webForumDet fria alternativet

Bensinpriset

Bilar & fordon

336 svar · 1 195 visningar · startad av Matti · sida 4 av 17

Frågan, av Matti

Tjo! Alla klagar på att bensinpriset stiger och stiger.. jag tycker bara att det är bra eftersom det leder till att folk kör mindre med bil och mindre avgaser släpps ut :) Är jag ensam om detta? \------------------ M a tti Kolu Qui tacet, consentit.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om bensinen förbjuds eller höjs till 100 kr / l, vilket transportmedel skall då folk som t.ex bor i Gällivare använda när dom åker till jobbet som kanske ligger 15 mil bort? Häst och vagn?

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

De får ta ett fett stort lån och skaffa sig en eldriven bil.

------------------
/mvh Swey
- I'll be back, as soon as you see me...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hur långt kör man idag på en elbil?
5 mil?

Jag får ringa min kära syster i Gällivare och se om inte hon kan tänka sig att ta sparken till jobbet i fortsättningen... :l
Något säger mig att hon inte är så sugen på det... ;)

Jag tycker att man ska arbeta fram bättre förslag istället för att förbjuda saker och ting och på så sätt tro att andra saker arbetas fram. De är väl i stort sett bara skattefuskare och andra kriminella som hela tiden är duktiga på att arbeta fram lösningar om staten förbjuder något. Fast det kanske är det man är ute efter... ett land styrt av kriminella uppfinnare? :e

mvR

[Redigerat av Rikard den 10 jun 2000]

Uppladdningsbart batteri? :q :q

------------------
/mvh Swey

Uppladningsbart... Hmmm... :e

Kör 5 mil... vänta två timmar... Kör 5 mil... vänta två timmar... :e
Kanske inte... ;)

Hmmm... Jag känner att jag låter väldigt negativ till hela idén och det är jag egentligen inte. Jag tycker att det är bra att det finns människor som vill driva miljöfrågor. Det tror jag är oerhört viktigt men jag tror också att det handlar om att arbeta fram praktiska lösningar på vägen dit. Av det skälet tror jag att ett förbud mot bensin bara skulle skada Sverige i dagsläget. :(

mvR

[Redigerat av Rikard den 10 jun 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

OK, vi tar Rikards syster som exempel som bor i Gällivare.... om du ursäkar Rikard?

Norrbottens landsting har beslutat att lägga ner BB i flera av länets orter, bland annat diskuters Gällivare sjukhus vara eller icke vara. Till närmaste sjukhus för Gällivareborna (eller ännu värre Kirunaborna) så är det över 30 mil. Inte åker man precis kollektivtrafik ner till Luleå heller när det är dags för en bäbis.

Under vintern är det speciellt viktigt då det är otroligt kallt vissa tider. Att kyla kan ladda ur ett batteri vet vi, dessutom förbrukas batterier fortare i kyla än i varmare klimat. Så det förslaget kan vi lägga på hyllan direkt. Har bilen inte stannat tidigare lär den ju göra det i -35°C och så fryser man ihjäl på kuppen.

Jag tycker inte man ska förbjuda utan snarare förmå tillverkarna att komma på bättre lösningar. Metanolbussar körs ju på prov nu mer, och varför inte tillverka bilar som kör på metanol som inte kostar 150.000:- mer än en vanlig bil så prissumman för en nybil blir en halv miljon, inte precis det folk har råd med. Egentligen borde miljöbilarna då bli billigare i nyinköp för att motivera användandet av just såna bilar.

Jag befarar att det höjda bensinpriset slår fel. Folk i glesbygden kommer att flytta därifrån och landsbygden dör ut. De få stackare som bor kvar blir bara de rika som har råd med dyra besinpriser och ännu längre transporter eftersom bygden avvecklas och allt läggs ner.

Som följd av utflyttningen får vi mer problem i storstadsregionerna med arbetslöshet, segregation och mer våld och drogmissbruk till följd av detta.

Det är inte alltid bäst att flytta alla till Stockholm, vi behöver HELA Sverige, och även folket i Gällivare som gör att vi får behålla vår välfärd. Nån måste ju bryta malmen och förädla skogarna också, inte bara jobba på häftiga IT-företag.

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Trodde det var mycket mer "ren" trafik norröver - eller är renarna avlagda numer :q

Bilar drivna enbart på el fungerar inte för längre sträckor, det kommer att dröja innan batterierna är så pass effektiva.

Hybridbilar med el och bränsleceller är dock ett intressant alternativ när de är kommersiellt tillgängliga.

Att förbjuda och lägga på straffavgifter på bensinbilar innan det finns ett annat fullgott alternativ skulle enbart drabba de som inte har det så fett, Östermalmsjeeparna skulle fortfarande snurra medans folk i Norbotten blev arbetslösa...

Iofs så existerar det otroligt mycket "onödig" körning, det är bara att ställa sig vid Essingeleden en vardagsmorgon. Bil efter bil rullar sakta, sakta fram med en förare och inga passagerare. Om det nu skall straffas hit och dit så kunde man ju möjligtvis belägga infartsleder till större städer med tullavgifter på vardagar för att stävja onödigt användande av bil när det finns kollektivtrafik som åtminstone fungerar lika bra som infartstrafiken..

[Redigerat av sgtpepper den 10 jun 2000]

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Öhh Matti min vän har du bil?

Tänk på de stackarna som bor på ett sådant ställe där blien är något livsnödvändigt... Eller att man är tvungen att ha bilen i tjänsten som det är för mig. 15kr milen som man får i ersättning räcker inte långt när bensinpriset stiger...

Att bo inne i stockholm och åka bil borde däremot bestraffas! :e

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Norrbottningarna får skita ned så mycket dom vill där uppe med sina bilar. :)

Men jag har (om ingen har förstått det eftersom det troligen inte var underförstått) alltid talat mot bilism där jag bor. Det vill säga - där det finns kollektivtrafik bör folk inte åka bil. Men det gör dom ändå. Folk avskyr SL och åker bil i protest. *suck*

Men det finns en poäng i det sgtpepper sa. Om vanlig bensin inte användes i annat än längre sträckor så skulle det vara mycket bättre. För det är väl så att bensinen inte används föräns elen är slut?

El måste dessutom göras mycket billigare än bensin att sälja!

------------------
/mvh Swey

Swey, jag håller med. Det borde köras mindre bil, men där det är berättigat som i inlandskommunerna och i norrland så ska det ju inte vara så att de ska få betala för något som är livsnödvändigt. Där finns ju inget alternativ med kollektivtrafik som går var 7:e minut eller vad det nu är. Här får man vara glad om man får tag i en buss på söndagar efter klockan 17.

Jag tycker förslaget om tullar för storstäderna är ganska bra, där finns otroligt bra kollektivtrafik och därför är det ren lathet/lyx att köra bil. Speciellt som det sitter en i varje bil när det borde gå att samåka i många fall.

Men, det är ju tyvärr så att våra politiker sitter i Stockholm och bestämmer, de struntar ju i hur det drabbar resten av landet. Bara DEM inte drabbas så är ju beslutet bra.

Vad är det egentligen som talar mot etanol? Som jag förstår det så blir avfallet (de så kallade avgaserna) rent vatten, och det kan väl inte vara så dåligt för miljön? Eller har jag totalt missförstått nåt?

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Häst & Vagn förslaget tyckte jag var rätt bra.. bara gödsel som avgaser ;)

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Inget hysteriskt gnäll på flygplan om jag får be! Ett modernt trafikflygplan förbrukar inte mer bränsle per passagerare än en personbil, snarare mindre. Dessutom är motorerna betydligt snålare och renare idag än för 30 år sedan. Alla som gnäller om flygplan hit och flygplan dit bör därför tänka och vara tysta. Hur skulle transporterna se ut utan flyget?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Etanol, precis som Petra säger, är ett utmärk alternativ (kan t.o.m köras på rapsolja). Jag har kört en Etanolbil när jag tjänstegjorde på brandstationen här i stan, och den var det inte mycket mindre drag i än andra bilar, den var faktiskt rikigt kul att köra...

------------------
        )|(
       (o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu *hem*
vide@4sale.se

Men, det är ju tyvärr så att våra politiker sitter i Stockholm och bestämmer, de struntar ju i hur det drabbar resten av landet. Bara DEM inte drabbas så är ju beslutet bra.

Menar du att riksdagsmännen blir Stockholmsfixerade när dom flyttar från sina hemkommuner eller att det bara sitter stockholmare i Riksdagen???

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Chakotay, deras webmaster får provision från skärmtillverkarna eftersom de inte optimerar för magin (14"-skärm, 640 x 480):-)
Själv har jag idag fått 10.000 kronor från Apple, Mag, Belinea m.fl som stöd för kampen för ersättande av 640 x 480 med 800 x 600 eller 1024 x 768:-) Det förstår du väl, att om alla körde VGA skulle ju skärmtillverkarna i stort sett kunna lägga ner, samtidigt som andrahandsvärdet på 14" skulle bli enormt.

Nej, allvarligt talat: byt till större skärm för någon hundralapp.

Menar du att riksdagsmännen blir Stockholmsfixerade när dom flyttar från sina hemkommuner eller att det bara sitter stockholmare i Riksdagen???

Ja, tyvärr menar jag det. Många av våra politiker i riksdagen blir Stockholmiserade och glömmer lätt att de representerar sin hemkommun. Vid många tillfällen har de på Norrbottensbänken röstat MOT partiet i Norrbotten därför att Perssons piska viner hårdare.

Det kallar jag inte att representera sina väljare, oavsett vad partiledningen säger. Det är inte partiledningen som är Svenska folket utan det är Socialdemokratiska ledningen. Svenska folket röstade in sina representanter och då ska också dessa representanter REPRESENTERA sina väljare och dess åsikter.

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Först:

Naturligtvis medför bristen att webbsidor inte funkar i 640 x 480-upplösning, att det sidskaparna vill marknadsföra aldrig når en stor andel av surfarna.
Sidinnehavarna borde vara förbaskat tacksamma att besvikna surfare trots allt är vänliga nog att upplysa om bristerna! :i

För en gångs skull är jag benägen hålla med Petra: mängder politiker jobbar inte längre för att representerande förverkliga det den vanliga lilla människan tycker är viktigast.

Istället har de förvandlats till mutade knapptryckare, som mycket sällan nämnvärt känner av beslut de genomför, vilka helt kan spoliera de sämst ställdas hela tillvaro. :(

Vissa sjuka politiker talar om att de "har en viktig pedagogisk uppgift", innebärande att de vill pracka på OSS vad vi ska tycka... x(

woa, allt tyder på höjningar av bensinpriset!

------------------
/mvh Swey

#webForum @ DALnet
- All you need is Swey, la la la la...

Om det stämmer... aaaaaaargh! :x

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)