Tummen ner, eller upp??
Vad är bra, vad är dåligt?
Framför allt vill jag veta hur mycket de spärrar, hållder de utlovad hastighet, kan jag kolla min mail som är hos annan ISP, får jag ett riktigt IP-nummer etc...?
Let'em come...
/Adam
Jo, jag läste det.
Har just haft en tekniker på BBB på telefon
och han hävdar att de inte spärrar nåt, de har ingen proxy, ingen brandvägg.
Men som sagt, han jobbade ju på BBB... = )
/Adam
woodi har visst haft problem med att hämta mail från annan ISP
Nu har jag inte läst om woodis problem, men det kan nog lika gärna vara hans ISP som har någon form av spärr. Vet att t.ex. Swipnet har det, där man måste vara uppkopplad via Swipnets modempool för att hämta mail på vanligt vis (POP3) (går dock att komma runt genom att använda port 109 i stället för den vanliga, port 110).
Visst sjutton har de en tung brandvägg!
Visst har de spärrat vissa ISPar! Telia och Tele2 kan Du glömma att få igenom!
De har lidit av en hel del barnsjukdommar, men har väl repat sig en del.. Dock går deras DNS server i mitt bostadsområde sönder titt som tätt, men en tekniker är på plats omgående..
Hastigheten håller det INTE! De lovar 10Mbit dubbelriktat, men jag har som max varit uppe i 6Mbit! Dock inte så dåligt det heller...
Det är klart bättre än Telia abonemang med 28.8 modem iaf! Framförallt för 200:- månad! :e
Låter konstigt att de skulle spärra utgående trafik? Men det kanske är specifikt för din fastighet? Vad jag förstår kan fastighetsägaren (BRF eller vad det nu handlar om) till viss del bestämma själv hur filtret skall se ut?
Brandväggar finns för att skydda Bredbandsbolagets servrar och därigenom även all information som finns i databaser, webbservrar och medlemsregister. Brandväggar skyddar också användarnas datorer mot åtkomst utifrån publika Internet. I de lokala switcharna som ansluter dig till Bredbandsbolagets nät finns individuella möjligheter att slå på brandväggsfunktioner.
Jadu Robban, jag har haft ett antal samtal med dem, mailat dem etc, men de säger att jag INTE SKA kunna kolla t.ex. min arbets adress som är en Tele2-adress..
"Ge alla Dina kunder och vänner din @bredband.net adress, den får Du använda", fick jag till svar av samtliga..
Tele2/Swipnet har som sagt en spärr som gör att man måste vara uppkopplad via en av deras pooler för att kunna kolla mail. Men det är en spärr som Tele2 infört.
Den spärren kommer du runt genom att ställa in mailprogrammet på att använda port 109 i stället för den vanliga 110.
Om sedan BBB har ytterligare spärrar vet jag ju inte. Men det låter som sagt ganska konstigt. Vad jag kan se skulle de inte vinna ett dugg i säkerhet med en sådan anordning.
Utdrag från ett svar via mail: Vi förstår din frustration. Detta beror på säkerhetsaspekter, vi vill genom att inte tillåta andra konton än bredband.net hålla koll på "spamming" när vi har våra egna adresser kan vi hålla reda på vem som skickat och tagit emot vad och spåra det etc.
Då kan man iofs förstå att de spärrar utgående SMTP, men det gör ju inte så mycket... Vad som däremot är idiotiskt är att de spärrar POP.
Helt onödigt!