webForumDet fria alternativet

Bensinpriset

Bilar & fordon

336 svar · 1 195 visningar · startad av Matti · sida 2 av 17

Frågan, av Matti

Tjo! Alla klagar på att bensinpriset stiger och stiger.. jag tycker bara att det är bra eftersom det leder till att folk kör mindre med bil och mindre avgaser släpps ut :) Är jag ensam om detta? \------------------ M a tti Kolu Qui tacet, consentit.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hmmm... hängde inte riktigt med där Swey. Vad jämförde du med?!

mvR

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

*helt offtopic*

Rikard: När du skrev om Norrköping kom jag att tänka på ett kalasbra barnprogram som gick när jag var liten, det handlade om några små dockor i Norrköping och avslutades alltid med frasen "Norrköping för tjyvens!", vet du vad det hette? ;)

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

*still off topic* Jalle, Julle och Julius. Min parallellklassföreståndare (vilket ord Gunte... ;) ) var den som stod för rösten. Rune tror jag att han hette.

mvR

Jaa!!! Nu minns jag. Ett av de bästa barnprogrammen, delad förstaplats med Dr. Drövel. :e

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Som vanligt när vi i detta land försöker lösa problem så gör vi på fel sätt ... !

Inte avveckla kärnkraften .. utveckla den ... framställ flera billigare elbilar ... poff ... bensinproblemet är borta ... !

------------------
elfwing

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Vilka nya bilar drar för mycket bensin och i så fall HUR mycket drar dom ?

Jag bryr mig lika mycket om bilars bensinförbrukning som du Bire bryr dig om sport.. men det är väl rätt självklart att en fet 4x4 humvee på 2 ton drar mer bensin än en liten småbil..

Vore det inte bättre att tänka tvärtom. Sänk skatten på bensin och bilar så folk har råd att byta till moderna bilar som inte spyr ut så mycket avgaser.

Legalisera all typ av knark och ge bidrag till alla knarkare så att de har råd att bo i vanliga lägenheter. Eftersom de nu inte behöver göra inbrott i människors bostäder har de tid att jobba! jaa...

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag bryr mig lika mycket om bilars bensinförbrukning som du Bire bryr dig om sport.. men det är väl rätt självklart att en fet 4x4 humvee på 2 ton drar mer bensin än en liten småbil..

Förvisso, men antalet Huvee i förhållande till småbilar är ju inte ens jämförbart.. Inte ens i Botkyrka ;)

------------------
Explorer in a further region of experience.
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>www.LifeStyleShop.nu</A>

Men snart måste man ha en Humvee med en takmonterad tung kulspruta för att ta sig fram i norra Botkyrka :e :e

Medlem sedan apr. 2000277 inlägg

Nu blir jag faktiskt väldigt upprörd!!!
Det är lätt för som bor i storstäder att
tycka att bensinpriset ska upp och miljöförstöringar ska ned. HALLÅ!!!! Hur
många människor är det inte som bor i Norrland!! Jag ska ta och berätta hur det är för alla ni Stockholmare som tror att er stad ÄR sverige. Jag bor i ett samhälle mitt i Sverige, ca 4000st inv. närmaste stad, Östersund. 18 mil bort. Sundsvall 22 mil osv. Ska man då besöka civilisationen måste man åka egen bil. Buss går typ en/två ggr per dag och tar dessutom MÅNGA timmar. Ett ex. att åka hem till min dotter tar med bil 4 timmar och kostar nu ca 350:-/enkel resa. Med buss tar samma resa 8 timmar och dessutom är det EN avgång per dag om jag skall ta mig ändå hem, annars är jag beroende av någon annan med bil kan hämta mig 5 mil bort. Det finns inte så mycket att välja på än att åka bil!!!!
Tänk på det alla ni bortskämda storstadsbor!

Legalisera all typ av knark och ge bidrag till alla knarkare så att de har råd att bo i vanliga lägenheter. Eftersom de nu inte behöver göra inbrott i människors bostäder har de tid att jobba! jaa...

Matti...
Så länge narkotika är olagligt och bilkörning är lagligt tycker jag att jämförelsen är ganska fånig. :(

En helt annan sak... låt oss börja med ett räkneexempel.

POST - SUMMA
Arbetsgivaren betalar för dig 26 612 kr
Arbetsgivaravgifter - 6 612 kr

Din bruttolön 20 000 kr

Kommunalskatt 5 748 kr
Statlig inkomstskatt 17 kr
Pensionsavgift 1 400 kr
Skattereduktion 350 kr

På lönebeskedet 13 185 kr

Konsumtionsskatt (moms m m) - 2 678 kr

SUMMA SKATTER - 16 105 kr
KVAR TILL DIG 10 507 kr

Källa: http://www.skattefakta.com

Jag tog exemplet 20.000 i månadslön, inga tillägg (såsom förmögenhetsskatter eller liknande) samt inga avdrag (ränteavdrag m.m.).

Sverige har idag världens högsta skattetryck. Trots detta har vi inte världens bästa välfärd. Ska vi då "bestraffa" medborgarna med ytterligare skatter som punktskatter på bensin m.m. istället för att titta på en total skattesänkning där bensinskatten också sänks, men den sistnämnda inte sänks lika mycket?

mvR

[Redigerat av Rikard den 07 jun 2000]

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Glöm för guds skull inte att Sverige har Europas äldsta bilpark.

Nä, det är otroligt! När jag var i Harlem i New York i somras så såg man inte en enda skrotig bil. ALLA hade verkligen fina bilar...likadant i Bronx. Jag blev helt chockad!

(iofs kan det ju också bero lite på det amerikanska bensinpriset, men bilen kostar ju ändå nästan lika mycket att köpa)

Jag tycker att Ringholm ska fixa ett bidrag till alla med skrothögar så att dom har råd att köpa ny bil. :e

Tillbakagång till ämnet:

Jag tycker att bensinstationernas skyltar talar ett tydligt språk angående bensinpriset.
De kan ju inte ens skylta med priset längre eftersom skyltarna bara är gjorda för tre siffror! ;) Då är det verkligen för högt...vem kunde tro att den magiska gränsen skulle sprängas redan nu?

Kasst...jag tror jag kastar in handduken och flyttar till Förenade Arabemiraten. :e

Nä, det är otroligt! När jag var i Harlem i New York i somras så såg man inte en enda skrotig bil. ALLA hade verkligen fina bilar...likadant i Bronx. Jag blev helt chockad!

Tror du verkligen att de köpt bilarna? :e

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Gustav...
Tyvärr tror jag att jämförelsen med USA är ganska ointressant eftersom deras statssystem i grunden är uppbyggt på ett helt annat sätt. Och det ska vi vara glada för. *lättnadens suck*

Matti...
Vad är alternativet om de inte har köpt bilarna? ;)

mvR

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag bor själv i Norrland och tycker att det är eländigt att bensinpriserna går upp eftersom det då blir en klassfråga om vem som har frihet eller inte.

Inte nog med att bensinpriset höjs de höjer också priserna på tåg och flyg för oss som bor i Norrland. Vi ska nämligen betala för den nya Öresundsbron och inte för att spara miljön!

Nån i Korpilombolo lär ju inte köra ner till Malmö för att åka på denna fina bro, det är ju 200 mil dit!

Enda fördelen jag ser med de höga bensinpriserna är att biltillverkarna måste nu börja fundera på alternativa bränslen än bensin och olja. Nu kostar en miljöbil för mycket i inköp, men kommer biltillverkarna på andra sätt så lär de priserna sjunka och vi får billigare bränslen och renare miljö.

------------------
/Petra

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Inskränkt! Detta med höjning av bensinpriset "för att folk inte ska köra bil" är ren bullshit, just det, bullshit. Folk har ett behov av sina bilar, framförallt i glesbygden.

Ska man göra en miljöinsats finns en mycket bättre lösning: emissions- och bullerkrav. Genom att sätta strängare gränsvärden för bilars emissioner och kräva ex. 10 % "nollutsläppsfordon". Gör man detta får man bättre teknisk utveckling och miljö. Att kräva sviniga priser och skylla på miljön är inkompetent. Miljöarbete sker genom utveckling av motorer m.m. Däremot INTE genom en massa bensinprishöjningar.

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

framförallt i glesbygden

Det tycker jag är skitsnack.
Jag bor i Göteborg och har ett behov av min bil!
Jag försöker åka tåg och spårvagn till jobbet varje dag på grund av att parkering i stan kostar 80:- per dag!! Det är hutlöst!

Men ta exempelvis när jag skall semestra eller bara ta någon endags tripp. Låt säga att jag vill åka till Stockholm med 3 andra. Det är ju perfekt med bil.
Med tåg om man är vuxen kostar det väl 1400:- fram och tillbaka, och med flyg säkert 3500:-.
Bil däremot köper man som ett transportmedel inte som ett nöje man kan ha stående i garaget! Nej jag tycker att priset skall ner till 9:60 igen. Där gick min gräns!

Sen att de som bor i glesbygden möjligen har längre att pendla, det finns flera som pendlar 20mil per dag och även längre! Det blir dyrt i längden om man har en gammal bil som drar mycket bensin.

Jag tycker att bensinpriset är på tok för högt.

///Patrik

Medlem sedan jan. 2000229 inlägg

Ditt klagande om "skitsnack" var ju underbart. Folk har ett behov av bilen och det skrev jag. "Framförallt i glesbygden" betydde de som pendlar från förorter och andra mindre orter till sina arbeten. Bensinpriset är alldeles för högt och måste sänkas till 5 - 6 kronor litern. Diesel måste ligga en krona under.

Vad jag vänder mig emot är detta med "höjning för miljöns skull". Man löser inga miljöproblem med höjningar. Däremot genom teknisk utveckling. Lagar för emissioner är en sak som förbättrar miljön, men naturligtvis ska reglerna vara realistiska.

Jag är som sagt helt för en sänkning av bensinpriset!

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Diesel är extremt farligt för hälsan.

------------------
/mvh Swey
- I'll be back, as soon as you see me...

Man löser inga miljöproblem med höjningar.

Jo.. det KAN man göra.. även om det inte är det bästa sättet..

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

He, he... Matti, beskriv hur i sådant fall. Argumentera...

mvR

305 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
163 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
163 ms — ändringar (db)