Häv köpet då. Du har alltid den rätten som konsument.
Vill dom inte gå med på det så kontakta Allmänna reklamationsbyrån.
ARN kommer kolla upp det där och eventugellt svartlista företaget.
Men kom ihåg att du alltid har rätt att häva köpet.
30 svar · 724 visningar · startad av Plutt
Hej!
I början utav veckan beställde jag ett Multi-Tab och två handkontroller till PlayStation
ifrån PSXCARE. Det var ett erbjudande som de har. Där står såhär på hemsidan:
Erbjudande - Multi-Tap och två turbo handkontroller - 400:-
Multi-tap och två handkontroller turbo (ej dualshock!)
(ni kan kolla på http://www.psxcare.com/playstation.html )
När jag läste och beställde detta trodde jag såklart att jag skulle få ett Multi-Tab och två
stycken turbo handkontroller som de skrev. Alltså två sycken sånna turbo handkontroller som
det finns på deras hemsida ( http://www.psxcare.com/playstation-handkontroll.html scrolla
ner lite så ser ni en kontroll som heter PlayStation turbo handkontroll).
Men när jag igår fick paketet på posten så var där ett Multi-Tab och två Commander MK II SUPER JOYPAD.
De kontrollerna jag fick hette inte alls turbo handkontroll eller något liknande,
ordet turbo finns inte ens
på kartongen. Kontrollerna jag fick är verkligen skitdåliga och inget som jag vill ha.
De finns inte äns med på deras hemsida, så jag känner mig verkligen lurad!
Jag ringde till dem idag och sa att jag inte ville ha dem och att de inte hade rätt att gör så mot mej
eftersom det inte framkom någonstans på hemsidan att jag skulle få de kontrollerna...
De kontrade med att överst på sidan så står det:
OBS! De varor vi levererar kan ibland skilja till utseendet från bilderna på denna sida, men har alltid motsvarande funktion och kvalitet.
Hmm... jag vet inte riktigt, kan de verkligen göra så. Det känns inte bra. Jag kommer nog aldrig använda
de kontrollerna jag fick utav dem. Tex. när man klickar på en viss knapp hör man det i hela huset :(
Och kontrollernas funktion jag fick motsvarar faktiskt inte de som de har en bild på!
Tex så finns där en knapp som heter L1 på båda kontrollerna, på den kontrollen som finns på bilden kan man klicka på
den och X knappen samtidigt med bara en hand. Detta går inte på den som jag fick eftersom de sitter brevid varandra med en
annan knapp emellan. (Ni som spelar PlayStation fattar nog vad jag menar)...
Har de rätt? Får jag skylla mej själv, bara för att det står den lilla texten på deras hemsida? Eller finns det något
argument jag kan använda för att antingen få tillbaka pengarna eller få två stycken PlayStation Turbo handkontroller???
Hejdå
Per Selander
P.S. Ni har ingen smiley för piss-förbannad!
------------------
God Jul
Plutt
Häv köpet då. Du har alltid den rätten som konsument.
Vill dom inte gå med på det så kontakta Allmänna reklamationsbyrån.
ARN kommer kolla upp det där och eventugellt svartlista företaget.
Men kom ihåg att du alltid har rätt att häva köpet.
Hej!
Om jag häver köpet. Vem betalar då frakten? Jag bor i skåne och deras företag ligger i Sthlm...
Jag mailar PSXCARE adressen hit. Så NI läser väl detta nu??? Får se om NI vill svara???
Sorry för att jag måste fråga mina kompisar, men jag är ju inte utbildad som ni (PSXCARE)...
------------------
God Jul
Plutt
Det verkar klurigt det där med "OBS!
De varor vi levererar kan ibland skilja till utseendet från bilderna på denna sida, men har alltid motsvarande funktion och kvalitet."
Om vi tänker oss bild på en bil med tjusig hård sollucka/taklucka (vad-det-nu-heter) och när man får bilen är det istället avrullningsbart tygtak á la sardinburk.... :l
"Din" firma kan ju ha satt i system att ha missvisande illustration.
Hota peka ut dom på http://www.arbete-it.oval.se/kopadator/index.html
Kolla med din kommun, där finns det en konsumentrådgivningsman (eller nåt ditåt) som ska kunna hjälpa dig. Steget efter det är Allmänna Reklamationsnämnden som kan utfärda en rekommendation till företaget att ta tillbaka grejorna.
ARN kan däremot inte utfärda några böter eller tvingande beslut, det är tyvärr bara rekommendationer - fast oftast respekterade sådana.
------------------
Det såg mörkt ut på Sveriges avbytarbänk
Vill minnas att företag som inte följer rekommendationerna hamnar på "svart lista" i tidningen 'Råd & Rön' :q
Stämmer bra. Den här butiken verkar inte vara så seriös om dom skickar andra produkter.
Mycket dålig stil! x(
hej!
Har inte fått något svar ifrån dem ännu.
Men om jag bestämmer mej för att häva köpet. Betalar de portot eller måste jag stå för det?
------------------
God Jul
Plutt
Du får förmodligen stå för frakten.
Om du hävdar att dom inte levererat produkt som motsvarar det de förespeglat och därför returnerar, tycker jag att du också måste kräva ersättning för returporto!
Jag tror att dom har rätt kräva att du fullföljer köp utifall de plötsligt nu kan sända dig rätt produkt.
Men fråga gärna en konsument-snubbe också.
Jo, så är det säkert.
Om de har skickat fel produkt så bör dom betala frakten.
Ändrar dom sig och skickar rätt produkt så får du fortfarande häva köpet, men du får då betala frakten själv.
Plutt, ring konsumentrådgivaren i din kommun. Där får du dels lite kött på benen när du argumenterar med företaget men de kan också hjälpa dig om de börjar bråka.
Som kund har du rätt att häva köpet om varan inte levereras i tid, är skadad eller inte uppfyller de löften som företaget givit. Du ska gå skadeslös ur affären i såna fall och vid postförskott ska de kunna skicka en blankett till dig som gör att du slipper betala porto och andra avgifter.
Som sagt, kontakta konsumentrådgivaren, där får du alla fakta och hjälp.
------------------
/Petra
Jag försökte posta tidigare, men det verkar inte som om det "fastnat"
Eftersom den turbo handkontroll som syns på bilden är slutsåld har vi skickat en annan turbo handkontroll.
Jag håller helt och hållet med om att de kontroller man får med i paketet knappast är några speciellt bra kontroller, å andra sidan betalar man c:a 50:-/st för dem med detta paket...
Då det här handlar om småprylar och vi inte är intresserade av att spendera en massa tid på att diskutera om det var rätt eller fel av oss att skicka en annan sorts "pirat" turbokontroll än den som visades på bild kommer jag att skicka ett mail med något förslag på hur vi kan hantera detta smidigast.
/Hansi http://www.psxcare.com
"...mail med något förslag på hur vi kan hantera detta smidigast", hmmm :l
Men enligt Plutt så är det visst en ganska stor kvalitetsskillnad på den kontroll han beställde och den som han fick.
Borde det inte ha förekommit ett meddelande innan han fick produkten om att den beställda var slut, och att en annan skulle komma?
Tycker att det börjar bli praxis att inte göra som man lovat i annonser, på hemsidor o.d.
Blir så trött på oseriösa företag som tror att de kan bete sig hur som helst bara för att de gömmer sig bakom en hemsida.
Nä du Plutt! Jag tycker att du ska göra allt för att få detta företaget att känna att de har gjort fel. Det vore bra med om vi konsumenter vågade säga ifrån lite oftare.
PSXCARE:
Jag tycker att ni gör bäst i att skicka rätt kontroller till Plutt till ett kraftigt reducerat pris (om inte helt gratis) och med ersättning för hans portokostnader.
Det tycker jag tillhör köpmannased!
We're behind you Plutt...
Då det här handlar om småprylar...
Småprylar?? Sak samma vad det är för varor det handlar om - det är en missnöjd kund!
Lite enkla regler jag lärde mig på gymnasiet:
[hugget i granit]
§1
Det är inte kunden som är beroende av oss - det är vi som är beroende av kunden!
§2
Kunden är den viktigaste personen i butiken!
§3
Kunden har alltid rätt!
[/hugget i granit]
------------------
Det såg mörkt ut på Sveriges avbytarbänk
Har Plutt provat den andra typen av handkontroll kan man undra??? Hur kan han veta om det skiljer något alls kvalitetsmässigt och inte bara färg och utseende. Jag kanske skulle gilla den han har fått bättre än den på bilden som ju är ganska ful tycker jag! smaken är som baken....Löjligt inlägg för övrigt.
Hej!
Tack för alla svar!
Väntar på att få ett mail ifrån PSXCARE med en smidig lösning...
FIFFI:
Bilden på deras hemsida ser ju faktiskt ut som en vanlig PlayStation kontroll (kollar på
formen) och jag vet ju att knapparna där sitter bra så att man lätt kan nå dem med fingrarna.
På den kontrollen jag fick sitter det tre knappar på rad, och då är det inte så lätt att
nå dem samtidigt (om man då inte är många som hjälps åt på samma kontroll...)
Tycker för övrigt att vi kör på Gustavs smidiga förslag!
------------------
God Jul
Plutt