webForumDet fria alternativet

Bredband

Bredband & telefoni

26 svar · 465 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

Jag har bredband. Eftersom jag kan titta på TV så har jag bredband. Det påstår min kabel-tv operatör. Och därför får dom kalla sitt Internet som dom erbjuder (Chello) för bredband när det är 0,5/0,1 mbit. Gränsen för bredband är 5 mbit men eftersom jag kan titta på TV så får dom sälja Internet med namnet bredband. x(

Jag vill ha 5 mbit fram och tillbaka och ingen TV-skit. Använd inte Chello.

Dessutom så får jag snart ännu mer bredband från Telia. Men dom kör med samma teknik. Eftersom dom också erbjuder tv så får dom kalla sig bredband även om hastigheterna är under 5 mbit. 0,5 mbit erbjuder dom. Ska det vara bredband?

Vad tycker ni?

/Swey - hatar bredband

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

hej swey!

det du snackar om är en bekräftelse på vad min radiohandlare sa häromdan.
Han sade att man ska inte köpa bredband under åren 2000 & 2001.
Därför att tekniken är inte utvecklad än.

Sveriges regering har satt vissa gränser för att det ska få kallas bredband, t.ex. måste det vara minst 2mbit fram och tillbaka.
Men vissa företag har ignorerat detta eftersom det inte är någon lag.

Även seriösa företag som Telia & Utfors kommer inte att klara av gränserna även om Utfors garanterar detta, tyvärr. :(

så är det bara, men...
Den som väntar på något gott... :e

------------------
Erik Alfredsson Y2K
banan.erik@home.se
alfredssons.com

Tekniken är visst utvecklad. Många har fått fiberband av Bredbandsbolaget redan nu. Gränsen är numera 5 mbit och eftersom att TV tydligen har en kapacitet på 3 gbit så får alla kabel-tv operatörer kalla sina tjänster för bredband efter IT-kommissionens rekommendationer.

Så här med stiftar jag ett nytt ord. Fiberband. 10 mbit åt båda hållen. Det ni... :)

Den som väntar på något gott väntar oftast för länge...

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

[Redigerat av Swey den 11 maj 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag håller med om att Chello suger till viss del, men problemet är att det inte finns något bättre alternativ. Jag var med i StjärnTV's testpilotproj. och har haft kabelmodem sedan hösten '97 och jag kan ju säga att jag har hellre kabelmodem på 640kbps än inget alls (dvs 56kpbs modem) ;)

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

minst 2mbit fram och tillbaka

Fram & tillbaka till vad ??

------------------
Krister </BIRE> Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com

Till användaren.

Ladda ned - fram
Ladda upp - tillbaka

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Till/från användaren mot Internet menar du ??

Vart i hela världen är du garanterad 2 mbt då ??

För att det skulle funka så krävs det ju att hela nätet (worldwide) uppdateras så att alla som har tillgång till "Bredband" kan surfa med 2 mbt/s ...
Och inte nog med det: Alla ska kunna göra det samtidigt också!

Bredband är ett ganska luddigt begrepp om man ser det som jag ser det...

Se ditt "Bredband" som fast uppkoppling till flatrate istället, det gör jag !

------------------
Krister </BIRE> Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Det *finns* ingen definition på hur snabbt det ska gå för att det ska få kallas bredband... Däremot har IT-kommissionen satt upp vissa mål för det, vilket i nuläget ligger på 5 mbit åt alla håll och kanter. ;)

Kuroisa: För två månader sedan hade vi en bredbandskonferens här där killen från IT-k satt och sade att det var 2 mbit. De har tydligen ändrat sig...

Fast i praktiken verkar folk köpa att det är bredband så snart det går fortare än deras modem och det hänger jag med på! Får Tele2s bredband i höst (512k) och jag kan knappt bärga mig! =)

Fast uppkoppling är fast uppkoppling och absolut inte bredband.

Jag vill inte garanteras 2 mbit. Jag vill ha minst 2 mbit när jag laddar upp filer till en dator som är granne och kör på samma nät. Men nu begränsas det till 0,1 mbit iaf. om man kör Chello från UPC.

Ta till exempel Sunet. Om jag har 100 mbit uppkoppling så laddar jag ned i 100 mbit därifrån. Just nu har jag 0,5 och laddar ned i 0,5.

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Hur ska man benämna 155 Mbit då..? Fetband? I så fall har jag det nu! Haken är ju att det är på högskolan... :e

Fast att hela tiden putta upp "gränsen" för bredband är väl lite snett?
"Förra veckan hade jag bredband, men nu är det inte det längre..." :l

Dessutom är det ju sällan man verkligen kommer upp i maxhastighet. Bodde på studentkorridor med 2Mbit i över två år och *en* natt lyckades jag komma upp i 2.16Mbit - mot en annan högskola... Resten av tiden låg jag för det mesta runt 1.5.

Medlem sedan apr. 2000313 inlägg

Hittade denna text om hur brett ett bredband är...

http://flashdance.cx/tjokkband.html

/ m a r t i n

------------------
martin.iconmedialab.se
martin@iconmedialab.se

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Det går aldrig att garantera en hastighet, men däremot kan man garantera en viss bandbredd (som man kanske inte är ensam på). Jag sitter på en 10 mbit-lina (håller med om att det borde vara minimum för "bredband"). Oftast ligger jag mellan 50 och 150 kB, men mot vissa servrar (till exempel mitt webhotell i USA) ligger jag ofta på mellan 300 och 500 kB. Motsatsen finns också naturligtvis. Nedladdningen av Netscape 6 låg stadigt på 3-4 kB vilket troligen mest berodde på att Netscapes servrar var väldigt överbelastade.

För mig är det viktigaste att det inte är någon minutavgift och att datorn alltid är uppkopplad när den är på, men att kalla saker för bredband när det är 500 kbit som mest är inte snyggt.

/Csson

[Redigerat av Csson den 11 maj 2000]

Men alltså!

Om man vill ha fiberband. Över 10 mbit i alla riktningar. Vart ska man bo och vad kostar det?

Som jag bor nu så finns det inget annat än dåliga Chello. Skulle gärna flyta för att få bättre Internet.

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Kolla in Utfors. jag har fått ett erbjudande från dom. Fast det beror lite på var man bor.

/T

Medlem sedan jan. 2000352 inlägg

Hela denna siskution känns hemskt onödigt. Även jag har chello, och även om jag ibland får raptus på dereas tjänst och support, så är jag nöjd! Men tänk på alla där ute som är modem uppkopplade och som betalar dyra samtalsavgifter, medan vi sitter här och diskuterar att chello "suger" bara för att det inte går så snabbt som i teorin bredband skall göra!!! Har haft chello nu i 1 år, och måste säga att jag är mer än nöjd med hastigheten!
Tack för ordet
/Peter

Spelar väl ingen roll om man kör modem eller har fast om det nästan går lika långsamt?

Det är väl bara priset som skiljer

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag vet faktiskt inte om det är nåt men har ni kollat på Telenordia. Jag har ingen som helst aning om bandbredden men det kanske kan vara värt en titt.
www.telenordia.se

------------------
Kim Halderot
kim@finansvalpen.nu
Viam inveniam aut faciam

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Förlåt om jag kastar mig in så här.
Men jag undrar om det idag finns någon fungerande lösning för oss som bor lite avsides.

Finns det trådlösa alternativ ute som enskilda privatpersoner kan använda sig av just nu!

Detta är nog det enda sättet för mig att få bredband eftersom vi bor mitt ute på landet.

Nån som vet någon bra sida till något företag som kan fixa detta :q

(Det viktigaste är inte snabbheten utan att det blir fast månadskostnad, sen gör det ju inget om det går snabbt också)

------------------

Mvh Chavez

Angåande Telenordia

Oseriöst att inte skriva hastigheter. Hittade ingenting om det. Endast en intresseanmälan i pdf-format. Måste man ladda ned Acrobat Reader? Det orkar inte jag :p

------------------
/mvh Swey

Programmera Php
swey@tjohoo.se

[Redigerat av Swey den 11 maj 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

En annan viktig grej förutom hastighet (iaf för mig) är "kvaliteten" på överföringen, dvs packetloss och latency. Det spelar ingen roll om man har 2 Mbps in om man har en packetloss på 15% om man spelar Halflife :)

Det verkar som Chello är väldigt ojämna i sin kvalitet beroende på ort, jag bor ca 2 min gångväg från deras huvudcentral och jag har nästan alltid en snabb och stabil uppkoppling, medans andra som bor på andra ställen har en mycket sämre hastighet, det är dåligt.

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)