webForumDet fria alternativet

mIRC??

Programmering

16 svar · 1 219 visningar · startad av Smartie

Frågan#1

VAd är mIRC?

Medlem sedan maj 2000192 inlägg

mIRC är den mest populära IRC klienten på nätet. IRC (Internet Relay Chat) är en effektivare chatmetod är t.ex. hemside chattar. Ladda hem den från www.mirc.com.

------------------
-------------------
http://winne.home.dhs.org

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Om du vill ha mer info om det så kan du ju ta en titt på denna sidan. Har inte hunnit titta igenom det ärn men det ser ju ut att finnas en del :)
http://www.mirc.co.uk/

------------------
Mvh Chavez

Okej! Nu har jag laddat ner det men jag fattar mig inte på hur man väljer sevrar!

-netscape sux

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Ett tips är att använda DalNET. Skriv följande i statusfönstret:
/server locutus.se.eu.dal.net

Nu kommer du bli uppkopplad mot den servern. Den brukar fungera fint.

------------------
Kim Halderot
kim@finansvalpen.nu

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Oftast när man öppnar mIRC för första gången (och även i framtiden om man inste stänger av den funktionen) så får man upp en lista med olika servrar att välja mellan.

Det finns olika nätverk på IRC likväl som olika serverar. Så först måste du bestämma dig för vilket nätverk du vill koppla upp dig mot. Populärast är DALnet, EFnet, Anothernet och Undernet.

I listan med serverar anges oftast vilket nätverk just den servern ligger på. Annars kan du välja de slumpmässigt valda servrarna (den som är minst upptagen). Det brukar då stå typ: "Random DALnet" osv.

De flesta nätverk har också hemsidor med listor på alla deras servrar.

Jag brukar rekommendra att man kopplar upp sig via "Random" första gången då man inte är säker på en bra server på just det nätverket. Sedan frågar man sina vänner vilken server de rekommenderar och loggar på den istället (kommandot är /server servernamn.dal.net osv).

Det är värdelöst att rekommendera en server här som kanske är nere när man provar, då är en "Random" bättre och man får då tips om en bättre server när man väl är online.

Lycka till!

------------------
/Petra

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Det finns svenska servrar i listan. Står under Sweden.

Jag rekommenderar pIRCH som är både bättre och lättare.

Du hittar den på http://www.pirchat.com/

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php (snart)
swey@tjohoo.se

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Populärast är DALnet, EFnet, Anothernet och Undernet.

IRCnet också! :) (irc.swipnet.se, irc.webbernet.net, irc.ludd.luth.se, irc.stealth.net, irc.cd.chalmers.se mfl)
*aldrig hört talas om anoternet*

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Anothernet (ett annat nät).... finns så många olika nätverk att det är skrämmande. Säkert ett 50-tal om inte ett 100-tal... och sen några hundra servrar per nätverk och ett par 4000 inloggade på varjer server.... många IRCare blir det.

------------------
/Petra

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Passa dig för IRC! ;-D

"Lätt" beroende framkallande

------------------
-------------------------
Joakim Ewenson
http://www.ewenson.net
joakim@ewenson.net
-------------------------

JoakimE, snacka om tidernas underdrift!

Har varit på IRC i 5 år nu i maj, klart förödande för telefonräkningen. Akta er noga för detta gissel, nästan värre en 21-lotter och Triss. ;)

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag har oxå suttit på IRC ett tag nu. Mest på Undernet och DALNet. Tycker att det börjar bli boring. Inget kul händer :(

Sitter hellre och MUDar då :)

------------------
Jag har ingen chans...

Personlig sida

IRC är väldigt farligt.

Smartie, börja aldrig ircca, du kommer att ångra dig :)

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

det verkar som ni försöker skrämma honom. Det enda jag gjort på mirc var att ladda ner saker från andra på mirc. Det var då telefonräkningen stod som högst men det var väll för att det stog igång på nätterna och laddade. Om man bara ska chatta så kan det väll inte vara ås farligt.

------------------
// David

[Redigerat av DavidB den 22 maj 2000]

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Vad är det som är så beroendeframkallande?

Att se när desparata killar raggar upp tjejer som inte finns?

Nä, av någon anledning tycks jag aldrig fastna.

------------------
/mvh Swey

Wadde Hadde Dudde Da
Programmera Php (snart)
swey@tjohoo.se

Swey, det finns verkliga tjejer på irc.. det gäller bara att hitta dem, och det gör man inte genom att msg:a folk med nick som Anna^14, sugen_tjej mm. ;)

------------------
M a tti Kolu
Qui tacet, consentit.

Du får väl fråga min fästman om man kan hitta tjejer på IRC. Vi träffades nämligen där för drygt 3 år sedan.

Men det finns annat att chatta om än sina kärkleksbesvär (eller råda bot på). Sitter ofta på en hjälpkanal på DALnet och även i en macintoshkanal för att hjälpa andra med sina datorer och användandet av sitt irc-program.

------------------
/Petra

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)