webForumDet fria alternativet

Grafikidioter

Design & grafik

13 svar · 125 visningar · startad av Maja

Medlem sedan mars 2000344 inlägg
Frågan#1

Nu är jag ARG!! Som några av er vet ritar jag grafik, och nästan ända sen jag började har jag haft problem med att folk har gjort allt möjligt som de inte får: lagt ut bilderna på sin egen sida och låtsats att de ritat dem själva, stoppat dem i såna där stora clipartarkiv dit folk går för att hämta bilder som de luras att tro är copyrightfria, osv. osv.

Det blir bara värre och värre också! På sistone har jag bl.a. råkat på flera webdesigners (mest utländska) som tar betalt för att göra sidor, banners m.m. med min kära grafik. Igår hörde jag att en del bilder finns med på en CD som säljs i USA, men jag har inte lyckats få reda på vilken, eller vem som ligger bakom.

Man kan ju bli galen för mindre! Jag försöker försörja mig på det här och det är sanslöst kul, men ibland känner jag för att ge upp.

Jag misstänker att ni inte kan hjälpa till, utan jag ville mest beklaga mig och kanske få lite medkänsla..? ;)

Det finns säkert flera andra här som också gör eller ritar grafik, och det skulle vara intressant att få höra era erfarenheter av såna här problem.

*Maja*

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Ledsen men ger du ut din grafik på Internet så tror flesta att den är fri att använda. Själv gör jag samma sak - använder grafiken jag hittar. Tyvärr kan jag inte rita bättre själv... :(

------------------
/mvh Swey
- Ta dagen som den kommer

[Redigerat av Swey den 05 jun 2000]

Hej Swey,

Tack för svaret! Jo, jag håller till viss del om vad du säger, men jag tycker ändå att när det står klart och tydligt att den bara är till låns, ej får ges bort till andra och bara får användas i utbyte mot en länk borde alla fatta att de där sakerna jag nämnde INTE är OK (framför allt att sälja vidare)... ;) Suck!

*Maja*

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

I USA stämmer alla alla, försök få reda på vem som ger ut skivan och stäm dem sedan, väldigt jobbigt iofs, men du lär få ut en fet summa pengar. Annars så kan man ju sätta sk. watermarks på sin grafik osv.. men det är inte mycket som hjälper.

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Hur ser dina blider ut?

Någon sida???

Så vi kan hålla dig informerad!

//McD

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Om det skulle stå att man får ta grafik med utbyte av en länk så skulle jag naturligtvis lämna en länk. Men risken finns att folk som gör det kopierar bilderna och skriver att man får kopiera dom fritt och då har man ingen aning om vad som gäller.

Sätt vattenstämpel på bilderna du vill skydda är mitt tips.

------------------
/mvh Swey
- Ta dagen som den kommer

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Sätt vattenstämpel på bilderna du vill skydda är mitt tips.

Öhm. Det är mitt tips! TJUV! :e

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Hej Maja,

Jag kan förstå att det känns både frustrerande och smickrande på samma gång. Frustrerande därför att du inte får betalt för ditt jobb och smickrande därför att många tycker om dina illustrationer och vill använda dem.

Själv har jag försökt hålla mig laglig genom att göra grafiken själv eller använda illustrationer jag betalat för genom clipart-arkiv (har 37 CD-skivor så det räcker en stund).

Men det är ju hemskt om det är så illa att vi som betalar för clipart faktiskt använder dina bilder olagligt eftersom du inte gett ditt samtycke till att dina bilder finns med på CD-skivan!

Du har min förståelse, synd bara att vi inte kan hjälpa dig. :(

Tröstkram,

------------------
/Petra

Åh, ja nu känns det mycket bättre redan! :) Tänk vilken skillnad det gör bara att se att det finns folk som bryr sig.

> I USA stämmer alla alla, försök få reda på vem som ger ut
> skivan och stäm dem sedan, väldigt jobbigt iofs,
> men du lär få ut en fet summa pengar.
> Annars så kan man ju sätta sk. watermarks på sin
> grafik osv.. men det är inte mycket som hjälper.

Matti,
När jag väl får reda på vem som gett ut CD-skivan och vad som finns på den tänkte jag att man kanske kan slå sig ihop med de andra som drabbats. Vi får se hur det går.

Vattenmärkning låter jättebra, men jag har hört att det inte funkar så bra på enkla (gif-) bilder som mina?

Nu kör jag med en egen variant och sätter mina initialer på alla bilder (oftast osynligt). På det viset kan jag iallafall bevisa att de är mina. :)

> Hur ser dina blider ut? Någon sida???
> Så vi kan hålla dig informerad!

McD,
Tack för det! Jo, jag har en sida, men det känns lite nervöst att lämna ut adressen. Det har varit så skönt att få vara lite "anonym" på det här trevliga stället, men nu verkar det som om jag blir en regelbunden gäst och då är det väl inte mer än rätt om ni får se min sida när jag får se era: http://www.graphicgarden.nu/
Ni är nog inte precis i den kategori mina vanliga besökare är, så var snälla... :e

> Men risken finns att folk som gör det kopierar bilderna
> och skriver att man får kopiera dom fritt och då har
> man ingen aning om vad som gäller.

Swey,
Jo, det är det som är det största problemet. Suck!

Petra,
Kram till dig med! :) Jag tror att de flesta CD's som finns att köpa är OK, så du behöver nog inte oroa dig för att använda dem. Om/när jag får reda på vad just den här CD'n heter ska jag skriva det här.

*Maja*

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Gulliga bilder Maja !

------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>www.LifeStyleShop.nu</A>

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

hej maja,
detta kanske är lite off-topic, men hur mycket tjänar du på dessa "kreationer"? de är ju fina, så jag undrar bara vad man tjänar helt enkelt (?)

------------------
me, my self and I

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Hej Maja ! Nu skäms jag men trots dessa 2 år på nätet så har jag nog ej vart på din ursööööta sida, tror jag *ler*

HOPPAS att du får tag på "banditerna" sånt där är aldrig roligt. Jag hade en tjej som kopierade hela min förra sida döpte t.o.m sidan till samma så jag plockade ner min och döpte om den i rask takt

------------------
Mvh /Annelie
*RivJärnet och Heta Sidor*
Att oroa sej gör aldrig morgondagen lättare, det gör bara livet tristare idag

Tack, Annelie (och ni andra)!

Men varför skulle du skämmas? Det finns ju tusentals och åter tusentals med sidor och jag förväntar mig verkligen inte att alla ska hitta just till min. :D

Så hemskt med den där tjejen som kopierade hela din sida! Att folk kan vara så makalöst fräcka. Skönt att det hjälpte med att byta namn och göra om sidan lite (men det skulle du inte ha behövt - det borde hon ha fått göra).

Erik skrev:
> detta kanske är lite off-topic, men hur mycket tjänar du på
> dessa "kreationer"? de är ju fina, så jag undrar bara vad
> man tjänar helt enkelt (?)

Jag gör inga som helst beställningsjobb i nuläget, men om man tar sig an sånt kan man tjäna rätt bra (eller t.o.m. väldigt bra om man är duktig och driftig). Jag får förfrågningar i stort sett dagligen om allt från att göra banners och logos till att rita grafiken till hela siter.

Mest pengar ligger det i att rita logos åt företag, verkar det som. Med tanke på min stil får jag inte precis erbjudanden från Microsoft :e, utan det är mest från skolor, företag som säljer t.ex. babykläder/prylar och liknande, och så förstås från privatpersoner.

Har du funderat på att börja rita? Jag kan verkligen rekommendera det. Man måste ju inte rita nallar och sånt... ;)

*Maja*

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Tänkte bara visa att jag förstår och stödjer dig, Maja! :)

För någon månad sedan hamnade jag på en sida som var exakt likadan som min. Tjuven hade inte ens brytt sig om att ta bort mitt namn i meta-taggarna.

Jag skrev först till honom men fick inget svar. Då skrev jag till den ansvarige för servern som sidan låg på och då försvann den genast.
Så ska det gå till!

Fast i ditt fall verkar det vara lite allvarligare grejer.

Tråkigt att höra iaf...

Lycka till i din kamp!

1039 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
146 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
890 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)