webForumDet fria alternativet

jag älskar regeringen!!!!

Politik & samhälle

23 svar · 807 visningar · startad av erik

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg
Frågan#1

hej,

när jag hörde på nyheterna på att regeringen skulle satsa
8 000 000 000kr på bredband och även åt glesbygden blev jag SUPER glad. :)

(vet inte hur jag ska beskriva min glädje!)
;)

------------------
erik alfredsson - bredbands tokig
banan.erik@home.se

[Redigerat av erik den 31 mar 2000]

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det är ganska intressant med Regeringen och deras "egna" lilla IT satsning !

När dom går ut och lovar att 95% av befolkningen ska ha tillgång till bredband inom några år så funderar jag om dom anlitat Joe Labero !

Jag tror inte att satsningen kommer att gynna hela landet lika som i storstäderna och då är det främst norrland som kommer att få lida...

Det regeringen säger kvittar för mig tills de bevisat att det blir bra för ALLA !

------------------
BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Surt för de som bor på landet kan jag bara säga. Aldrig en chans att de kommer att få nån breband med sossarna vid rodret. Tacka vet jag Centerpartiet som tom hade en budget på hur mycket det skulle kosta att knyta ihop hela Sverige. En utförsäljning utav telia skulle finansiera detta gott och väl. Men nu blev det ju inte så. Så bredband blir det baa åt städrna och ni som bor på landet kommer antagligen få sitta kvar på gamla modem. Surt men sant.

Andreas

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

erik.. lite förhastat att bli glad nu.. bli glad sen när du fått din bredbandsanslutning.. om du nu får den..

lite underligt hur man kan älska en regering som suger.. jag hatar regeringen.. nu vill de legalisera SPAM i Sverige också.. idioterna tror att man kan införa ett register dit man kan anmäla sig om man inte vill ha spam.. puckon.. att man dessutom måste betala skatt som minderårig trots att man inte får några fler rättigheter suger också.

hmma..

Ja ja, jag hatar hela borgligheten
ja ja, jag hatar hela kungahuset

Ja vi vi ska beväpna oss
ja vi vi ska beväpna oss

Ja ja jag svär utifrån mitt hjärta
att vi från förorterna ska beväpna oss

Ja vi vi ska...

Ja ja, jag hatar Prins Bertil & Carl Gustav
ja ja, jag hatar Zarah Leander

Ebba Grön.. :)

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

[Redigerat av Matti den 31 mar 2000]

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det där med bredband är ju så himla relativt också. Visst, vi kommer att kunna utnyttja bredband inom Sverige, men det kommer ju inte att gå snabbt över Atlanten eftersom Telia inte har så feta linjer. Min gissning är att byggs inte dessa linjer ut också så lär det bara gå att "surfa" snabbt inom Sveriges gränser.

Jag ringde och kollade vad det skulle kosta för våran lilla bostadsrättsförening med bara 12 lägenheter och det blir inte billigt. Ett pris var 1.500:- i månaden exklusive installationen! *suck*

Nåja, vi vår se vad som verkligen händer med detta löfte. Det blir nog ADSL hos oss så länge, fast jag vet inte om det blir till flat-rate pris eller inte (man kan ju hoppas).

------------------
/Petra

Min gissning är att byggs inte dessa linjer ut också så lär det bara gå att "surfa" snabbt inom Sveriges gränser.

Njah.. nu är jag inte någon expert men det måste ju gå rätt många feta linjer mellan Europa och USA eftersom det är väldigt många som ringer till USA från Europa och vice verca.. Redan nu surfar ju hundratals europeer/svenskar på amerikanska servrar och det går inte märkbart långsammare än på svenska. Eller?

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

"vi" ska dra in bredband i "mitt" lägenhetshus, och priset är faktiskt överkomligt, strax över 1000:- för indragningen, ca 500:- i anslutningsavgift, och sedan 200:- i månaden.
Detta för 10 mb/s anslutning.
(www.bredbansbolaget.nu)
Det "riktigt" sura är att det är ett 5-års kontrakt... Det kanske kan bli problem för ägaren till huset om nästa gäst inte väljer att ansluta sig?

/T

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det är ganska enkel matematik när det gäller surfhastighet utanför landet om 95% har tillgång till "Bredband" :e

Sen är det ganska kul när en del politiker kallar en flatrate på 128kbt för bredband.....

MODEMET RULES fortfarande...NOT !

------------------
BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com

hm.. det lär iaf. gå snabbare än med modem ;)

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

titta på http://www.utfors.se

jag tror faktiskt att regeringen klarar det trots att sossarna sitter vid makten...
(jag tar inte ställning till något parti, men jag vet att göran persson är *beep* i huvet. NO EFFENCE, GÖRAN!)

jag ändrade detta eftersom jag inte vill trycka ner webForum får långt, men det var iof min åsikt och inte webForums!

------------------
erik alfredsson
banan.erik@home.se

[Redigerat av erik den 31 mar 2000]

Utfors roxxar.. dom har grävt ner ett eget nät till skillnad från de andra bolagen. Det öppnas ju snart också.. 1 april tror jag det var? Hoppas att Tumba är med i mälarregionen :)

UppdateringFörresten.. det finns ju redan bredband här.. vi har ju det i skolan, min kompis har fått sitt hus inkopplat i Telias nät nån vecka sen och de ska testa bredband i 1000 lägenheter här i närheten. *dum* men.. kommer nog dröja innan JAG får det :(

:e :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

[Redigerat av Matti den 31 mar 2000]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kan bara nämna något jag fick höra från en av mina kunder idag.
Telia har varit svaga på bredbandssidan hitintills, men har för avsikt att ta marknad nu. Det kan vara värt att ta i beaktande även om man inte skulle gilla Telia.

mvR

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Jag kan väl bara tillägga att bredband hemma är en välsignelse, jag har levt med mitt bredband i snart 3 år nu. Min skräck är att jag snart blir tvungen att flytta. Jag kan INTE leva utan bredband!

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Så här är det ...
Vår kära regering har ju redan sumpat hur mycket pengar som helst på marksänd digital TV ... Som kostat multum hittils o som fortfarande inte kommer funka som det ska så länge det gamla systemet med analog TV finns kvar. Dom kan nämligen inte vrida på full kräm på det digitala innan det gamla är borta ... för det nya stör ut det gamla!
Samtidigt som ingen vill lämna det gamla för det nya inte funkar överallt pga av dålig täckning. Så fort det gamla är borta kommer det nya funka jätte bra o vi kan glömma allt vad takantenn heter ... räcker med ett spröt på mottagaren ... !

Nu har dom kommit på att dom ska dra bredband till alla I sverige ...
* STÖÖÖÖÖÖN *
Hade dom tagit alla pengar som dom satsat hittils på digital TV hade mer än hälften av alla svenskar haft bredband nu ...(jämfört med ngn procent som har digitalTV) www.boxer.se ... (täckningskarta)
Det "roliga" är ju oxå att en sån bredbands anslutning som jag pratar om nu skulle kunna klara av att visa digital TV:n oxå ... och mycket annat!!!
Men regeringen tyckte det var bättre att dra ut dubbelt till alla svenskar ...
Digitala marksändarna e svindyra ... för dom täcker inte så stor yta som dom gamla vanliga så det behövs fler.

Jag fattar inget ... det gör nog inte vår kära IT minister heller ... !

------------------
elfwing

Hade dom tagit alla pengar som dom satsat hittils på digital TV hade mer än hälften av alla svenskar haft bredband nu (...)

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, tycker du att det är dumt av regeringen att satsa på bredband för att satsningen på digital-tv blivit en flopp???

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Satsningen på Digital-TV må vara en flopp men det kan ju bero på den dåliga marknadsföringen också. Vi har Digital-TV hemma och det funkar jättebra. Dessutom är det ju inte bara TV som blivit digitaliserad, det är också Radion. Min mor jobbar på Sveriges Radio och är jättenöjd med den fina kvalitén och möjligheten att lagra program på ett enklare sätt.

Jag håller med a, det finns ingen anledning att utesluta Digital-TV bara för att vi vill ha bredband också. Vår Digital-TV box är dessutom förberedd för Internet.

------------------
/Petra

Var lite otydlig tydligen ...

Självklart så ska regeringen (Det svenska folket) satsa på BREDBAND ... !!!
Dom skulle ha skippat digitalTVn o satsat dom pengarna på Bredbandet från början istället.
Eftersom ett bredbands nät har kapacitet för att skicka en TV signal också !

Som dom gör nu så blir det liksom tårta på tårta ...
Men det är ju tyvärr för sent att göra ngt åt detta :(

Dålig marknadsföring eller ej ...
Det är svårt att marknadsföra ngt som inte ens hälften av det svenska folket har möjlighet att skaffa pga dålig täckning ... !

Canal Digital som sänder digital TV via satellit började marknadsföra sin digital TV ungefär samtidigt som regeringen började med sin ...
På samma tid som marksänd digitalTV hade
tecknat 500 avtal hade Canal Digital tecknat 380 000 avtal ... !

Men vad det har med saken att göra vet inte jag .. för det har blivit en stor jäkla röra av alltihop *snyft*

jag som jobbar inom radiohandeln får förklara sånt här för förvirrade kunder dagligen ... o inte blir dom klokare för att dom får reda på hur allt fungerar .. snarare tvärt om ... !!!
Allt prat om bredband nu får nog svensken att avvakta ännu mer innan han skaffar sig en digitalbox eftersom han hört att det går att titta på DigitalTV genom datorn ... o varför ska han då betala för en box när han redan har datorn ... !!!

Att digitalboxen har dataportar på baksidan gör väl ingen människa glad ...
Kommunikationen är ju bara åt ena hållet ...
Ska du skicka ngt från din dator så får det bli via ett vanligt modem ...
Att tanka hem data skulle däremot kunna gå riktigt snabbt ... !

Är det ngn som blir klokare av det jag skriver ????

Menar inte att dom boxar man kan köpa/hyra idag för marksänd digital TV på ngt sätt skule vara dåliga ... nej då .. tvärt om ... !
Så länge du bor på en ort som har duglig mottagning så får man kanon bild o kanon ljud ... tyvärr så är tekniken onödigt dyr ... som jag redan har förklarat!

Dessutom är kapaciten högre via satelitlänk.
Du får in fler kanaler via parabol än du någonsin kommer att kunna klämma in i din box för marksänd digital-V

------------------
elfwing

Ok, om jag förstår dig rätt så betyder det du skrev inte att du tycker det är felaktigt med att regeringen satsar på bredband?

Nu har dom kommit på att dom ska dra bredband till alla I sverige ...
* STÖÖÖÖÖÖN *

???

Alltså .. Nu ... skulle nog ha stått ...
NU som först ...

Svårt att betona ord när man skriver dom ... *ler*

------------------
elfwing

hehe, japp sant... Man kan ju alltid göra viktiga ord feta om man vill betona dem.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)