Inlägget töms, med hänvisning till Lagtext 1960:729 paragraf 10, då upphovsmannens namn ej bifogats samt tillstånd ej givits för publicering av brevet. http://rixlex.riksdagen.se/
Detta är inget definitivt beslut, men det kvarstår tills att tillstånd inkommit, eller tills det kan bevisas att denna lag ej är applicerbar i detta fall.
Jag hoppas att du har begärt personen om lov för att publicera hans e-brev, annars faller det också under pul varpå vi nödgas radera hela inlägget. Sorry Matti! Jag kan hålla med om att lagen i sig är fånig, men för närvarande är den som gäller och även vi på webForum måste rätta oss efter den. :(
Sketna skitapor vi har till politiker! Dom fattar beslut som dom inte har med att göra. Dom kan inget om datorer och internet och ska därför hålla sig borta från att stifta lagar om det. x(
Det är som att jag skulle börja ändra alla regler inom konståkning. Har aldrig tittat på konståkning ju. Det skulle ju få ungefär samma effekt. :e
Kim, du har helt rätt... och helt fel. Jag tycker att det är fel att dra alla politiker över samma skorsten... Vet du att alla politiker är helt bakom flötet vad gäller IT? knappast... jag säger dock inte detta för att jag tycker om PUL, för det gör jag inte... men jag tycker inte att man skall dra alla över en kant...
Citera är lagligt om du så vill göra det med hela texten. Skriver du att det är citat så gäller inte kopieringsrätts-lagarna. Visserligen skulle det inte se så bra ut om du gjorde det men det är inte olagligt.
Jag vet att det är olagligt.. de flesta förstog nog ändå att mitt citat var från pul.nu eftersom det fanns flera länkar på samma sida som pekade dit.. men men.
------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.
Detta kommer att följas av en diskussion om hur vi ska hantera denna typ av frågor. Självklart skall WebForum hålla sig inom lagens råmärken, men vi har heller inte lust att bli paragrafryttare. Alltför rigida regeltillämningar sätter lätt dumma prejudikat, som skulle kunna leda till "...men du kan ju inte citera den där snutten från den webbsidan/manualen".
Ta inte illa upp, Matti. Du råkade bara bli försökskanin. Det är mycket troligt att vi skapar rekommendationer inom ramarna för "Vett och etikett", och då står det Matti fritt att återföra meddelandet, om han känner att det är lämpligt.
Jag kan tillägga Matti att det var en lång och segdragen diskussion mellan emission och mig innan vi enades om vad som borde vara rätt.
Jag sätter denna händelse i perspektiv med vad som hände på eForum för ungefär ett halvår sedan när ett brev, med (webForum-)Sune som författare publicerades på eForum trots att det var riktat till personen i fråga. I det fallet handlade det om att verkligen hänga ut Sune, vilket jag inte tycker att du har gjort med vad-han-nu-hette i detta sammanhang - i alla fall inte riktigt lika allvarligt.
Jag ber dig därför nu allra ödmjukast, för att vi inte ens ska behöva fundera på vad som är rätt, att du nästa gång skriver en recension av vad e-brevet innehöll istället för att publicera brevet i sin helhet, som jag uppfattar att det skedde nu. :(
Jag är övertygad om att beslutet i sig inte är helt avklarat än, detta kommer förmodligen leda till ytterligare diskussioner innan vi (staff webForum) enas om vad som är rätt.
Det är det vi ska utreda. Generellt kan man dock säga att e-post omfattas av samma upphovsrättslagar som vilken annan text som helst. Dessutom kan det också röra sig om integritetsbrott, eftersom det var ett personligt brev som publicerades.
Det är knepigt, men vi ska i alla fall försöka hitta en bra nivå.
Nu ska vi se här... *Q dammar av sina kunskaper i medierätt*
Enligt en bestämmelse i Upphovsrättslagen har man under vissa förutsättningar rätt att utan tillstånd och utan att betala ersättning göra citat.
Huvudregeln i 22§ har följande lydelse:
"Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed, och i den omfattning som motiveras av ändamålet."
Tanken är att man utan något tillstånd av rättsinnehavaren skall kunna återge kortare stycken av vad andra har sagt och skrivit för att föra ett resonemang osv. I vetenskapliga framställningar är det således god sed och välmotiverat att citera relativt långa stycken. I andra mer "populära" framställningar kan endast kortare citat vara motiverade.
Och naturligtvis skall även källan anges med namn, titel, copyrightår och i förekommande fall förlag/skivbolag etc.
Nu tänker jag inte ange källan eftersom jag inte *citerat* boken, men visst, Rätt i medieproduktion - en mycket bra investering! :)
Slutsats: Man får alltså inte citera en hel bok rakt av - då blir det brott mot upphovsrättslagen eller plagiat, och jag tror inte att ett mail faller under offentliggjorda verk... Det är bara post till myndigheter som blir det.
[Redigerat av Q den 23 maj 2000]
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2