[Detta inlägg skulle nog egentligen passa bättre under webtjänster, men tråden kan nog komma att bli av tramsig art ;), så jag lägger det här istället...]
Från digikoms hemsida:
Vilka Script språk stöder ni?
Vi stöder ASP, JavaScript, CGI och PHP3.
Oh, tack för att man får använda JavaScript ;)
... Vi har dock speciell pris så ni betalar endast 385kr för de två första åren, sedan ...
....
... Vi registrering ta vi ut en avgift på 350kr.
....
Popcorn betyder, enligt min engelsk/svenska ordbok, "1. popcorn, rostad majs 2. puff-, smäll|majs (art som kan rostas)". Ber man om smällmajs får man alltså den orostade varianten :).
Skript.
Jämför ordet "script" uttalsmässigt med scientolog. :)
Jag tror inte att det finns något svenskt ord som börjar med "scr", och kunde av det skälet inte utnyttja något sådan ord som exempel.
"Sc" skulle också kunna förväxlas med sje-ljudet, varför "skript" torde vara det mest naturliga.
Vidare, enligt datatermgruppen: skript
text som innehåller instruktioner eller kommandon till program
Använd skript för engelska script. Skript böjs ett skript, skriptet, flera skript, de där skripten.
Kommentar
Ordet manus används också för detta begrepp (bl.a. av Apple).
Rikard, att jämföra script med scientolog är som att jämföra klot med kärra :). Jag har tyvärr ingen svensk ordlista här, men i min svensk/engelska ordbok är både scripta och skripta med (på samma nivå, och inte som till exempel scooter som hänvisas till skoter). Förstår inte varför de inte tycker det är ok med script när scripta är det. Screentryck är ett annat "svenskt" ord, som dessutom inte har någon "svenskare" stavning.
Bire...
Varför tror du att man börjar kunna en del? :e
Csson...
Riktigt, eftersom "sc" möts av en vokal som tredje bokstav så blir det väldigt fel i jämförelsen.
Kan du nämna något svenskt ord - och då inget "låneord" - som börjar på "sc"? ;)
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2