webForumDet fria alternativet

PHP vs. ASP vs. Perl vs. CGI

ASP

4 svar · 612 visningar · startad av petergrennanet

Medlem sedan dec. 1999258 inlägg
Frågan#1

(ursekta sprakstodet)

Jag har fatt igongen en het debatt pa mitt kontor (Rufus Leonard, London) ang varfor PHP ar battre an ASP (min asikt), men vet foga om Perl och CGI i gemnforelse med PHP.

Jag behover referenser inom amnet!! Objektiva artiklar som debaterar fordelar och nackdelar med/mellan ALLA Mid-ware alternativ.
Please, posta era URLs

------------------
Peter ABB

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det kan bli svårt att hitta något om PHP vs. Perl eftersom många är blandmissbrukare, dvs. de gillar både Perl och PHP.

Jag ska kasta mig ut och leta efter referenser, men passar först på att lista mina egna tankar i ämnet.

PHP
PHP är mycket kraftfullt och förhållandevis lättanvänt. Hanteringen av arrayer och listor ör betydligt mer kraftfull än i ASP/VBScript (man bör alltid komma ihåg att ASP kan köra JScript och Perlscript också), och dessutom innehåller PHP ofantliga mängder med funktioner, för bl.a. mail, LDAP, etc., som i andra miljöer måste läggas/köpas till.
Med nya Zend-motorn och PHP-kompilatorn är dessutom PHP ett riktigt högprestanda-alternativ.
Övriga "finesser" är ett visst mått av plattformsoberoende, en snabb utvecklingstakt, möjlighet till dynamiska includes etc.

Perl
Perl är utan tvekan det mest kraftfulla språket av de tre, men det är också mest komplext. Det finns inte mycket som inte går att göra i Perl, men för rena webbapplikationer kan det ibland vara lite overkill. Normalt exekveras Perl-program som CGI-skript, vilket sänker perstanda och slukar minne, men man kan även använda mod_perl (och motsvarande för IIS) så att varje anrop tilldelas den globala Perl-processen och dess trådar.
Det är också vanligast att man skriver kompletta Perl-program, som spottar ur sig HTML, men för den som vill inkludera Perl i HTML-koden (som i PHP och ASP) finns olika embedding-lösningar.
Databasanrop etc. är inte svårt i Perl, men det är svårare än i PHP och ASP.

ASP
ASP är på inget sätt en dålig teknik, vilket ju bevisas av dess popularitet, och den digra mängd dokumentation som finns i ämnet. Just mängden information är kanske den största fördelen med ASP, och det är alltid nära till hjälpen, när man stöter på problem (PHP är också relativt bra på denna punkt).
Vidare finns en mängd trevliga tilläggsmoduler (COM-objekt) som gör ASP mycket kraftfullt, och man kan också skriva sina egna. Visserligen finns/kommer COM-stöd till Perl respektive PHP, men det är långt ifrån alla COM-objekt för ASP som kommer att funka i dessa miljöer.

CGI
CGI har inte i jämförelsen att göra, eftersom det inte är ett språk eller en utvecklingsmiljö, utan bara en standard för hur applikationer ska exekveras på en server vid HTTP-anrop, samt hur data från webbklienten ska refereras i programmen. Såväl PHP och Perl som ASP utnyttjar CGI-standardens variabeldefinitioner, men då PHP, ASP och mod_perl inte startar nya processer vid varje anrop säger man att de inte är CGI-program.
I själva verket är detta en definition som grundar sig i att starta-nya-processer-exekvering var det enda intressanta då man lade grunden till CGI-standarden.

Jag tycker om och använder såväl Perl och PHP som ASP, huvudsakligen beroende på vilken servermiljö som är aktuell, men har sedan en tid tillbaka slutat att använda Perl för webbapplikationer. PHP är definitivt det mest kraftfulla alternativet, men jag gillar även ASP, mycket för möjligheten att göra egna COM-objekt.

------------------
----------------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Norrköping
ASP/VB/Perl/PHP/Tango

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... passar först på att lista mina egna tankar i ämnet.

En av de bättre sammanfattningarna jag sett. :)

Kan inte annat än att hålla med, förutom att jag själv är helt såld på Perl (om inte annat för att Perl/CGI i fortfarande är den mest portabla lösningen av de tre). Som WWW ser ut idag upplever inte jag CGI som ett slött alternativ (flaskhalsarna sitter oftast på andra ställen). Och den dagen CGI börjar upplevas slött (p.g.a. att övriga flaskhalsar försvinner) så räknar jag med att tekniker som mod_perl får sitt stora genombrott (problemet med mod_perl idag är ju att i stort sett inga webhotell erbjuder det).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Håller med till fullo.
Kan ytterligare lägga till att COM och +COM möjligheterna i ASP och IIS och MTS är något otroligt bra....

Frågan är vad är nästa miljö? mer middleware eller?

/T

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ja, förutom dessa programmeringsmiljöer har vi ju rena applikationsservrar, såsom Cold Fusion och Tango 2000, som definitivt har en plats i webbvärlden. Utvecklingen kommer nog också att drivas av olika XML-lösningar.

Vad gäller programspråk kommer nog bl.a. Python och Rebol att växa fram mer och mer. Inte mig emot, i alla fall. De är båda mycket kompetenta språk - även om jag inte har tid att jobba med dem så mycket.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)