webForumDet fria alternativet

Hur fritt är ordet?

Politik & samhälle

14 svar · 327 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Jag tror att det är dags att kommentera forumet Ordet är fritt.

Ordet är fritt är till för att, precis som det låter, ordet ska få vara fritt. Dock finns fortfarande våra förhållningsregler (se Förhållningsregler för webForum). En del uttalas tydligt samtidigt som en del är anpassat efter mottot "frihet under ansvar". Jag ser gärna att vi kan fortsätta med det.
90-95% av alla inlägg som görs här, följer webForums förhållningsregler på ett föredömligt sätt. Av de återstående 5-10% är en del i gråzonen och en del övertramp. De sistnämnda är dock mest sällsynta.
Jag ber er nu samtliga att hjälpas åt att stävja övertrampen och gråzonsinläggen.
Samtidigt vill jag tydligt betona att forumet Ordet är fritt är till för att vi ska få sväva ut utanför de normala ämnena - såsom rapport av idrottsresultat, diskussioner kring rektalgurkor (ursäkt för ordval är framförd vid tidigare tillfälle), tipsande om vackra flickor/kvinnor - och snygga pojkar/män(!) - i TV-serier osv.

Låt oss fortsätta med att låta ordet vara fritt, men att "fritt" också sker under ansvar.

med mycket vänliga hälsningar

Rikard
moderator, webForum

[Redigerat av Rikard den 09 maj 2000]

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Jo det har ju blivit en del inlägg som kanske inte riktigt hör hit. Det kan ju vara kul att ibland disskutera saker som inte riktigt hör till data och det är väl det som detta forumet är till för. Sedan kan man ju göra ett och annat inlägg här om man inte vet vart man skall lägga dem. Det tycker jag är okey även om det kanske handlar om data.

------------------

Mvh Chavez

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Hej!

Detta har blivit det forumet jag har skrivit mest i nu, från att förut nappt har funnits för mig. Men dels på grund av att det är så aktivt plus att det just är fritt har jag fått upp ögonen för det och trivs med att skriva inlägg här.

Jag vet även att vissa inlägg både jag har skrivit och andra har skrivit har varit mindre seriösa. Jag anser att man skall få "släppa" loss här självklart inom ramarna för regler som finns på wF.

Det vi kan göra är att när någon skrivet ett mindre passande inlägg be personen i fråga att lugna ner sig eller att fråga personen vad han/hon hade för avsikt med inlägget.

Ordet är fritt och precis som Rikard sa så är det frihet under ansvar som gäller, och de som inte tar anvsar bör bli tillsagda av de övriga besökarna på forumet som ogillar detta så personen inte gör det igen.

Tack!

///Patrik aka Brimba

Chavez
Jag köper din argumentation. Om man inte vet var man ska placera inlägget, placera det här. Om däremot den som är på väg att besvara inlägget noterar inlägget och också vet var det borde ha placerats istället besvara inlägget med en hänvisning - i största välmening - till rätt forum tror jag att vi får en bättre koll på inläggen och chansen att få ett svar ökar.

Brimba
Mindre seriösa inlägg - helt ok!
"Släppa loss" - helt ok!
Vid personangrepp eller andra "brott" mot förhållningsreglerna - fundera på hur man kan bemöta inlägget UTAN besvara angreppet med ett nytt personangrepp.

Kort sagt: Fundera på vad du har skrivit innan du postar inlägget, eller var åtminstone snabb med redigeringsknappen... ;)

med vänliga

Rikard
moderator, webForum

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ordet är fritt är det mest passande stället att lära känna medlemmar på ett enkelt sätt.

Jag skriver också mina flesta inlägg här och tycker att det hittils inte varit så mycket övertramp att man måste reglera inläggen...

Sen ska det tilläggas att ibland är det otroligt svårt att uttrycka sig utan att använda svordomar eller dyl. :e

Men... Att skriva inlägg i Ordet är fritt som tex handlar om html eller databaser eller vad det nu kan vara tycker jag går bort !

Jag läser alla inlägg på Wf och blir irriterad om jag kommer in i Ordet är fritt och ser trådar som har sin rätta plats nån annan stans. Jag blir inte direkt sugen på att ge ett seriöst svar heller...

Men, kort o gott så är Webforum den självklara DAGLIGA sysselsättningen för mig och många andra så det är väl bara att lyssna på, och följa anvisningar från Rikard, Kjell och de andra Moderatorerna !

"...Med lag ska landet byggas upp"
(IMPERIET)
:e

------------------
Krister </BIRE> Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com

Förhoppningen är att det inte bara blir Kjell, som f ö är "admin" ;), och vi moderatorer utan även ni andra, som har lärt er jargongen här, hjälper till.

Svordomar går att ersätta med otroligt många andra ord:
jätte, fruktansvärt (i negativa sammanhang), otroligt, fantastiskt (i positiva sammanhang), sanslöst, enormt, fasansfullt, extremt, gigantiskt, hemskt, otänkbart m.m. Behöver jag fortsätta? ;)

mvR

[Redigerat av Rikard den 09 maj 2000]

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Behöver jag fortsätta?

F*n heller....

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

fruktansvärt (i negativa sammanhang)

Det finns fruktansvärt många som använder det ordet vid andra sammanhang.

Jag menar många skriver/säger tex "det var fruktansvärt roligt på tivolit idag" eller
" det här var fruktansvärt gott".

Är det helt fel, eller går det att skriva/tala på det sättet?

Tack!

Mvh
Patrik

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

har besökt många såna här forum och det är alltid "ordet är fritt" "onödiga diskussioner" och likande som har mest inlägg.. :)

emission>hehe,trodde du att du var rolig?

------------------
-->syltmunken jans
-->hemsida
-->mail

Brimba
Jepp, det är det. "Fruktansvärt" är precis som "på grund av" ord som ska användas i negativa sammanhang. Motsatsen till dessa är lämpligen "fantastiskt" och "tack vare".

flat-eric
Det heter "Du var rolig!". "Trodde du att" känns lite malplacerat i den meningen precis som frågetecknet i slutet.

mvR

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Kan bara säga ...sorry om jag trampat ngn på tårna. Det är som jag skrev ngn annan stans, att det är SÅ lätt att man blir missförstådd.

Sedan kan jag bara hålla med Bire (tror jag det var) att Ordet är fritt tycker jag är kul , just därför de "onödiga inläggen" Typ mitt 1-0 igår....

Trampar jag ngn på tårna vill jag ju gärna veta det, men IBLAND kanske det kan vara bra att "lösa tvister" direkt via mail istället för att tjafsa inför X antal åhörare...Eller ? Om nu ngn skulle bete sej illa mot mej så skulle jag npg hellre välja att kontakta denne via mail....

------------------
/Mvh Annelie( http://www.annelie.nu )

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

va alla e smarta här på wF :e

jag håller med många på många punkter här t ex

SÅ lätt att man blir missförstådd.

och några punkter till.

------------------
// David

Medlem sedan mars 20002 542 inlägg

Va bra att vi fattar , då får vi se till att vi ALLA fattar nu oxå.... :p

------------------
/Mvh Annelie( http://www.annelie.nu )

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Annelie : Det kommer aldrig att gå :e

------------------
Krister </BIRE> Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Fattar vad? :e

392 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
261 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
260 ms — ändringar (db)