webForumDet fria alternativet

Varför så jävla många forum???

Småprat

20 svar · 362 visningar · startad av Zaphod

Medlem sedan maj 2000107 inlägg
Frågan#1

Hejsan.

Är det någon mer än jag som har funderat på varför webforum.nu envisas med att ha så JÄ**A många forum?

Är det inte bättre att minska antalet lite och sedan låta alla välja mellan tre eller högst fyra stycken? Så man har lite översikt. Plus att alla samlas lite mer. Så att det händer något i forumen. Man orkar ju inte gå igenom alla som det är nu.

Om det sedan blir för mycket blandat så kan man ju utöka. Men det ska ju helst ske (ifall någon nu skulle få för sig att fråga mig ;)) efter att forumen börjar bli överfulla. Men som det är nu så orkar man ju inte ens bry sig att kolla mer än precis det man själv är intresserad av, och genom detta så missar man massor (jag har tittat lite i de andra forum:en lite då och då, ändå). Det blir väldigt splittrat. Segt också när man går in i ett forum och laddar i tre år för att upptäcka att det inte har hänt något.

Om ni verkligen vill få fart på webforum.nu så är detta verkligen något att betänka. Samla folk istället för att övervälma dem med forum.

Så snälla ta bort SQL.
Och ha bara PHP och ASP forum, så slipper man alla dessa "diskussion flyttat till SQL forumet". SQL frågorna ska ju oftast läsas i sammanhanget med Script språket man använder ändå.

Ni skulle ju lätt kunna sätta ihop alla dessa forum till kanske:
ASP
PHP
HTML, Javascript, WAP, osv (klient kodning)
Ordet är fritt (eller något sådant, så att de andra forumen inte översvämmas med alla dessa, titta på min hemsida!)

Har inte någon super koll på vilka forum som finns just i denna stund när jag sitter här och skriver. Men ni förstår säkerligen vad jag menar.

Ifall någon tycker att jag verkar väldigt arg just nu, så kan jag lugna er med att det inte är så farligt. :)
Lite irriterad bara, pga att detta fenomenet verkar inte vara unikt för webforum.nu :/

*phew*
Det va de. Alla andra, säg nu vad ni tycker. Eftersom mina ord knappast är lag, så vill jag veta vad alla andra tycker. Och, (just det) jag postade detta messet i asp forumet med mening, eftersom det är här det verkar vara mest folk. Så snälla flytta det inte till något annat forum, så är ni väldigt snälla.

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Men, eftersom alla inte läser ASP-forumet så flyttas denna diskussion. :)

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Håller med om att det är lite många forum, ja. T ex. databaser skulle ju inte behöva vara tre forum, det skulle väl räcka med ett?

/Bughawk

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

Zaphod: Jag tror inte att du har varit med från början precis. wF hade inte många forum förut, men Kjell & Co märkte att det behövdes fler och skapade fler. Precis som du beskrev!

// En som NÄSTAN var med från början

------------------
Hobby: Att sortera mûsli
------------------

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Jag håller absolut INTE med Zaphod. Jag tycker att det är bra att det finns många forum. Ska jag leta efter något om html så slipper jag gå igenom massa svar om wap, javascript etc.

...och angående sql så tycker jag även där att det är bra att databaser har fått egna forum.

och precis som erik sa så fanns det inte så många forum från början....

//en till som också vart med ett bra tag

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Lite irriterad bara, pga att detta fenomenet verkar inte vara unikt för webforum.nu
Du har du aldrig besökt IDG's forum?

Ni skulle ju lätt kunna sätta ihop alla dessa forum till kanske: ASP, PHP, HTML, Javascript, WAP, osv (klient kodning)
Näee.. jag vill gärna läsa och eventuellt svara på alla inlägg som rör HTML/CSS/PHP men jag bryr mig inte ett dugg om ASP, Javascript eller WAP.

Segt också när man går in i ett forum och laddar i tre år för att upptäcka att det inte har hänt något.
Nu slipper du det?

/ Matti, mk.st

[Redigerat av Matti den 30 jun 2000]

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hallår med till 2/3 delar. I webbrelaterat är det alldeles lagom. Men i Program och Spel kanske det är lite väl många.

Men att hänga med är ju ändå inte så svårt. Jag går alltid efter resumén men det är klart när man har varit borta så blir det en del att plöja igenom. Men det får man ta ;)

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A>
UIN: 73975020, endast vettiga människor tillåtna :)

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Håller med Matti. Jag vill också kunna läsa HTML/CSS/PHP, men inte ASP och JavaScript.

Men det är inga problem att plöja igenom allt. Det går fint. Eftersom jag ändå inte bryr mig om ASP så behöver jag inte bry mig om det. Men när jag ser att det finns nya inlägg under PHP så går jag bara in där.
Det fungerar helt perfekt som det är nu.

------------------
Och kom ihåg, det är inte killen i filmen som har skrivit brevet...

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Under spelrelaterat skulle man dock kunna minska på antalet forum.. banta ihop allt som har med strategi att göra osv.

------------------
M a tti Kolu
www.mk.st

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Håller med Matti igen... :e

Klyftig kille det där! :)

------------------
Och kom ihåg, det är inte killen i filmen som har skrivit brevet...

Medlem sedan dec. 20011 685 inlägg

Är det bara jag som inte har besökt Program & OS samt Spelrelaterat. FÖr det händer ju inget där. eller?
Tycker det står mer stilla där än i in grannes Volvo Amazon. ;)
Ingen som håller med mig??
Själv tycker jag Webbrelaterat här helt perfekt. Man hittar sakerna man skrvit och sakerna man vill läsa om. Och det gör jag inte på Eforum.

------------------
P E T E R D A M A N
"Jag gör det bara för pengarna"

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag tycker det är relativt.
I och med de nya forumen skulle det kunna byggas om totalt. För det finns både för många och (tro det eller ej) för få forum. Det finns inga intresseforum (förutom spel) och inget webbläsarforum. Samtidigt finns det 5 om Office och inget om andra ordbehandlingsprogram.

Så antalet forum är inte problemet. Snarare uppdelningen.

------------------
/mvh Swey

Programmera PHP

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Är det bara jag som inte har besökt Program & OS samt Spelrelaterat. FÖr det händer ju inget där. eller?

Jag sprintar omkring som en galen struts mellan alla forum, och intresserad av nästan allt... och jag tror det är många andra som besöker dessa forum (alla behöver ju inte skriva eller vara medlemmar)... :)

------------------
www.webeye.nu

Hade du väntat dig att det skulle hända saker där om ingen är där? Nädu. Om folk skulle börja utnyttja alla wF:s forum skulle det bli betydligt mer spridning.

------------------
/mvh Swey

Programmera PHP

Medlem sedan jan. 2000415 inlägg

(borde inte den här tråden ligga under Tips och förslag)

Håller med Swey med det där om alla Office forum...

För att öka besökare i Spelrelaterat och OS & Program tror jag man måste "knyta" saker till avdelningarna. T e x kan man ju säga att WebAvis och wF Script tillhör Webbrelaterat. Då kan man ge OS & Program (och hårdvara) ett köp och sälj torg och ge Spelrelaterat en speltävlings/turnerings sida eller något liknande.

Jag tror nämligen inte att det räcket med att bara göra reklam och säga att här finns det ett forum, speciellt inte för Spelrelaterat.

------------------
Fredda | Ironoak

Iofs har fredda en poäng där... men jag tror inte att det skall behövas... Webbrelaterat hade sina beökare innan wF Script och wA var inblandat...

Dock tycker jag att det är en bra idé du kommer med... det gäller bara att hitta sånna som vill ta på sig att göra grejor runt omkring spel och OS & program...

------------------
www.webeye.nu

Fredda,
PHP-forumet är knytet till min webbplats om PHP. Kanske för litet? :)

------------------
/mvh Swey

Programmera PHP

Medlem sedan jan. 2000415 inlägg

Det är såna saker jag menar Swey!

Vide: Nej Webbrelaterat har aldrig haft några såna problem men Spelrelaterat går det trögt för efter som den har ganska hård konkurens plus att många gamers inte har hittat hit och förmodligen inte återväder om de får ett första dåligt intryck (alltså att det är tomt i forumen).

Om nu hövdingarna för Webforum tycker det är en bra idé att utöka Spelrelaterat med även andra saker förutom forumen hjälper jag gärna till.

Ska jag starta en ny tråd och försöka samla ihop folk och "brainstorma" så att ví får fram nån sorts av utvecklingsplan?

------------------
Fredda | Ironoak

fredda, det tycker jag verkligen att du skall göra... :) så kanske jag hänger på... vem vet? inte jag iaf... :)

------------------
www.webeye.nu

Medlem sedan maj 2000107 inlägg

Erik, jag påstod aldrig att jag var med från början. Men jag tycker fortfarande att det är alldeles för mycket forum. I förhållande till användare iallfall.

Säger inte att alla ska ligga i ett och samma forum. Men det är så kanon slöjdigt att leta igenom alla forum.
Man kan väl iof använda resumén, och få det att funka ok. Men ifall man inte besöker varje dag så missar man hela grejjen. Men när man har mindre antal forum så ser man saker som man inte ser annars. Har man så många forum så missar man massa roliga posts / saker som man kanske inte visste om / visste att man ville veta ;). De flesta postar ju inte varje gång de kommer hit. Utan kommer för att läsa / svara på frågor.

Det är precis som med allt annat när man över arbetar det och delar upp det i molekyler. Det blir ingen översikt. Så användaren missar massa. Det är väl det jag vill ha fram. Antar jag... (börjar bli seg nu efter en jobbig dag, orkar inte tänka just nu :()

Och näe, jag har faktiskt inte varit på IDG's forum. Men som sagt, jag sa faktiskt aldrig att ha ett enda mega forum var den bästa lösningen (som jag antar IDG har eftersom Matti nämner det). Man behöver inte överdriva det åt något håll.

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)