webForumDet fria alternativet

Tänk på vad ni säger!

Småprat

18 svar · 536 visningar · startad av a

Medlem sedan maj 2000755 inlägg
Frågan#1

För någon dag sedan hände det igen! Det sitter en herre som någon typ av expertkommentator i Aktuellt och mer eller mindre hävdar att allt man gör på internet registreras och att denna information används på alla möjliga otäcka sätt. Han berättade bland annat att man kan känna igen folk bara genom hur de använder tangentbordet... Hur plockar man såna uppgifter när någon besöker en webbplats???

Jag blir så trött...

Hur i hela fridens namn skall jag nu få ovana datoranvändare att vilja registrera sig som webbkunder...

Jag drömmer om den dagen då man kunde rapportera riskerna med internet på ett balanserat sätt!

[Redigerat av a den 05 apr 2000]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Såg också samma program. Aktuellt var väl desperata och var tvungen att ha en "skrämmande" nyhet.

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Visst kan man registera hur man använder tangentbordet. Allt från hur lång tid det tar att fylla i en form till språket. Jag t.ex. är punktmissbrukare som du kanske har märkt :)

------------------
Daniel Olsson - Vävkonsult

Personlig sida
KjAM Sekten Community

/N

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Vet inte om det är nåt sätt för Aktuellt att rapportera negativa saker om internet nu när bredband är på allas läppar. Känns lite larvigt i alla fall eftersom det finns andra sätt att "registrera" folk. Jag slår vad om att jag finns i nåt Säpo-arkiv nånstans för mina åsikter... strunt samma, jag står för det jag tycker och så länge jag har rätt att uttrycka mig så spelar det inte mig någon roll.

Fast man tycker ju att journalisterna kunde informera mer objektivt om Internet och inte bara rapportera om porr, bomber, nazister och annat. För vi vet ju att det är inte det som existerar mest på internet ändå. Det är ju såna som vi!

När jag diskuterar med mina granntanter om bredband ryser de och säger att nån dator vill de minsann inte ha, för då kan ju bovar stjäla deras pengar från banken. Logik? Nej... men det är uppfattningen efter alla subjektiva reportage från journalister som "menar väl" med deras information. De rapporterar om promille av internet och får det att låta som hela internet är fylld av porr och olagligheter.

*suckar*

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Hej!

Måste också lägga in några ord i detta.

Jag tycker att alla medier skrämmer alla "svensson´s".

Jag menar, ta detta med att alla tror att så fort dem skaffar "bank på internet" så kommer dem förlora alla pengar.
För det första har bankerna en ganska bra säkerhet för det andra, förlorar du dina pengar genom att någon har använt ditt kreditkort så får du snällt tillbaka dem från banken.

Sen är det inte ens lite mer riskabelt att köpa på internet så länge man inte köper från någon sida som är riktigt oseriös tex "http://www.we-will-use-your-credit-card-if-you-buy-from-us.com"

Tänk på varje gång man köper något med sitt kort i en affär eller kanske på McDonalds och man får skriva under och man får sin gula lilla lapp.
hur många sätter den i en pärm hemma? (Förutom företagare).
De flesta slänger den och med den lilla lappen kan sedan vem som helst gå in på www.toga.com och köpa vad som helst med ditt kreditkort.

Usch, medierna sabbar för alla!

Det är ju alltid så, dem förstorar upp allting. Tänk på det här med netbus när det var på tal. Ok, det kunde säkert användas men för det andra så skall personen i fråga göra den handlingen som är olaglig.
Det är ju tex hur lätt som helst att ta en kniv och springa ut på stan och hugga någon. Men hur många gör det?
Det är löjliga saker medierna håller på med som sabbar för hela sverige.
Jag tycker att Sverige ligger bra till i det här med IT utevckling osv (iaf enligt statistik) Låt inte nu dessa Skribenter på tidningarna och tv-reportrarna sabbotera för oss som verkar för ett bättre internet.

Ha det bra!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Nu har jag inte sett inslaget ifråga, men ger mig ändå in i debatten. :)

a skrev:

...mer eller mindre hävdar att allt man gör på internet registreras och att denna information används på alla möjliga otäcka sätt.

Inte allt kan registreras. Men ganska mycket. Doubleklick (stor annonsförmedlare) ertappades t.ex. för inte så länge sedan med att sammanställa all information de får in från "sina" webplatser (via cookies, vad folk skrivit in i formulär m.m.) i databaser som lät dem ta fram folks surfvanor, i en ruskigt detaljerad form. Så visst är det fullt möjligt.

Han berättade bland annat att man kan känna igen folk bara genom hur de använder tangentbordet... Hur plockar man såna uppgifter när någon besöker en webbplats???

Också fullt möjligt att m.h.a. en JavaApplet (eller ActiveX) ta fram sådana uppgifter om man nu skulle vilja det.

Brimba skrev:

...förlorar du dina pengar genom att någon har använt ditt kreditkort så får du snällt tillbaka dem från banken.

Så länge inte banken anser att du varit oaktsam, ja. Det är ju en tolkningsfråga, och det är (i första hand i.a.f.) banken som gör den tolkningen. Det kan i vilket fall som helst bli problem när det gäller bevisningsfrågor m.m. (troligen måste du kunna visa, på ett trovärdigt sätt, att det inte är du som har gjort inköpet).

Tänk på det här med netbus när det var på tal. Ok, det kunde säkert användas men för det andra så skall personen i fråga göra den handlingen som är olaglig. Det är ju tex hur lätt som helst att ta en kniv och springa ut på stan och hugga någon. Men hur många gör det?

Är ju knappast medias fel att några skitungar tycker det är coolt med NetBus, och inte ser några moraliska fel med att bryta sig in i andras datorer. Samma personer skulle knappast bryta sig in i folks hem på motsvarande sätt. Det jag har att anmärka på media i det här fallet är att de ofta glorifierar de här skitungarna som några "hackers" som skulle ha stora kunskaper om datorer och Internet (så är det ju till 99.9% inte). Något som gör att andra skitungar tycker det verkar coolt och vill göra samma sak.

Tycker det är bra att medierna tar fram riskerna (även om jag kan hålla med om att de ofta blåser dem). För Internet är ett riskfyllt ställe. Och bara genom att påpeka detta kan man få folk att kräva säkrare produkter och tjänster av sina leverantörer. Gäller t.ex. i allra högsta grad operativsystem som Win9x och webläsare som NN och IE.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Tänkte bara jag skulle förtydliga det som sades angående att banken snällt ger tillbax pengarna om ngn använt ditt kort utan din tillåtelse ...

Så länge du inte skrivit under med din namnteckning eller angett ngn kod vid kortköpet så kan ingen neka dig att få pengarna tillbaka.

Kan vara bra att veta!

Men det är inte banken som ger dig pengarna tillbaka ... dom hjälper dig däremot (om du valt rätt bank) att få tillbaka pengarna från det företag som gjort transaktionen !

Jag har fått byta kort 1 gång minsann för att ngn behagade köpa lösenord till porrsajter med mitt kort ... det som va lite obehagligt var att dom tydligen haft ALLA mina personuppgifter rätt !!!

Efter 7-8 mail med företaget fick jag pengarna tillbaka ... det tog dock 20 dagar innan det syntes ngt på kontot ...!
Om man handlar ngt försvinner dom minsann direkt !!!

------------------
elfwing

Hej!

Om man handlar ngt försvinner dom minsann direkt !!!

Om du beställer från Datormäklarna drar vi inte pengarna från ditt konto föränn vi skickar produkten/produkterna med fraktbolaget.

Så tror jag att även många andra företag gör som är seriösa i sin verksamhet, så det behöver inte alls vara något sådant.
Har vi gjort fel är vi även mycket snabba på att betala tillbaka!
Porrsiter är ju alltid porrsiter och de som har den kanske inte alltid är så seriösa.
Kul iaf att du fick tillbaka pengarna från siten, vilket för mig verkar konstigt.

Ha det!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Tur för mig va det att sajten hade anlitat ett annat företag som sköter transaktionerna åt dom ... ett någorlunda seriöst företag iaf ... !!!

E väl ofta så idag antar jag ... att man anlitar ett annat företag som sköter betalningsbiten ... ?

------------------
elfwing

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Så länge du inte skrivit under med din namnteckning eller angett ngn kod vid kortköpet så kan ingen neka dig att få pengarna tillbaka.

Blir ändå frågan om en bevisfråga i slutändan. Finns många länder där de inte ens kräver leg. när du använder ditt kreditkort (USA och Singapore är två jag haft erfarenhet av). Om det vore så enkelt som du påstår skulle jag ju bara kunna åka till något av dessa länder, förfalska min egen namnteckning, och sedan åka hem och förvänta mig alla pengar tillbaka på alla inköp jag har gjort, utan att ifrågasättas.

Ursäkta mig om jag tvivlar på att det är så enkelt. Kortföretaget lär nog göra vad de kan för att överbevisa mig. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag hörde nånstans att kortbolaget ger dig tillbaka pengarna så fort det inte handlar om belopp över 10 000kr. Rätt eller fel? Men det låter ytterst otroligt att de skulle försöka behandla belopp under denna summa. Administrations kostnaderna skulle bli för höga tror jag.

------------------
Daniel Olsson - Vävkonsult

Personlig sida
KjAM Sekten Community

/N

Netbus är lamt.. men skoj :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Det där som jag sa om underskrift o kod ...
Så sa min bank till mig ... o dom borde ju veta ?

------------------
elfwing

Det betyder att alla gånger jag inte skrivit under ett kortköp på te.x McDonalds kan jag kräva pengarna tillbaka :) Vad trevligt!
Här skall minsann utnyttjas!
Nu skall här minsann missbrukas förtroende från affären!
[ironi]

Ha det!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Brimba:

Jag håller inte riktigt med dig i din liknelse mellan hackers och knivmördare. De som sitter och hackar och verkligen är riktigt kriminella på internet känner sig nog ganska säkra bakom sin monitor.

Inga vittnen eller nåt sånt...plus att det är ju grymt mycket svårare att sätta dit nån för nån kriminell handling som personen i fråga har utfört på internet. Det verkar alltid gå att slingra sig...se bara på mp3-killen som klarade sig!

De som går ut och hugger ner någon på stan tillhör ju oftast en viss typ...knarkare eller nån sån skit.

Men de som sitter och hackar är ju ofta helt vanliga, hårt arbetande personer. Det kan ju vara din granne! *brrrr* ;)

Plus att jag också blir lite trött på den här Netbus-hysterin. Det här med att läsa av andras lösenord och så är väl ganska avancerat? (har inte provat men jag har hört det...låter jättetrovärdigt va? ;)
Jag tvivlar nästan på att alla småungar som försöker spela hackers verkligen kan göra nåt mer än att öppna och stänga cdrom-spelaren... ;)

Men visst är det lite skrämmande med internet...det gäller ju att veta vad man håller på med och kanske inte surfa på de mest skumma sidorna.

Förresten, är det ingen som har försökt kolla Säpos html-kod. Om dom nu har en hemsida...

Det kanske ligger en rad där det står:

Läs in hårfärg, skostorlek, sexuella erfarenheter och regelbunden medicinering och lagra det i en jättehemlig cookie som vi ska använda för att kunna pressa dig och din familj med sen om du nån gång skulle göra nåt olagligt

:e
:e :e
:e :e :e

Medlem sedan jan. 20002 453 inlägg

Snygga smilies, Gustav :e

------------------
// Hazze

Jag tvivlar nästan på att alla småungar som försöker spela hackers verkligen kan göra nåt mer än att öppna och stänga cdrom-spelaren...

Ska vi prova en sak.. installera netbus på din dator, den delen som utgör själva viruset. Jag slår vad om att jag kan skapa j**la stor skada på din dator.. eftersom man fritt kan deleta filer så skulle jag kunna radera alla dina viktiga dokument och program, jag skulle också kunna tanka upp ett virus a la CIH på din dator och köra igång det (man kan köra igång valfri fil på "offrets" dator).. dvs. ta sönder hela din dator :e

Självklart så kan jag "disabla" ditt tangentbord och ta kontrollen över din mus också. Det räcker väl för att skapa stor skada?

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

[Redigerat av Matti den 07 apr 2000]

Ang Netbus ...

Finns det inte ngt som heter netbuster oxå ... som gör att om jag får besök så märker jag det o kan gå in i besökarens dator o sabba den för honom :e

------------------
elfwing

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

elfwing,
Det gäller endast dom "korkade idioter" som har Netbus-servern igång samtidigt som dom ansluter till en som har Netbuster. Inte så troligt.

Dessutom tror jag att Netbus faran är över nu. Netbus har trots allt blivit ett seriöst :e program.

Be cool :h

------------------
/mvh Swey
swey@tjohoo.se

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)