webForumDet fria alternativet

Det börjar gå för långt med svammlet

Småprat

85 svar · 679 visningar · startad av CyberPet · sida 4 av 5

Frågan, av CyberPet

Hej vänner! Jag är inte den som säger nej till lite nattligt svammel, men nu börjar jag känna att det gått lite för långt. Många trådar här ligger på rena sandlådestadiet och andra är rent osmakliga. Gamla trådar tas upp, inte på grund av relevans, utan bara för att det är "kul" att kommentera ett halvår gamla inlägg. Dessutom är det en massa personliga påhopp som känns obehagliga. Jag har ocks

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

Lösningen är ju egentligen rätt enkel - eller :q

Öppna ett "trams"-forum och sätt Swey (om han accepterar) till att moderera där. Om det sedan tramsas i "ordet är fritt" så är det ju bara att flytta tråden till detta forum.

Anledningen till att jag är för ett dylikt forum är, som tidigare sagts, att det ibland är roligt att ha detta tramsande att läsa när annat saknas (som tex när man väntar på svar på en fråga man ställt någonstans).

Att strypa tramset tror jag vore ett stort misstag då detta är något som ger liv åt wF.

/webb

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

CyberPet: En sak måste du förstå, Matti är inte äldre än 15, och det är inte lätt för en sån liten kille att inte snacka "bajs o kiss". ;)

webbmannen: Att strypa tramset tror jag vore ett stort misstag då detta är något som inte ger liv åt wF
så ska det vara va? :q

------------------
- Ullared tjänar mer pengar än Liseberg på en dag.

*AArrrggghh* åt wF kod som inte funkar ;)

[Redigerat av erik den 18 jul 2000]

[Redigerat av erik den 18 jul 2000]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

webbmannen, jag tror att alla uppskattar tramset, men att det ibland går lite för långt och att det är det sistnämnda allting handlar om.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan jan. 2001531 inlägg

Hejsan.

Lite svårt att komma på hur man ska börja ett sådant här inlägg.
Varför jag inte kan delta i diskussionerna lika livligt beror på att jag har en modemuppkoppling och teleräkningarna har skjutit i höjden så jag kan inte vara ute lika mycket. Det är på helgerna pappa har låtit mig vara ute i två timmar. Jag har väl överskridit den gränsen några gånger men det är inget väsentligt.
Jag har alltså inte struntat i denna diskussion. Kan tänka mig att det ser ut som jag backar och inte vågar stå till svars för vad jag har gjort men så är det inte, problemet är telefonräkningen. När jag nu om några veckor får ADSL så kommer det fler inlägg från min sida, men då har jag även utökat mitt liv med moppen jag köper av Gustav.

När jag för ca fyra veckor sedan kom in på wF efter att inte ha besökt det på en hel helg upptäckte jag att jag missat väldigt många inlägg. Jag värnar om wF och är stolt över det. Det gjorde mig ont och jag fick för mig att jag inte längre var "en i gänget". Att jag hade (har) ett himla jobb med att få ihop artiklar till wA så gjorde det inte saken bättre. Mitt skötebarn, webAvis höll på att gå omkull och detta kändes inte kul. Därför lancerade jag den så kallade struktureringsplanen. Det har blivit lite enklare men fortfarande väldigt tufft. Detta var innan "spetsfundigheten" ökade i inläggen. Efter två veckor upptäckte jag att Matti och alla andra hade så kul i sina diskussioner och jag bestämde mig då för att inte halka ur wF och började på samma sätt. D.v.s att vara lite mer putslustig i mina inlägg. Jag måste bara säga att det är ingen mer avancerad humor (typ Chalmersgrabbarnas: vad heter världens minsta fågel?) men det är ändå en humor jag finner lustig ibland. När det har gått för långt tröttnar man och då tröttnar man rejält.
Jag är beredd att sluta upp med "dumheterna" som det kallades i ett tidigare inlägg men jag kommer nog inte göra lika många besök på wF eftersom Ordet är fritt var det roligaste på wF. I princip besöker jag bara Ordet är fritt och några andra forum.

Jag är både för och emot flams forumet eftersom det då kan komma att bli en klassindelning. De med humor och de utan humor. Det måste tänkas över noga innan vi splittrar Ordet är fritt.

Ang mitt inlägg med mp3 hos Bire så tyckte jag det var kul i helgen för jag var nog inte helt vid mina sinnens fulla bruk. Att nya användare skräms bort är inget jag håller med om. Kolla bara på @nders (snyggt namn ;) ). Jag vet inte om han såg oss som en samling psyksjuka som samlades på internets avskrädeshög. Jag tror att våra kära Smilies hjälpte till att visa humornivån i våra inlägg. Denna smileyn :e är ju ett elakt grin och är inget annat än skadeglädje eller sadistisk humor. :) - smileyn visar att man är glad, :D visar att man är mycket glad, ;) visar att man har glimten i ögat.

Jag ska framhäva ett klokt ord från Sune som nog bara veteranerna känner till. Den exakta ordalydelsen kommer jag ihåg men innebörden var i alla fall att vi skulle använda smileysarna rikligt för att undvika misstolkningar.
Förmodligen anade Sune att detta problem förr eller senare skulle komma upp och jag tycker det är tråkigt att Sune inte är med oss lika mycket nu. Han svarar på mailen inom en dag så han är uppkopplad i alla fall men struntar han i wF? wA var Sune med och startade och jag tror Sune skulle bli glad om han såg hur långt vi kommit.

En annan teori är att han går in på wF och läser inläggen men inte svarar. Han bara övervakar oss som Gud. Eller vad tror ni?

Under den tid jag agerat på eForum och wF har jag upptäckt att man kan urskilja en personlighet utifrån vad som skrivs.

Bire till exempel, en levnadsglad prick som svänger sig med kompisar i hans stil, saxat från hans gästbok: Har du satt upp din bokhylla än? Vad ska du ha i den? Böcker? Bara den meningen säger ju att han har kompisar med ungefär samma humor.

Petra har jag förmånen att arbeta med i webAvis och måste säga att hon är en mycket duktig skribent. Petra var med redan på eForum tiden och kämpade mot att eForum skulle förändras för tro det eller ej, eForum var mycket omtyckt då, förutom designen (eller hur Sune ;) ).
De duktigaste debattörerna i kampen mot Mats och Jani var Kjell, Sune och Petra.
Jag kan bara inte komma underfund med var forumet vi "mellanlagrade" oss på finns. Vi dumpade eForum och höll oss där men jag kommer inte ihåg vem som fixade det eller var det finns.

Jag såg att ordet datanörd nämdes tidigare och jag tycker vi ska undvika sådana uttryck starkt. Jag tar datanörd som en förolämpning och jag måste säga att de jag har träffat hittills (Robban och Gystav) var långt ifrån datanördar.

Sedan ska jag försvara Swey och Kim. Jag läste diskussionstråden om och om igen och granskade den opartiskt, jag har varit ovän med Swey, Petra känner jag att jag är mycket god vän med men jag hoppas ni litar på att jag granskar den opartiskt.
Jag tycker inte att Swey och Kim har gjort sig skyldiga till personangrepp så där stället jag mig på deras sida men jag ställer mig på Petras sida när det gäller flamseriet. Vill egentligen inte kalla det flamseri utan kanske, obehövliga humorinlägg ;).

Eftersom jag har fått min pappas skämtsinne så kan jag inte hjälpa att det då och då smyger in vissa inslag här och i mitt liv som skojar till tillvaron.
En gång lade vi en levande krabba under en kartong på katedern hos Engelskaläraren, hon kunde ta det för vi skämtade bara med folk som klarade av det. En annan gång fick jag varenda elev att ta med sig varsitt Äpple till matteläraren. Vi hade lyckats pilla loss upphakningen på låset till klassrumsdörren samt sett till att vagnen som läraren skulle ha var gömd. När lektionen börjar sitter läraren helt plötsligt med 22 stora matäpplen som väger cirkus ett kilo var. Att han dessutom hade mattebok och hela bedevitten gjorde inte saken bättre för läraren. Dörren gick inte att låsa och ingen elev ville hålla vakt i klassrummet för "alla hade så bråttom" till bamba. Stackars läraren. Men det är tur att man kan lita på att klasskompisarna inte skvallrar på en.

Ungefär samma händelse var det ju med Bire och hans Mp3 tråd. Jag visste att Bire kunde ta ett skämt och det var en väldigt smaskig pizza jag lagt upp på bild (eller hur bire ;) ).

Det blev ett väldigt långt inlägg, har alltid svårt att få ihop så här mycket text till mina artiklar. Knasigt :( .

Om jag ska sammanfatta så gör jag det så här:
Jag är beredd att sluta med putslustigheten i inläggen men då kommer det nog att bli lite tråkigare på wF om alla slutar.

Sedan har jag min önskan, att Sune kommer tillbaka. Kan inte alla skicka mail till honom och fråga om han kan komma tillbaks?

------------------
åååååååååååhhhhh vad roligt

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

och det är inte lätt för en sån liten kille att inte snacka "bajs o kiss".
Jo (eller kanske inte för dig...). Jag brydde mig bara inte eftersom alla andra också skrev helt meningslösa inlägg..

------------------
Don't follow the trends -- create them.

hmm.

Var skrevs det matti?

------------------

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

2 steg ovanför ditt inlägg.. erik ;)

------------------
Don't follow the trends -- create them.

aha.

Ja han är en liten busig prick den där erik ;)

------------------

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kolla bara på @nders (snyggt namn). Jag vet inte om han såg oss som en samling psyksjuka som samlades på internets avskrädeshög.

Anders J: Jag vet inte om du läst fler av mina inlägg i webforum, men tycker du inte att jag passar in? Psyksjuka, visst det kan jag hålla med om, men jag är mindre mentalt frisk själv. Däremot är jag en av de första som skriver under på att webforum är den ungefärliga motsatsen till avskrädeshög, som jag tidigare påpekat.

Alltså: jag trivs fetbra här, och det är lite synd att åka på semester nu. Men å andra sidan har man då något att längta hem till ;)

Och förresten: gratulerar till vad som måste vara det längsta inlägget hittills. (eller har vi någon utmanare?) ;)

------------------
don't follow your friends -- inflate them

[Redigerat av @nders den 18 jul 2000]

jodå, visst passar du in.

Alla här passar in och bildar tillsammans helheten.

------------------

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Tack för ditt långa inlägg Anders! Jag håller med dig i sak, och vill bara kommentera lite smått.

jag kommer nog inte göra lika många besök på wF eftersom Ordet är fritt var det roligaste på wF.

Nu har vi ju inte beslutat att vi ska fimpa roligheterna i "Ordet är fritt". Allt som framkommit är en still önskan, från flera håll, att "Ordet är fritt" inte helt fylls till brädden med meningslösheter. Jag vill inte sätta något prejudikat som gör att jag själv inte får posta något som jag själv finner humoristiskt, men vi kan väl i alla fall försöka bättra situationen något?

Denna smileyn :e är ju ett elakt grin och är inget annat än skadeglädje eller sadistisk humor. :) - smileyn visar att man är glad, :D visar att man är mycket glad, ;) visar att man har glimten i ögat.

Det är din tolkning. Om man börjar lägga absoluta tolkningar på våra smilies är man ute på hal is. Jag använder gärna det stora flinet :e :e :e :e, utan att vilja vara sadistisk eller skadeglad.

Jag tycker inte att Swey och Kim har gjort sig skyldiga till personangrepp

Det tänker jag inte kommentera. Däremot tycker jag att det är tråkigt när folk lackar ur vid minsta tillrättavisning, och inte "vänder andra kinden till". Det är dock något jag får ta upp med de berörda direkt, och jag diskuterar det inte vidare här.

Min slutsats är att vi självklart ska få ha roligt och tramsa i "Ordet är fritt", men att vi kanske håller tillbaka de grövsta inläggen, och inte skapar nya trådar, bara för sakens skull.

Två kommentarer som beskriver läget utmärkt:

Bire
Det har bara gått LITE för långt och vi alla behöver nog streta lite grann för att komma upp med näsan ovanför vattenlinjen igen...

Chakotay
...jag tror "tramset" är säsongsbetonat - tusentals unga individer är sommarlediga och på många håll är vädret risigt...

[redigering]
Några bokstäver, här och där
[/redigering]

[Redigerat av emission den 18 jul 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jösses! Det känns som jag jag har läst en hel bok nu ;)

Jag vill bara förtydliga ytterligare att jag INTE är emot trams i Ordet är fritt. Jag är emot ONÖDIGT GROVT trams i Ordet är fritt...

Jag tycker att vi ska tona ner en liten aning bara. INTE sluta med den goa humor som vi jobbat fram så bra ;)
Vi måste dock lägga ner den "Grova" tonen om vi ska kunna hålla sams ;)

Det som denna tråd handlar om är att försöka få bort "Kiss & bajshumorn", undvika att göra nya trådar om ex: Pizza (!) hela tiden samt undvika att onödiga humorinlägg görs i de övriga forumen.

Ordet är fritt har fått mig att skratta högt & länge flera gånger tack vara alla era tokroliga inlägg! Så vill jag att det ska fortsätta...
Men att behöva "Moderera" bort humor från de "Seriösa" forumen ska vi allt slippa anser jag!

Men om jag säger så här:

Finns det nån som inte är villig att bara tänka till lite grann innan man postar ett inlägg?
Jag tror att alla innerst inne känner att det håller på att spåra ur samt önskar att det inte är 25 nya trådar med 100 inlägg i vardera varje gång man besöker forumet! Så känner jag.

Sen kan jag bara hålla med om att Sune borde få ett mail från oss som hade glädjen att debattera med honom innan han så mystiskt försvann från oss.

Puss o kram på er ;)

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE THE HEMSIDA!</A>

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag tror att jag har missuppfattats ganska grovt fram tills nu.

Jag är absolut ingen motståndare till att skära ner på de totalt meningslösa trådarna. Det skrev jag redan i mitt första inlägg i den här tråden.
Jag anser bara att det blir svårt att hålla en helt allvarlig ton här. Det går inte. Av de personer som jag känner här, så är det faktiskt så att dessa har en väldigt väl utvecklad humor.

OK, "kiss&bajs"-humorn kanske inte hör hemma här, men jag tror faktiskt att alla människor har lite sån humor. Det är bara det att alla inte vill erkänna det... ;)

Jag tycker alltså att det kan vara ok att ha några såna här onödiga trådar. Dock kan det bli för mycket när man en kväll upptäcker att det finns 50 nya trådar, och där ingen av dom har något vettigt innehåll.

Till Petra vill jag bara rikta en ursäkt om du uppfattade det som att jag angrep dig personligen. Förlåt mig... :)

[Redigerat av Kim den 18 jul 2000]

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

och sätt Swey

eh... jahaja... har jag sagt nått nu igen?

------------------
 - Swey
Projekt wF PHP

Nej Swey, det har du inte. Du är bara lite utstött här... :e

Jag är lite less på allt snack om pizza, dasspapper och annat. Men jag gillar funderingar kring den åtalade webmastern, vissa nyheter, sporthändelser (fast jag inte ens gillar sport passar de här), filosofiska diskussioner, roliga historier, citat, kluriga frågor med mera.

Men alla dessa "off-topic"-trådar som dyker upp titt som oftast börjar bli tröttsamma, speciellt när det inte tillför något utan verkar bara vara ett sätt att få upp antalet inlägg (erkänner att jag själv surrade ihop 5 inlägg för att nå till 800).

Är det bara jag som tycker att vi borde styra upp lite här så att vi inte skrämmer bort nykomlingar och också i fortsättningen blir tagna på allvar?

Håller med CyberPet till 98%.
Är rädd för att forumet "Ordet är fritt" börjar närma sig "passagen-nivå".

Mvh,
Demo

[Redigerat av demo den 18 jul 2000]

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

börjar närma sig "passagen-nivå".

Passagen har ett väldigt välbesökt forum så det skulle bara vara bra ;)

------------------
 - Swey
Projekt wF PHP

Passagen har ett väldigt välbesökt forum så det skulle bara vara bra

Visst är de välbesökta, det är dom. Men vilken nivå håller dem?

Kvalité före kvantité är att föredra.

Mvh,
Demo

Passagens konferenser innehåller ofta många bra och seriösa inlägg. Men sen finns det tyvärr dessa som bara skriver en massa skit.
Kan vi hålla oss undan det så vore det toppenbra! :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Till Petra vill jag bara rikta en ursäkt om du uppfattade det som att jag angrep dig personligen. Förlåt mig...

Kim, nej jag tog det inte som personligt angrepp, men jag var lite fräck då jag antydde detta. Anledningen var att jag ville ha bort debatten om vem som är gnällspik eller inte och föra den tillbaka till ämnet... dvs det som vi alla verkar vara överrens om. :)

Sen vill jag bara säga till Anders Johansson att ingen ska känna sig speciellt utpekad och måste försvara sitt handlande här. Vi ALLA bär ansvaret, jag tramsar på lika mycket som alla andra, och det vet ni som följer tramsdebatterna.

Jag tror faktiskt vi kan sätta punkt snart i denna debatt då vi alla verkar vara överrens om att vi gillar trams, men med lite måtta. Vi är nu medvetna om önskan att hålla en god ton men ändå med glimten i ögat... så nu fortsätter vi nån annanstans!

Sen får man väl ryta till igen om ett halvår när det börjar spåra ur igen. ;)

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 18 jul 2000]

317 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
170 ms — ändringar (db)