Jag antar att det är ADSL som du menar och jag talade med en bekant på Telia om det i går så detta inlägg kommer lägligt :)
ADSL med 500kbt in och 300kbt ut är den lösning som Telia installerar just nu i samtliga 15 dalakommuner och den skall enligt min bekanta fungera jättebra !
Han hade testat en sån anslutning häromdan och han streamade en rockvideo i nästan fullt fönster helt utan hack eller buffring !!
ADSL är ett bra alternativ till modem/isdn och om det är en likadan lösning som den jag talar om så är den snabbare.. MYCKET snabbare än ISDN. Notera: BRA alternativ.. Inte bästa !
Men det är det billigaste skulle jag tro!
Med ISDN (Dubbla linorna) kommer du upp i max 128kbt.. Med ADSL 500kbt.
Det är 3.9 ggr snabbare..
Din pappa överdrev nog en aning, men vad spelar det för roll ? ;)
En del påstår att: "Det känns som 10ggr snabbare än modem"..
Det kanske var så han menade ?
Har för mig att DSL är en samling tekniker där bl a ADSL ingår. Tekniken bygger på förmedling av datatrafik i vanliga kopparkablar för telefoni. Telia erjuder ADSL-varianten, men det finns förstås andra varianter också. Vissa andra "kusiner" till ADSL skall tydligen gå att få upp i betydligt högre hastigheter, typ 10 megabit/s... I Sverige är det dock bara Telias variant som gäller eftersom de har monopol på telefonnätet ut till abonnenten.
xDSL = Digital Subscriber Line.
Precis som cf skriver, DSL är ett samlingsnamn för ett antal teknologier.
DSL är ett sätt att hantera modulering för att skicka data över koppartråd. Det är likt ISDN på punkten att det går att köra på befintlig koppartråd samt det kräver relativt korta avstånd mellan sändare och mottagare (mindre än 6 km). DSL klarar av betydligt högre (eller ska det vara bredare ;)) hastigheter - upp till 32 Mbit/s från station till mottagare (downstream) och mellan 32 kbit/s till 1 Mbit/s från mottagare till station (upstream).
ADSL = Asymmetric DSL
ADSL stöder 1.5-9 Mbit/s upstream och 16-640 kbit/s upstream.
ADSL kräver ADSL-modem.
Se i övrigt likheter med SDSL.
SDSL = Symmetric DSL
Symmetric kommer från att hastigheten är den samma oavsett up-/downstream -
SDSL stöder up till 3 Mbit/s åt båda hållen. Tekniken innebär digitala pulser skickas i det högfrekventa "området" i linan och kan därför kombineras med analog trafik (tal).
SDSL kräver SDSL-modem.
VDSL = Very high speed DSL
Skickar data i en hastighet av 13-55 Mbit/s. VDSL har dock inte lika lång räckvidd - 300-1500 meter. Ju kortare avstånd desto högre hastighet.
VDSL har inte slagit igenom på allvar än men förväntas komma ihop med fiberoptiken. Fiber dras som "backbone" och VDSL "fyller ut" den sista sträckan genom att använda befintliga koppartrådar.
Sen tror jag att vi lägger frågor som dessa i LAN/WAN nästa gång. Tyvärr kan vi inte flytta trådar mellan olika forum så jag skapar en ny där och stänger den här.