla att stängningen av trådarna bara är ett tillfälligt beslut i avvaktan på att övriga berörda parter får säga sitt.

Har du några synpunkter eller funderingar ska jag gladeligen besvara dessa efter bästa förmåga.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan juni 2000630 inlägg

har redan skcikat ett mail till dig, eller om det var till någon annan och frågade men har inte fått någe svar

------------------
Smurja

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

*besviken på mina medmänniskor*

Sedan när får man inte skämta om en så naturlig sak som avföring ... för säg inte att ni aldrig bajsar ? ;)

Är det inte så att "vissa" "alltid" anmärker på sånt här bara för anmärkandets skull ... !?!?

Fortsätter "vi" på det sättet kommer vi snart inte att ha ngn yttrandrefrihet kvar i det här landet!

Drar en paralell ...
För några år sedan var det ingen som ens reflekterade över det ... men idag vågar man ju som kille inte ens titta på en söt liten unge utan vänder bort blicken istället för att inte råka bli anklagad för att vara pedofil.

Förresten ser jag inte poängen med att "bara" stänga tråden ... ska ni göra ngt med den så ta bort den ... annars ligger den ju där och sticker i ögonen på dem som inte ids blunda för det!

Läste i tidningen om en som sa upp sitt viasat abbonemang (tv3) för att han först nu fattat att dom "riggar" fångarna på fortet.
Ska man bojkotta WF för detta eller?

------------------
*buttersmurfen*

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som vulgärt eller stötande.

Precis som jag skrev i mitt andra inlägg i tråden så var det inte alls menat att det skulle dra vidrare till något annat...

Elfwing

Läste i tidningen om en som sa upp sitt viasat abbonemang (tv3) för att han först nu fattat att dom "riggar" fångarna på fortet.
Ska man bojkotta WF för detta eller?

Det tycker jag absolut inte, jag står peronligen bakom rickard helt och hållet!

//McD

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

[Redigerat av McD den 08 aug 2000]

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

"Förresten ser jag inte poängen med att "bara" stänga tråden ... ska ni göra ngt med den så ta bort den ... annars ligger den ju där och sticker i ögonen på dem som inte ids blunda för det!", håller jag fullständigt med om !!!

Om det nu finns sånt behov(!) av kiss&bajs-snack förslår jag att någon etablerar en sådan konfa helt bortom webForum - risken är annars att det kletar av sig på resten!

------------------
Stoppa diskrimineringen av oss 640x480-surfare !!!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tycker att man måste dra gränsen nånstans, även i "ordet är fritt". Hur motivera att webforum är seriöst om det snackas skitsnack & annat mer eller mindre perverst.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag kanske avskyr pizza över allt annat - ska jag racka ner på stackas Bire och hans pizzasnack då?

Det är en viss skillnad på Pizza & avföring!

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>CTS / AA / CD / OH / RD / SD / TR / MR</A>

elfwing
Jag beklagar om du uppfattar vårt agerande som "översittaraktigt" eller som "storebrorsfasoner". Jag vill dock återigen poängtera att "trådarna stängdes tills vidare" med hänvisning till att det hade inkommit synpunkter på innehållet/agerande.

Låt oss se på två saker i denna hantering, själva stängande av trådarna samt yttrandefriheten.

Stängandet av tråden
Det är ytterst få gånger synpunkter av negativ karaktär framförs genom publika forum - Mattis uppmärksammande var tyvärr bara ett av flera.
Jag försökte omedelbart få kontakt med övriga forumledare för konsultation och valde efter några misslyckade försök att stänga tråden i avvaktan på "utredning".
Nu försöker vi generellt ha korta utredningstider på wF - så även denna gång!? Vad kan det ha handlat om två och en halv timme? (Trådarna är numera öppnade igen.)
Att trådarna inte raderades beror på avsaknad av "papperskorgsfunktion" - vilket dock redan har påtalats. Hade jag raderat tråden hade vi inte kunnat återskapa den.

Yttrandefriheten
Jo, vi har yttrandefrihet i Sverige. Vi har även yttrandefrihet på webForum, men yttrandefrihet är inte samma sak som att du får säga vad som helst.
Ord i rätt ordning, kan uppfattas som hot, förtal, kränkande, stötande med mera.
På webForum har vi klara regler vad gäller att vårda språket. En viss "ribba" har vi satt och den avser vi även att hålla. Detta för att så många som möjligt ska kunna uppskatta webForum. Tyvärr kommer det alltid att finnas de som tycker att ordet "bajs" är för grovt på samma sätt som andra skulle kunna acceptera vad som helst.
Innan vi går in och "kommenterar"/"tillrättavisar" sker allt som oftast en konsultation mellan flera moderatorer/forumledare för att inte en person ska kunna styra denna "ribba". Så även i detta fall. Jag beklagar om detta inte är det svar du skulle önska dig, men det är för närvarande, i grova drag, det vi arbetar efter.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Det var inte allså att jag tyckte att det var några översittarfasoner på er !!!

Hade jag tyckt det så hade jag ju motsagt mig själv lite *tror jag*

Det ska givetvis vara lika tillåtet att tycka illa om ordet bajs som det ska vara tillåtet att säga/skriva det!

Det jag (ganska otydligt) försökte säga var att jag tycker att en del kanske borde försöka ta lite lättare på livet och inte hänga upp sig så mycket på vad andra gör o säger!
Beror givetvis på vad det handlar om Hitler var ett klart undantag ... ;)
Såna fasoner ska uppvaktas med stora riset!
Men jag tror att många skulle vara mycket gladare om dom brydde sig mindre ... !

Sen vet jag inte ... Matti ... han var väl ganska delaktig själv ?!?!?
Han insinuerade iaf en del ... äsch .. vad vet jag .... jag bryr mig ju "mindre" ;)

Peace !

------------------
*buttersmurfen*

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Sen vet jag inte ... Matti ... han var väl ganska delaktig själv
Alltså för min del får folk skriva vad som helst.. jag undrade bara..

------------------
Coz I'm a disturber yes I am..

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Håller med Elfwing, jag hängde upp mig lite på nivån på ribban, men skit samma - jag ger mig.

Trodde i min enfald att folk skulle vara lite mer klarsynta och ha lite perspektiv på saker och ting, så jag lägger ner.

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

elfwing skrev:
Men jag tror att många skulle vara mycket gladare om dom brydde sig mindre ... !

Q skrev:
Trodde i min enfald att folk skulle vara lite mer klarsynta och ha lite perspektiv på saker och ting, så jag lägger ner.

Rikard skriver: ;)
Jo men visst! Och! Jag är blond och blåögd... :)
Agerandet sker mest "formellt", personligen störs jag inte särskilt lätt, men som forumledare har jag ansvaret (rättigheter och skyldigheter) att fatta vissa beslut.
Det är kul för det mesta, men inte jämt. ;)

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)