webForumDet fria alternativet

Varför killar spelar mer än tjejer

Datorspel

10 svar · 192 visningar · startad av bughawk

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg
Frågan#1

Ganska intressant artikel!

<A HREF="http://www.gamedev.net/reference/business/features/biology" TARGET=_blank>
gamedev.net</A>

------------------
Mvh Yrin Eldfjell

"Shit happens, and hopefully, life goes on"

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Intressant. Jag tror att många spel vänder sig just till killar också. Jag menar många tjejer spelar inte fotboll, ishockey, baseball, football osv... eller kör bil, motorcykel, helikopter med mera. Dessutom är tjejer lite fredligare så de spelar inte heller spel som Doom, Quake och andra splatter-å-blam-spel.

Själv gillar jag inte sim-spel men många tjejer tycks gilla dem. Jag gillar mest spel där man får lösa gåtor av olika slag, typ Myst, Riven, 7th Guest, 11th Hour osv. Tyvärr är ju såna spel ofta så avancerade att det tar flera år att göra dem. Så man får vänta i evigheter när man väl löst spelet medan de som spelar splatter-å-blam och flyger simulatorer kan spela spelet om och om igen.

Sen spelar nog tjejer många gånger kortspel/patienser då de är skönt att göra nåt utan att tänka spelet, men ändå låta hjärnan koncentrera sig på något annat. Jag har löst många problem när jag spelar patiens. Lite mer upphetsande är väl tetrisspelen då man måste vara flink i fingrarna.

Vi får väl se om fler spel görs som tjejer gillar eller om det blir bara fler och mer avancerade splatter-å-blam-spel istället.

Själv väntar jag nu på ett bra Monopol-spel som man kan spela i grupp, över nätverk eller ensam mot robotar. Det kommer ett till Mac när som helst är det lovat... :)

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Petra, har du spelat Starship Titanic? riktigt kul, och man får tänka mycket, och lösa kluriga problem...

Väntar också på monopol... :)

------------------
Nu även i grön-blått
www.webeye.nu

Japp, Starship Titanic var otroligt kul!!! Den kan man nog spela en gång till bara för att det var så roligt. :)

Hörde att det nog var på gång med Monopol nu, en kompis som är på MacWorld Expo i New York tyckte sig se en monter.... han lovad kolla upp det åt mig, så jag får väl veta det senast i morgon.

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag känner mig djupt omanlig! Sist jag var riktigt fast på ett spel var för... typ... ett och ett halvt år sen! Sedan dess har jag knappt spelat, inte ens lite halvhjärtat.
Är jag normal? (i gaming-avseende alltså, vad gäller andra aspekter av livet har jag fått allt bekräftat för länge sen, jag är fullkomligt normal ;) )

------------------
-- spango
Släpp fram mig, jag är webbdesigner!

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Gissa om jag blev förvånad när jag tvingade "nästan" min tjej att spela Diablo II när det kom, och att hon tyckte det var roligt och vägrade gå hem. Vi gick hem från jobbet klockan 3 den natten. Det var en ny upplevelse för mig, eftersom hon endast spelat Super-Mario bros på Nintendo innan, och det var ju några år sedan. Nu vill hon gärna spela mer Diablo och det tycker jag är väldigt roligt, då jag (som ni kanske vet) är datorintresserad. Även om jag nästan aldrig spelar själv, men jag har gjort :)
Diablo II är ett höjdarspel, precis som ettan tycker jag.

Jag tror det handlar mer om att tjejer aldrig har provat spela samt gett det lite tid, utan när de ser en kille sitta framför sin dator tänker de bara (hopplöst fall, doktorn grät), men när de själva ger något spel en chans, som de senare fastnar för är det jätte roligt. Även om det är mindre chans att tjejer tycker om bilspel eller dylikt.

Tack för ordet.

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Det senaste spelet som jag verkligen spelade helhjärtat var CounterStrike som jag lirade på ett LAN för fyra veckor sen. :D

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

Lite mer upphetsande är väl tetrisspelen
vad tänkte du då på?!! ;)

Jo, men det är sant, som Brimba sade. Tjejer vill inte ge spel/datorer den tid som det egentligen kräver för att det ska bli roligt. Tyvärr.

------------------
- Ullared tjänar mer pengar än Liseberg på en dag.

erik, när de trillar på i hög hastighet när du ligger på 30,000 poäng eller var det är. Då pumpar adrenalinet för att hinna vända och flytta klossarna.

Jag har spelat spel som Doom och liknande, gillar dem inte. Det tar emot att skjuta nån, oavsett om det är ett rymdmonster, nazist eller djur.

Däremot tycker jag det är otroligt kul att skjuta med luftgevär, luftpistol, salongsgevär och älgstudsare på skjutbanan. Men jag skulle aldrig rikta ett vapen mot ett djur eller något annat levande.

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

Hmm..jag och CyberPet delar inte samma spel precis..

------------------
ERIK ALFREDSSON - the one and only.

erik, nä... och jag har inget extra ben heller ;)

------------------
/Petra

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)