Bra förslag. jag vill oxå ha en sån konferans!
------------------
Daniel Olsson - Teknisk Internetkonsult
/N
13 svar · 637 visningar · startad av Brimba
Hej!
Jag skulle uppskatta ett forum där man kan ställa frågor och ge svar på frågor angående databaser, helst då access eller SQL-Server 7.0.
Jag har nämnligen endast använt mig av Access tills nu, då jag skall börja använda SQL Server 7.0 och kan tänka mig att det kan komma problem som jag behöver svar på :)
Tack!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
Bra förslag. jag vill oxå ha en sån konferans!
------------------
/N
Hej Nanne.
Varför har du en länk till Jojoxx.net på din nanne (personlig) sida?
Känner du Johan privat?
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
Njä.. jag la in hans banner i mitt bannerscript när jag testade det bara.
------------------
/N
HÅLLER ABOLUT MED!
jag är hellt rudis vad gäller db - än.
Har en ideé om databas och vätskebalans be4räkningar för sjukvården - håller just nu på att titta och lära mig FileMaker pro. Allternativt jag kanske skall lära mig access och använda mig av drumbeat för att lägga ut databasen på¨internet/intranet
/Peter
Känner också att detta behövs och det ligger ju lite i tiden att ha databasstyrda sajter.
Nu är det ju ett ganska brett ämne och frågan är hur man lägger upp detta?
På något sätt kan ju databaser relateras till nästan alla forum under HTML & programmering
Ska man skapa ett nytt forum (eller rent av en kategori) som heter databaser så finns ju risken att frågor kommer att ställas i flera forum samtidigt.
Jag ser redan nu att db-frågor finns i forumet ASP, VB-Script och vi vill helst undvika att sprida relaterade frågor i flera forum då detta medför att sökfunktionen blir svår att använda.
Det är därför viktigt att det blir solklart vart man vänder sig och då är det viktigt att strukturen är genomtänkt.
Eller ska vi rent av bara lägga till SQL och låta dom andra alternativen integreras med dom forum som redan finns (vilket dom i praktiken redan gjort)
Det vore kanske enklast...
Konkreta förslag, någon?
mitt förslag är att bara hellt enkelt starta ett forum son heter databaser
/Peter
Hej!
Anledningen till att det är många databas frågor i ASP/VB forumet beror ju på att när man arbetar med ASP är det väldigt ofta man utnyttjar en databas för att få sin sida att bli enklare att administrera osv.
Jag skriver iaf databasfrågor i ASP/VB på grund av att det inte finns ett databas forum.
Jag tycker att vi lägger till ett forum vi döper kort och gott till Databaser under HTML & Programmering kategorin.
Jag tror att när man sedan får söka så får man söka i både ASP/BV och i databaser, men det tar ju inte direkt lång tid om man gör en korrekt sökning, därmed blir sökfunktionen inte speciellt försvårad eftersom den som jobbar med ASP vet att han skall söka i båda medans den som bara jobbar med databaser söker i databaser och får säkert svar på sina frågor därigenom eftersom de databas frågor som finns i ASP/VB säkert rör även ASP frågor vid databas frågor.
Tack!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
Nu gällde det ju inte bara ASP. Databaser används ju i PHP, Perl, Java m.m. och det var det jag syftade på när jag menade att vi riskerar att sprida inläggen i flera forum.
Ordet "Databaser" är ju inte direkt specifikt...
Vill först se om det kommer fler förslag innan något händer.
Jo det är självklart men det var ju det jag syftade på.
Ett forum som heter Databaser under HTML & Programmering.
Där kan man ställa frågor angående databaser som Access eller SQL Server eller liknande.
Men när man skall göra en databas fråga som gäller uppbyggnaden av ett programmering språk som PHP eller ASP så kan man gå in i det forumet och ställa frågan även där.
Altså databas frågor som gäller ENDAST databaser ställer man i databas forumet medans om man har en fråga om tex PHP hur man kopplar upp en databas i PHP så ställer man den i PHP forumet.
Det var så jag menade.
Men nu väntar vi på fler förslag som Kjell sa tidigare :)
Ha det!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
Ok, fast då fattar jag inte riktigt varför det hamnar under HTML & programmering ifall det gäller endast databaser och att dessa inte ska kopplas till något av dom forum som finns i den kategorin.
Är det då inte så, att vi här avser databaser med programvara som t.ex Access, FileMaker, SQL, Jeeves m.m.?
I så fall hamnar det väl under OS & mjukvara
Visst kan vi testa med endast Databaser under HTML & programmering men det blir nästan som att uppmuntra till "cross posting"
Hej!
Jo visst det finns risk för viss cross posting som du säger, men det är ju endå relativt bra att öppna ett Databas forum. Sen om det hamnar under OS & Mjukvara eller HTML & Programmering spelar mig egentligen inte någon större roll, även om jag förstår din poäng med att du inte vill att folk skall dubbelposta meddelanden.
Det kan säkert bli ett problem, men när jag ställer frågor som endast rör databaser känns det dumt för jag vet inte om jag skall posta det i PHP Java eller i ASP forumet, nu är det så att jag väljer att posta mitt meddelande i ASP forumet eftersom det är där jag skriver flest inlägg.
Föresten en statistik sida för varje individ? Så man kan se var man har postat sina inlägg?
Tex jag har postat runt 200 meddelanden och jag vill gärna ha en lista på hur många meddelanden jag har skrivit i varje forum. Skulle vara rolig statistik.
Tack!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
Hej!
Jo det är faktiskt sant att man kan söka på author.
Men inte riktigt det jag var ute efter heller för nu får man ju räkna själv :( Ville att det skulle vara uppspaltat forum för forum hur många inlägg man har gjort, tex om man är inloggad och visar alla forum står det en siffra bredvid det forumet som visar antal inlägg, och är man inte inloggad så visas inte den siffran helt enkelt :)
Tack!
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba