Nej, det tror jag inte.
Men därimot spelen som portas till dom.
------------------
/mvh Swey
- Ta dagen som den kommer
16 svar · 265 visningar · startad av Alpha II
Är emulatorer lagliga???
Det här hör nog inte till ordet är fritt men jag visste inte vart jag skulle skriva det!
------------------
<!-- ALPHA II -->
UIN: 58287913 - för alla!
Nej, det tror jag inte.
Men därimot spelen som portas till dom.
------------------
/mvh Swey
- Ta dagen som den kommer
Jag tror inte att det är lagligt. Det är rätt kul iaf ;)
------------------
//
<title>Hazze</title>
Det beror sig helt på hur emulatorn fungerar.
Om emulatorn använder sig av upphovsrättskyddad kod (t.ex rippad från datorn/tv-spelets ROM) så är den inte laglig.
Många emulatorer innehåller dock inte sån kod utan kräver att användaren själv fixar fram den för att emulatorn skall fungera.
Bleem, som är en emulator för Playstation (tror jag?) består av helt egenutvecklad kod, företaget har *grundligt* undersökt hur TV-spelet fungerar och sedan på helt egen hand utvecklat koden och fått den att fungera lika bra som orginalet. Dom har dock blivit stämda av Nintendo (tror jag?) och utgången är väl ännu oklar.
------------------
Har för mig att jag läste i någon datatidning (nyligen faktiskt), att så länge man ägde ett spel så var det okey att spela detta även med en emulator.
Tidningen ifråga menade också att äldre spel som nintendo 8, inte utgjorde något laga hinder för att spelas med en emulator?
Detta får naturligtvis stå för skribenten men eftersom det trots allt finns lagliga emulatorer så la jag helt enkelt till det forumet.
För jag antar att det var det som gav upphov till frågan :)
Mer info om bleem kan hittas på http://www.bleem.com
[Redigerat av kjell den 07 jun 2000]
Jodå, det finns lagliga emulatorer. Det är de emulatorer som kräver att du måste ha en ROM som är olagliga så länge du givetvis inte tar ROMen från en begagnad dator.
Denna fråga är ofta uppe i den chatkanal jag frekventerar där många PC-ägare vill testa en Macemulator. Dessutom finns det två emulatorer för Mac som emulerar PC (Virtual PC och SoftWindows) båda fullt lagliga.
------------------
/Petra
Reaktion på emulatorer, eller?
Det finns inget som säger att en emulator, per definition, är olaglig. Först när den utnyttjar upphovsrättsskyddad kod är den olaglig, och det finns många fina emulatorer som inte gör det.
Reaktion på felstavning? Nä, inte i dag... ;)
De flesta emulatorer är lagliga.. men däremot är nästan alla "roms" (även de gamla) olagliga, men precis som med mp3 och warez är risken att man åker fast minimal.
N64:an är förresten rätt kraftfull, tom. min Athlon 650 mhz med 128 ram och geforce ddr 32 mb börjar hacka då jag kör vissa n64 spel.
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
[Redigerat av Matti den 08 jun 2000]
Kunde inte denna tråden legat i Emulatorer på spelforumet ;)
Har så lite trafik där :)
------------------
<A HREF="mailto:fredrik0340660585@telia.com">Mvh Chavez
</A>
UIN: 73975020, endast vettiga människor tillåtna :)
N64:an är förresten rätt kraftfull, tom. min Athlon 650 mhz med 128 ram och geforce ddr 32 mb börjar hacka då jag kör vissa n64 spel.
Men, så har ju emulatorn lite att stå i också.
nanne:
kan Bleem bli stämda av Nintendo när det är playstation de emulerar?
Hehe, jag har inte plåtkoll på TV-spelsmarknaden... Det kanske var Sega som stämde Bleem. ;)
Aha, så det är Sony som gör Playstation. Då vet jag det. :e
Om N64 emulatorn hackade kan det bero på att du inte har ett Voodoo kort!
------------------
<!-- ALPHA II -->
UIN: 58287913 - för alla typer av människor (till skillnad från Chavez)!
Ultra HLE stöder geforce också.. men i readmen klagade de på drivrutinerna till geforce och hoppades att nya skulle släppas snart.. vet inte om det finns nya, spelar ändå aldrig.
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.