webForumDet fria alternativet

Pirat-kopior

Juridik

22 svar · 2 628 visningar · startad av Smartie

Frågan#1

Är det någon på det här forumet som INTE har en enda pirat-kopia?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Måste erkänna att jag har någon piratkopia.... men med ökade inkomster har jag lyckats köpa lagliga licenser på nästan alla program jag använder... nu är det bara ett par som jag inte äger men som jag planerar att köpa. Så jag kan väl säga att ungefär 2% av programmen på min dator är piratkopior, men snart inga alls!

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vad glad man blir Petra!

mvR (kram också för den delen... ;) )

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Just nu har jag rätt tomt med program på bruken.. jag får det till 6 st pirat/crackade program, det är inte så många med tanke på att 3 av dem är ganska små onödiga prylar.. vilket dock inte betyder att det är OK att kopiera. 7 var det förresten.. som 14is är inkomsterna rätt klena, man går precis inte ut och köper indesign eller Photoshop bara så där..

[Redigerat av Matti den 16 mar 2000]

Medlem sedan feb. 2000137 inlägg

som fattig student har man tyvärr inte råd att köpa alla program som man helst vill ha. fast som tur är finns det ju alternativ som är gratis (billigare iaf) som funkar nästan lika bra.

men jag tror nog att dom flesta använder piratkopior av något slag...

------------------
// nauska - http://come.to/nauska

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Skulle nog tro det...
Hur många PC-användere har betalt sin kopia av WinZip :q

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

JUST DET! Era snåla, snåla PC användare. Man borde gräva ner er i ett hål!...vänta! Jag är ju PC användare, SHIT! ;)

OBS. Denna torra humor är vad man får med, när man köper sin egna "Hallgren"
Batteries not included

/Hallgren

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag känner en som har reggat sin WinZip... ;)

------------------
MVH / Vide
Min hemsida:webeye.nu

Medlem sedan maj 2000755 inlägg

Varenda rad kod som finns i min burk är laglig, så det så! Men jag använder ganska få betalprogram å andra sidan...

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Finns det någon anledning öht till varför man ska använda WinZip istället för exempelvis WinRAR? Om jag inte har fel måste man fortfarande packa upp filer en och en i WinZip, medan man i WinRAR kan packa upp alla packade filer i en katalog på en gång.

Och nej...WinRAR är nog inte registrerat ;)

/Csson

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Om jag inte har fel måste man fortfarande packa upp filer en och en i WinZip

Lägg pkunzip.exe i mappen med zip-filer och starta ett dosfönster:
pkunzip *.zip d:\mappen

Ett litet tips bara ;)

Annars tycker jag nog att WinAce är ett bättre alternativ till WinZip men faktum är ju att WinZip är nästan som en standard då det gäller filer på nätet.

csson.. man kan packa upp alla filerna på en gång.. ehm, om man vet hur man gör.

Vad är det för mening med att regga Winzip? Det enda som ändras är att popup rutan i början försvinner.. haha, bara att cracka den isf. i sitt eget namn.

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Matti #1 på inlägg?

Jag såg att du har skrivit över 380 inlägg, det är bra!

jag trodde Petra, Vide, Richard och Kjell låg bra till men du måste väl nästan leda va?

Angående programmen får jag nog skämmas lite när jag säger att jag inte har köpt en enda licens.
Fast mestadels använder jag NortonCommanders texteditor för att skriva HTML/ASP/JAVASCRIPT osv, jag får dock erkänna att jag har prövat program som Visual Interdev / Frontpage ja mängder med program. De enda program jag använder frekvent och inte har registrerat därav känner en viss bitterhet är: Windows 98 (känner inte mig bitter iofs, det är ju skräp), Adobe Photoshop 5.5, Access, SQL Server 7.0.

Det är väl det, jag vet att den sista är väl inte så billig att registrera heller så, mjae det får företagen göra som anställer mig, jag måste ju ha något att öva på och hur skall jag kunna göra det om jag inte har råd att köpa programmen! Doh!
Snacka om klyftor i samhället!
Diskriminering!

Ha det bra!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

yep.. jag är etta och har varit det en längre stund men bryr mig faktist inte så mkt om det, ingen tävling ju :)

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

FlashX, att Zip-formatet är standard håller jag med om. Däremot vill jag inte behöva öppna dos-fönster för att kunna packa upp valfritt antal zip-filer i en katalog (jag kanske inte vill packa upp alla...). WinRAR hanterar både Zip och RAR (kanske fler format?).

Matti, hur då? Även om jag inte använder WinZip längre kan det vara praktiskt i vissa sammanhang att veta.

/Csson

Uh förresten.. vet inte om jag läste föregående inlägg så noga. Man kan ju inte zippa upp många zipfiler på en gång i Winzip utan man måste öppna varje zipfil en och en.. precis som du sa Csson.

Fast alla filerna som är zippade i en ensam zipfil packar man ju upp genom att välja extract och kolar så att "all files" är markerad.. hmfr.. ska ladda hem winrar.

zip zip zip zapp :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Gör det ;)

Förresten, är tidsbuggen känd? Det stod rätt tid på Mattis inlägg (00.39) på "ämnes-listan", men här är den angiven som 12.39.

Uppdatering: Efter att jag postat mitt inlägg ändrades tiden till 00.39 även här :q

Uppdatering 2: Efter att jag redigerade förra gången ändrades tiden till 12.39 igen... Tog en skärmdump.

/Csson

[Redigerat av Csson den 18 mar 2000]

12.39 kan jag inte ha skrivit nåt inlägg, idag har det inte varit 12.39 än och igår gjorde jag mitt engelska prov vid den tiden :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tidsbuggen är känd.
Däremot tycker jag att det är bra att det uppmärksammas. Jag ber er dock allra ödmjukast att starta en ny tråd för den typen av rapporter av två skäl:
- Det har inget med pirat-kopior att göra.
- Det är MYCKET lättare att uppmärksamma problemet.

mvR

[Redigerat av Rikard den 18 mar 2000]

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Ska se om jag hinner fixa detta nästa helg.
Det är några fler småsaker som ändå ska fixas, så förr eller senare blir det av ;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)