Jag är inte den som säger nej till lite nattligt svammel, men nu börjar jag känna att det gått lite för långt.
Många trådar här ligger på rena sandlådestadiet och andra är rent osmakliga. Gamla trådar tas upp, inte på grund av relevans, utan bara för att det är "kul" att kommentera ett halvår gamla inlägg. Dessutom är det en massa personliga påhopp som känns obehagliga.
Jag har också märkt att detta svammel smittat av sig på andra trådar där mer seriösa ämnen tas upp, och då tycker jag vi är farligt ute. Vi riskerar ju nämligen att wF blir ansett som totalt oseriöst där ett gäng datanördar sitter och gör sig roliga.
Nu är det sällan man ser riktigt bra "Ordet är fritt"-trådar där vi håller oss till ett vettigt ämne och verkligen diskuterar. Ämnen som inte går att sortera in under några av de andra forumen men som ändå är intressanta.
Jag är lite less på allt snack om pizza, dasspapper och annat. Men jag gillar funderingar kring den åtalade webmastern, vissa nyheter, sporthändelser (fast jag inte ens gillar sport passar de här), filosofiska diskussioner, roliga historier, citat, kluriga frågor med mera.
Men alla dessa "off-topic"-trådar som dyker upp titt som oftast börjar bli tröttsamma, speciellt när det inte tillför något utan verkar bara vara ett sätt att få upp antalet inlägg (erkänner att jag själv surrade ihop 5 inlägg för att nå till 800).
Är det bara jag som tycker att vi borde styra upp lite här så att vi inte skrämmer bort nykomlingar och också i fortsättningen blir tagna på allvar?
Vad säger Kjell, Rikard, emission och Hallgren? Och vad tycker ni andra?
Visst, jag kan hålla med om att det är lite mycket svammel ibland.
Men en stor anledning till att jag personligen skriver en massa tjafs, är att jag sitter på jobbet, och just nu så finns det faktiskt inget att göra här. Det är inte så mycket fart hos bilhandlare under sommaren. :l
Men jag tror inte att det är någon fara om vi håller så här oseriösa diskussioner i Ordet är fritt. En besökare som kommer hit är nog främst intresserad av datorer (hörs på namnet). Denna person besöker nog inte Ordet är fritt direkt, utan söker sig till de forum där de rätta intressena finns.
Ordet är fritt är väl också någon slags bonus som komme när man inte har något annat att göra, så dessa diskussioner om dasspapper med mera, skrämmer nog faktiskt inte iväg någon härifrån.
Visst är "Ordet är fritt" till för OT-diskussioner, men den senaste tiden har det verkligen spårat ur. Jag vill inte lägga locket på allt trams, för visst ska vi få ha roligt också, men ni kan väl i alla fall tänka till ett par extra gånger innan ni skriver inlägg?
Självklart har även vi forumledare bidragit till tramset, men vi kan väl tillsammans försöka bättra på WFs intressant/bullshit-förhållande. På något sätt känns det som om blajandet redan tagit musten ur de seriösa diskussionerna, lite grand.
Jag tycker definitivt inte det gör någonting med snack här. Har ju blivit som en hobby och det är en bidragande anledning till att jag besöker webForum. Jag har inte heller sett att det har spridit sig till andra forum särskilt mycket. Däremot har inläggen i andra forum minskat.
bughawk, det är ju det som har hänt. Ordet är fritt är inte alls seriöst idag. Det är ett forum som egentligen är ett "totalt off-topic"-forum. Men är det inte det som är meningen med "Ordet är fritt"?
jag tycker inte att det är någon dum idé att ha ett 'seriöst' och ett oseriöst.
men jag måste också säga att jag inte tycker att det är för mycket svammel eller skitsnack i aktuellt forum. ordet är fritt är den största orsaken till att jag är här fortfarande. men jag tycker trots allt att det är mer spännande när det ligger oläst i de andra boxarna, ordet är fritt är bara en bonus. det är ordet är fritt som gör webforum unikt.
men, jag hoppas att de flesta av oss har sådan självdistans att man inte tar inlägg för personligt. och att man har såpass mycket glimten i ögat när man skriver sina inlägg så att ingen kan ta det för personligt.
när jag ändå är inne och skriver i en så här pass seriös tråd, så måste jag passa på att berömma alla forumledare och moderatorer som gör att webforum håller en mycket hög nivå. nu så här, efter att ha varit medlem ett par tre veckor, tycker jag det bara är synd att jag inte hittade hit tidigare.
------------------
don't follow your friends -- inflate them
Jag skulle nog vilja säga att det finns trådar här som absolut inte har något existensberättigande. Ta toapapperstråden, så himla osmaklig! Ta off-topic-tråden, totalt meningslös!
Jag kan räkna upp fler.
Jag kan köpa idén om ett forum för avancerat struntprat, då slipper jag sålla så infernaliskt i detta forum. Jag låter helt enkelt bli att gå dit.
Men hit går jag gärna då det finns ämnen som intresserar mig, som debatten om den åtalade webmastern, snacket om vädret (det gillar väl alla?), diskussionerna om den hemska olyckan i Roskilde med flera.
Det går ju att ha roligt utan att skriva plumpa inlägg om toapapper och personliga påhopp. Prova får ni se! ;)
Jag håller med om att de två trådarna var osmakliga. Lite förvånad över att du inte nämde mina trådar Uttråkad, Pizza! m.m. ;)
Det bästa sättet att dela upp struntprat och annat är att göra om forumuppdelningen. Ska posta ett förslag på en fullständig uppdelning för alla för kommenterar senare.
Om du istället för att klaga på allt och alla, istället ser det positiva som finns.
Jag börjar bli allvarligt trött på alla kommentarer á "...detta är skadligt för wF"!
Några oseriösa diskussioner skadar inte webForums rykte, det tror jag faktiskt inte.
Är det för det första någon som har hört nånting om vad wF har för rykte just nu?
Ett forum för övriga frågor och ett forum för (skit?)snack skulle vara bäst.
Idén nedanför är inte genomförbar.
...och jag säger att den är det. Det hela beror ju bara på vad man kallar de olika avdelningarna. Vi får väl respektera att det finns ett behov av av ett blaj-forum, och då är tyvärr en uppdelning det enda alternativet.
"Övriga frågor" kan passa utmärkt för att fånga upp relativt seriösa diskussioner.
Jag är den första att lovprisa wF och det har jag gjort många gånger också. Men kan man inte ta kritik så ska man nog inte syssla med sånt här... min önskan är ju att det ska bli bättre och inte attackera några speciella här på wF. Jag riktar mig till ALLA här, inklusive mig själv (och det nämde jag ju också här ovan).
Jag skällde ut Swey efter noter när han drog upp nästan 40 trådar häromveckan som var ett halvår gamla. Jag tycker inte mindre om Swey för det, men jag måste ju få påpeka något när jag tycker det är ett ofog. (Swey, du tycker väl inte mindre om mig för att jag blev arg heller?). Jag har bråkat på Matti när han gått för långt, men jag har också skrivit ett inlägg hur bra jag tycker om honom, så det är både ris och ros.
Kim, jag tolkar det nästan som om jag inte får kritisera wF men jag är välkommen att skriva om pizza, fotboll, toapapper och skriva personliga påhopp... eller????
Nu måste vi akta oss så att inte denna tråd går överstyr tror jag.
Så här tycker jag:
Det HAR blivit lite väl mycket onödiga/omoraliska/värdelösa trådar skrivna här i Ordet är fritt samt att denna "Tokroliga" stämning har smittat av sig på seriösa forum. Det är inte bra alls! Vi måste helt enkelt göra nått åt det!
Det spelar i dag ingen roll vad topicet är i en tråd.. Det blir alltid ett annat innan tråden dör ut. Ibland är det jättekul och ibland är det mycket tragiskt om den som startade tråden kanske vill ha en seriös diskussion...
Att dela upp Ordet är fritt i en seriös del och en oseriös del är mycket väl genomförbart MEN grymt korkat då vi helöt plötsligt får ännu ett "skräpforum" att hålla reda på.
Jag har också tröttnat lite på Pizzasnacket trots att det var jag som började med det på Irckanalen (Som fö dog ut?!?). Vi kanske ska (Precis som nån föregående talare sa): Tänka till lite mer innan vi postar?)
När det gäller personangrepp så är det ännu viktigare att tänka till! Att jag, Vide, Rikard, Matti, Swey, Emission mfl "Hackar" på varandra kan vara jätteskoj ibland, MEN vad ska en ny medlem tro om vi moderatorer och forumledare håller på med sånna här barnsligheter hela tiden ?? Jag känner mig skyldig nu ;)
Jag är helt beredd på att omedelbart lägga ner alla onödigheter till förmån för ett ännu seriösare Webforum och jag hoppas att flera kan tänka sig att göra detsamma! Inte för att jag tänker lägga av med humorinlägg helt och hållet utan bara tona ner en aning och försöka komma tillbaka till den nivå vi hade här i vintras...
Vad jag INTE tolererar är dumheter och onödiga inlägg i de forum som jag modererar! Redan första dagen MP3forumet låg ute fick jag lov att stänga en tråd pga en massa skämt som absolut inte hade där att göra...
Det är synd att sånt ska behöva inträffa!
Hoppas detta inte förbryllar er mer än det gör nytta nu bara ;)
Hacka heller inte på Petra som är den modigaste kvinnan här på Wf! Bara hon skulle våga säga till om detta då nästan alla är inblandade...