webForumDet fria alternativet

Love-letters skapare släppt!

Småprat

7 svar · 311 visningar · startad av Chavez

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg
Frågan#1

Usch, att man skall kunna förstöra så mycket för andra och sedan gå fri.

Detta är citerat från http://internetguiden.idg.se

Polisen släpper virusmisstänkt

2000-05-09 13:00 Den filippinska polisen har släppt den man som igår greps, misstänkt för att ligga bakom det välkända kärleksviruset.

Den 27-årige man som igår greps i en förort till Manilla i Filippinerna, misstänkt för att ligga bakom Loveletter-viruset har idag släppts fri. Anledningen är brist på bevis. Domaren har gett polisen tio dagar att hitta nya bevis mot mannen innan fallet avskrivs.

Den 27-årige mannen säger sig vara oskyldig till dådet. Polisen uppger även att de har cirka tio misstänkta i fallet som de kommer att ta in till förhör.

Skadorna som viruset orsakat beräknas hittills ha kostat hela 5 miljarder dollar (cirka 40 miljarder kronor) och slutnotan kan hamna på 10 miljarder dollar innan viruset är utrotat.

Mer information hittar du här: http://www.cnn.com.

Jag tycker det är tråkigt att man skall få hålla på såhär utan att någon gör någonting åt det :( Det borde vara hårdare tag mot sådana här skojare.

------------------

Mvh Chavez

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag har inget emot att han släpps.. om man öppnar en .vbs fil utan någon aning om vad filen gör får man skylla sig själv.

Han kunde ha gjort viruset mycket farligare.. men nu har de flesta förhoppningsvis förstått att man inte ska öppna bifogade filer om man inte vet vad de gör (vilket är bra).

------------------
Ipsa scientia potestas est.

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Visst är det otroligt korkat att öppna sådana filer. Men det är ju ingen ursäkt för att göra ett sådant här virus. Det finns ju sådana som kanske inte vet hur stor skada dessa filerna gör.

------------------

Mvh Chavez

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Man lär sig av sina misstag :)

------------------
// David

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Utan att fundera en sekund extra så tycker jag att Microsoft ska betala dom 4o miljarder det har kostat.

Det kanske kunde få dom att lära sig av misstagen.

Flera filformat är ju associerade i Outlook på ett sådant sätt att dessa exekveras automatiskt utan att man ens får en möjlighet att spara filen till disk.
Många klickar naturligtvis på den bifogade filen och då är ju skadan redan skedd, utan någon som helst förvarning.

Detta är helt oacceptabelt och Microsoft måste ta sitt ansvar i denna frågan.

Det finns ju väldigt många på företagen som inte har den kunskap som behövs och man kan inte klandra dessa för att filer som bifogas i e-posten exekveras direkt i Outlook.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Klart att han inte ska dömas förrän det finns bevis.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Utan att fundera en sekund extra så tycker jag att Microsoft ska betala dom 4o miljarder det har kostat.

Men varför skall någon ställas till svars för att nån annan skrev ett virus som uppenbarligen var skrivet för precis Outlook?

Det är ju som om jag hade ett lås, och nån annan gjorde en nyckel som passade i låset. När sedan han använder nyckeln, skall JAG då betala för det han gjort...

Jag håller dock med om att dom borde skärpa regulationerna för programmet...

Jag kör Outlook, jag (dum som jag var) klickade på filen... inget hände...

------------------
        )|(
       (o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu

[Redigerat av Vide den 10 maj 2000]

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Skadorna skall microsoft verkligen INTE stå för.

Vi använder deras program på egen risk!
Jag menar precis som Vide säger så kan ju inte Microsoft ta ansvar för att många vill sabotera för dem!

Jag har inget emot att han släpps.. om man öppnar en .vbs fil utan någon aning om vad filen gör får man skylla sig själv.

Skylla sig själv, självklart får man det men saken är den att om man jobbar på ett företag och får ett email postat från sin generalagent som man har bra kontakt med och antar att det är något "roligt" som kan florera ibland kan det hända att man öppnar det och woops, så har man kört filen.
Det kan också vara så att man fick emailet från sin flickvän/fru, skulle du inte öppna det då? När det stor "I love you" och användaren var din flickvän/fru?

Sedan var inte scriptet skrivet enbart för Microsofts produkter utan var även skrivet för att spridas via IRC, det gör ju att de som har gjort mIRC skulle få betala en del av kakan också?
Samt även alla vi dumma id****r som öppnade det så att det skickades vidare skall ju också betala en del isåfall.

Nej, Microsoft skall inte betala någonting!

///Patrik

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)