Chakotay... du verkar ha det lika roligt idag som jag har det... :e
------------------
Don't follow the trends -- create them.
16 svar · 530 visningar · startad av Chakotay
Hade en krukväxt monstera i ett hörn i "salongen".
Monsteran hade endast ett enda blad kvar och som till hälften vissnat och jag inledde en livräddningsaktion.
Tog ut den i köket där jag skulle ha god uppsikt över den, matade på med några gödselpinnar och mycket oftare bevattning än det tidigare en högst varje vecka.
En spännande förlopp inleddes... skulle bladet och därmed hela växten dö eller hinna repa sig :q
Efter några veckor när knappt 25% av det enda bladet återstod som grönt började det svälla i stjälken ut till det och ett nytt blad föddes och sedan ännu ett. :)
Men sedan började det sticka ut en kvast av luftrötter som siktar på det ställe där jag brukar sitta vid köksbordet och äta...
Det känns hotfullt - vid det här laget har de spetsiga redskapen nått halvägs fram till min plats, knappt en halvmeter återstår; vad är den ute efter :q
Gillar monsteror också pizzor :q
Eller är det MIG den är ute efter :q
Chakotay... du verkar ha det lika roligt idag som jag har det... :e
------------------
Don't follow the trends -- create them.
Det är ingen slump att de heter Monstera, de är nämligen MONSTER.
Allvarligt, du kan nog få liv i den då det är en mycket tålig växt. Ge den färsk jord och mycket näring så tar den sig. Och om du inte har växtnäring så får du väl mata den med pizza.
------------------
/Petra
Var jag otydlig :q
Det verkar snarast vara för MYCKET liv i den nu, och jag misstänker den tänker ta ut en gruvlig hämnd för misskötseln tidigare....
Vides teori: Bire är uppfödare av alla monsteror... där av pizzaglädjen... :)
------------------
Förnekar bäst som förnekar längst - helst 2-3 meter
www.webeye.nu
Här i trakten har jag bara sett ½-meters pizzor ännu, men tar jag det försiktigt kanske monsteran och jag kan käka i varsinn ände ;)
Ge den INTE pizza ;)
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE THE HEMSIDA!</A>
Luftrötterna tyder på att den har det för trångt i krukan, ge den en större.
------------------
/Petra
Möjlig förklaring det med handen, men isåfall är det en långfingrad monstera med faktiskt just 5 st riktade just åt mitt håll!
En bit ovanför handen har det börjat växa ut en betydligt grövre mojäng men riktad rätt mot krukan....!
ey, chako: var får man tag på en sån där blomaktig monstergrej?
alla: någon som har tips på blommor som inte dör så fort man råkar glömma att vattna på några veckor?
------------------
don't follow your friends -- inflate them
@nders:
Köpa "monstergrej", mja jag tror man får dom från systrar, så fick jag skottet till min iallafall.
Räknar du "spikklubbor" som "blommor", satsa på kaktusar :)
@nders, du kan köpa en Monstera hos blomsterhandlaren eller en handelsträdgård. Jag fick min av mamma, då var den ungefär 20 cm hög, nu två år senare är den en halvmeter och tar upp hela fönstret.
Fikusar är inte bra som ungkarlskrukväxter då de är noga med vatten (annars trillar alla bladen ner).
Jag rekommenderar faktiskt lite gröna krukväxter till killar då det är luftfuktande och ser trevligt ut. Välj tjockbladiga växter då de överlever lättare om du bara kommer ihåg att vattna en gång i veckan. Annars fråga hos blomsterhandlaren eller handelsträdgården, de är väldigt hjälpfulla.
Det är kul med växter (blommande växter har jag inte mycket till övers för) då de är vackra och lätta att sköta. Jag vattnar ungefär 2 gånger i vecken och det gör jag när jag borstar tänderna innan jag går och lägger mig... det är lättare att komma ihåg om man gör det samtidigt med en annan "vana".
------------------
/Petra
Om man är lite finurlig kan man bygga ett automatiserat elektroniskt bevattningssystem... ;)
Kanske något för min skola? Där är alla negativa till växter pga att folk är så slappa med vattningen ;)
------------------
Mvh
Yrin Eldfjell
äter de verkligen människor?
petra: thnx!
bughawk: minns ett tv-program för några år sen om en snubbe i jkpg (tror jag) som hade byggt just ett sånt bevattningssystem till sin c64. dä ä koola grejer! ;)
------------------
don't follow your friends -- inflate them
Hmmm... den har nått så långt nu att den snuddar vid min armbåge... bara så att ni vet vad som hänt om - - - - -