webForumDet fria alternativet

Frågor.

Om webForum

7 svar · 662 visningar · startad av Hallgren

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg
Frågan#1

Hallå på er. Nu kommer jag att göra något som jag inte är säker på att jag får,men man måste ta lite chanser här i livet. Saken är att jag måste göa ett arbete i svenska och där ingår att jag måste göra intervjuver, så jag tänkte ställa frågorna till er. Hoppas ni kan ta er tid och svara.
Svaren behöver inte vara långa, men unvdik ja/nej svar (kan inte använda dem) och snälla, börja inte en diskusion mellan varandra. Frågorna kommer att handla om:

Dödsstraff

1. Är du för eller emot dödsstraff om varför?

2. Finns det något alternativ som man kan införa iställt för dödsstraff här i sverig om ja vad?

3. Hur kan det komma sig att kriminaliteten i de länder med dödsstraff inte minska utan höjs? Ex. USA.

4. Varför har inte sverige dödsstraff tror du?

5. Vilka är mest för dödsstraff, de yngre eller de äldre och varför?

--------------------------------------
Här kommer en fråga som inte ingår, men jag vill jätte gärna höra era årsikter.
Varför förbjuds inte barnporr helt här i sverige?

Tack för era svar.

/Hallgren

[Redigerat av Hallgren den 29 jan 2000]

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

1. Jag är emot dödstraff. Om mördare ska dödas måste också våldtagare våldtas och blottare bli utsatta för blotteri. Och vad händer om en oskyldig döms för dödstraff? Ska man be gud att skicka tillbaka honom/henne..

2. Nej, vad skulle det vara?

3. Har man redan mördat nån kan man lika gärna fortsätta mörda eftersom man får samma straff iaf? Eller alltså om jag vet att jag kommer att få dödstraff så förlorar jag inget på att fly för mitt liv och skjuta ner alla poliser jag ser, jag kommer ju ändå att dö.

4. Sverige är ett mycket bra land där folk tänker.

5. Finns både gamla och unga dumma personer.

Sista frågan: Säkert nån politiker/byråkrat som har datorn full med barnporr.

:: matti
:: www.mk.st

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

1, Jag tycker inte att det hör hemma i ett civiliserat samhälle. Å andra sidan, skulle det vara ens barn som någon har skadat så hade man varit för och velat hålla i yxan själv.

2, I nuläget är det nog bara fängelse på livstid som finns, i framtiden kommer det kanske någon form av "kemisk kastrering" som hjälper mot den typen av brott som kommer i fråga när man pratar dösstraff.

3, Samma tanke som Matti

4, Vi har väl, i detta fallet, haft förnuftiga politiker :)
Det beror nog mycket på vad man har för tankar om straff, skall det vara en hämd för det personen har gjort eller skall det vara en behandling så att brottslingen kan komma ut i samhället igen som en person som kan fungera tillsammans med oss andra.

5, Jag tror att det mest är yngre personer som inte har skaffat sig så mycket livserfarenhet men det finns, som sagt, många dumma personer.

------------------

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Hallgren, du utnyttjar verkligen Internet till fullo! :)

1.) Jag är emot därför att jag inte anser det vara försvarbart att straffa med döden, då är ju staten mördare också och bör bestraffas.

2.) Jag tror att man måste se över straffsatserna. Vi kan inte fylla fängelser med livstidsfångar heller. Kanske nåt som innebär att fångarna bidrar till samhället (mer än att tvätta och göra nummerskyltar). Dessutom tror jag vi måste utbilda fångarna så de kan anpassas tillbaka till samhället.

3.) Jag tro kriminaliteten i USA till exempel beror mycket på tillgången till vapen och narkotika. I Sverige har vi hittills varit lyckligt lottade med lite av båda. Är det lätt att få tag i ett vapen är det också lätt att fyra av vapnet utan att man egentligen är medveten om konsekvenserna.

4.) Därför att det inte funkade när vi hade dödstraff.

5.) Inte den blekaste aning!

Angående barnporr: Ja, varför är det inte redan gjort? Att utnyttja småbarn är den grövsta kriminella handling jag kan tänka mig. Barn är totalt försvarslösa och kan inte ens peka ut gärningsmannen eller sätta ord på vad som hänt dem.

Titta bara på det där monstret som gick fri häromdagen fast nästan alla bevis visade att han hade förrövat sig på sitt styvbarn, men likväl gick han fri för att den lilla ungen inte talade. Vem fan skulle inte vara totalt störde efter en sån sak??? Inte undra på att ungen höll truten, det är ju inte lätt att veta vad som är rätt och fel när vuxna gör fel ju!

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19992 085 inlägg

1. Emot! Eftersom det är lätt att oskyldig kan få en sådan dom.. eler inte lätt kanske, men det skulle kunna hända... Om det gäller ens barn så tar man nog tyvärr :( lagen i egna händer är jag rädd....

2. Det enda alternativet jag kan tänka mig är äkta livstids fängelse.. alltså att man verkligen sitter livet ut.. Som det är idag så är livstid bara runt 12-13 år efter alla förmildringar...

3. Jaa... Våld föder våld heter det ju... Och som sagt så har man ju inget att förlora när man redan nått kvote...

4. Jaa.. en majoritet av befolkningen är nog ändå mot dödsstraff.. och vem skulle utföra mordet? Det är ett av de stora problemen i USA att ingen vill vara den som trycker på strömbrytare till elektriska stolen...

5. Jag tror att yngre är mer för dödsstraff.. men det finns ju som sagt gamla idioter oxå...

sista frågan har jag inget bra svar på...

//Martin

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg

Mot. Dödsstraff är inte förenligt med ett civiliserat tänkande.

2. Finns det något alternativ som man kan införa iställt för dödsstraff här i sverig om ja vad?
* Brottsförebyggande insatser. De allra flesta kriminella börjar sin brottsliga bana i 12-13 års åldern. Se till att öka resurserna till bland annat skolan, fritidsgårdarna, föreningslivet så att vettig uppväxt kan tillgodoses de unga.
* Arbete åt alla ungdomar. Se till att alla unga har möjlighet att få jobb. Om arbeten saknas sänk pensionsåldern så att vi kan få en föryngring av yrkesverksamma. Visst behöver äldre vettig sysselsättning men de unga behöver den mer.
* Om arbete ej går att fixa... medborgarlön. Lägg ner alla arbetsmarknadsåtgärder och dela upp kostnaden för dessa till alla i arbetsför ålder. Efter beräkningar för två år sedan visade det sig att detta skulle räcka till en medborgarlön på run 7-8000kr/månaden. Inget som räcker men det stillar de allra mest hungriga magarna.

3. Hur kan det komma sig att kriminaliteten i de länder med dödsstraff inte minska utan höjs? Ex. USA.
Se föregående svar.

Sverige är än så länge inte alltför förstört av ociviliserade idéer.

De som är drabbade av olika våldsbrott oavsett ålder. Om någon skulle ge sig på och förgripa sig på min påg, så skulle denne bli kastrerad med slö skridsko... så vad jag menar det är alltid svårt att veta svaret på dessa frågor du ställer men bra att hålla igång en dialog...

6. Varför förbjuds inte barnporr helt här i sverige?
Vet inte. Ska vi ställa frågan till våra politiker?! :q
Det brukar alltid bli diskussioner om vikten att värna om vår yttrandefrihet när denna fråga kommer upp, men jag tycker inte det är något snack. Barn blir utsatta för psykiskt och fysiskt våld och därmed är en kriminell handling utförd. Straff som skulle kunna delas ut? Se föregående svar...

[Redigerat av Sune den 29 jan 2000]

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Jag bugar och tackar för era svar. Jag tror att jag har tillräkligt för att slutföra mitt arbets, som jag kommer att lägga upp sedan om det är någon som vill läsa, men innan jag slutar så är det väl inte mer än rätt att tala om vad jag tycker.

Jag var faktiskt för dödstraff en tid, men har läst mycket och hört många årsiker och förstått att ta någon annans liv är fel, även om denna person har tagit någon annans liv eller våldtagit någon.

Jag har alltid varit förbannad på sveriges lagar angående mord, våldtäkt m.m eftersom vi är för "snälla" här i sverige. Visst vi låser in dem och tar deras frihet, fast de får tre måltider, TV:n, video, trevligt ställe att vara på, inte unudra på att vi har fulla fängelser. Alla hemlösa vill ju in dit. Hur som helst så vill jag se att straffen blir hårdare ex. livstid ska vara livstid. Självklart håller jag med om vad Sune, säger.

Se Petras svar. Mycket bra :)

Det är inte det rätta. Vi i sverige är civiliserade. (de flesta iallafall)

Vet faktiskt inte, få ta och tänka på den saken.

6. Varför förbjuds inte barnporr helt här i sverige?
Vet inte och vad sägs om att gör det som Sune säger. Vi tar och frågar, men vart skickar man mailet?

Tack igen och nu har jag mina svar så har ni något att tillägga, så är det fritt fram att säga de.

/Hallgren

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Tycker mig ana att Sune har ett partiprogram färdigt här! :)

Jag kan väl bli sån där som Mona Sahlin för Sossarna, fast jag inte gillar Toblerone? Sen är jag lite snyggare än henne, i alla fall min näsa. :e

------------------
/Petra

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)