webForumDet fria alternativet

Gör inte det klassiska misstaget ...

Småprat

8 svar · 528 visningar · startad av Robban

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Frågan#1

Lägger märke till att gruppantalet ökar. Vill inte dämpa entusiasmen, men jag vill ändå varna för att skapa allt för många forum allt för snabbt (tycker man kan dra lärdom av Usenet där). Vad man då riskerar är att få en väldans massa grupper med väldigt få inlägg i varje grupp, och det finns ingenting annat som kan döda ett forum lika fort. Förbipasserande som hittar en massa halvdöda grupper lär inte komma tillbaka.

Alltså tycker jag vi bör vänta med att spotta ut en massa grupper tills deltagarantalet ökar och behovet av fler grupper uppstår. Sträva efter att fylla de grupper som finns i första skedet.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Robban!
Jag tror att vi är många som är överens på den punkten inklusive Kjell & Sune. (rätta mig om jag inte har fel ;))
Jag skrev en notis om detta under "Förslag på nya forum" och fick medhåll direkt.

Säga vad man vill Kjell, ju fler kockar desto mer överens om att vara sparsmakad med antal olika forum... ;)

------------------
med vänliga

Rikard

Medlem sedan dec. 1999826 inlägg

Logiskt-genomtänkt-motiverat.

Det finns en risk med att ha allt för många forum det håller jag med om. Därför är det av största vikt att strukturen är mycket lättfattlig.

- En användare kommer oftast till forumet med något bestämt mål. Vilket?

Programmering
Grafik
Webrelaterat
Server & Nätverk
OS & Webbläsare
Hårdvara & mjukvara
Hallå webforum

= ok, nu vet de vart de ska gå in (förhoppninsvis)!

- Vad finns där bakom? (mitt förslag)

Programmering = HTML, XML, XHTML, ASP, Java, JavaScript, Perl-CGI, VB-CGI mm

Grafik = datorkonst, animeringar, Flash mm

Webrelaterat = design, IT-juridik, marknadsföring, kolla min hemsida, webbtjänster mm

Server & Nätverk = vet ej

OS & Webbläsare = vet ej

Hårdvara & Mjukvara = vet ej

Hallå webforum = buggrapporten, tips & förslag, speakers corner

Jag har tagit mig friheten att göra detta förslag därför att jag ännu kallar mig för ny på det här med data, och kanske tänker lite som "ovana" användare.

Som moderator tänker jag också se till att inga frågor förblir obesvarade i "mitt" forum (ska åtminstone redirecta dom). Även om detta inte är ett måste så vill jag inte att det ska bli som det varit på IDG. Där kontaktade jag moderatorn som står på "alla kategorier" en vecka efter att häl****t brutit ut, och svaret jag fick va ungefär - "va, är det något som inte är bra? Ja, jag brukar ju inte titta in särskilt ofta".

Dör ett forum hos oss så ska det inte bero på att användarna inte fick svar, utan att det inte fanns behov av forumet.

/sten

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Rickard skrev:

> Jag skrev en notis om detta under "Förslag på nya forum" ...

Såg det nu. Gör ju mitt inlägg ganska överflödigt. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Kan inte låta bli att brista ut i ordet KLOCKRENT...
Det är ju så här det ska vara, vilken förståelse, dialog, genomtänkthet!
Ja, jag vet. Jag är lite spontan ibland. ;)
Så, till ämnet.

Jag skulle vilja komplettera med följande:

Server & nätverk

• LAN
  • WAN
  • NT
  • NetWare
  • Unix
  • MacOS X
  • Övriga NOS
  • Serverapplikationer

Kommentarer:
- Klientapplikationer här nog inte hemma där... (Mitt fel Kjell!)
- NOS = Network Operating System d v s ung Nätverksoperativ
- LAN = Local Area Network
- WAN = Wide Area Network

Operativsystem (inte webbläsare!)

• MacOS
  • Windows
  • Linux
  • Andra OS

Kommentarer:
- Webbläsare och OS!? Visst börjar webbläsarna integreras i vissa OS, men jag tror att det är bättre att låta OS stå för sig.

Hårdvara & mjukvara

• Mac
  • PC
  • Andra datorer
  • Klientapplikationer (Office m m)

Kommentarer:
Kom inte på mer, men det finns säkert...

Robban!
>Såg det nu. Gör ju mitt inlägg ganska överflödigt.

Det tycker jag inte. Det påvisar bara att vi är ganska överens allihop - vilket är trevligt... Jag menar det är ju inte allt för ofta sådant sker. ;)

------------------
med vänliga

Rikard

[Redigerat av Rikard den 08 dec 1999]

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Ser bra ut det här :)
Slå mig en ping när listan är komplett så fixar vi detta

Tack för det Kjell!
Tack även för ett fantastiskt forum - det känns underbart att kunna strukturera upp sina svar med webForum-kod (som ska ha ett bindestreck - annars är det en särskrivning ;))

Jag läste igenom dina synpunkter under tråden Uppdatera sidan, men kan tyvärr inte säga att jag riktigt hängde med. Jag tror på modellen som du redan har påbörjat och jag stöder även din tanke om att när det här börjar komma igång på allvar så har vi nya frågot & svar under alla kategorier.

Låt mig sammanfatta det jag hitintills har snappat upp. Skulle det kunna se ut så här?
Programmering

• HTML
  • XML
  • XHTML
  • ASP
  • Java
  • JavaScript
  • Perl-CGI
  • VB-CGI

Grafik

• Datorkonst
  • Animeringar
  • Flash

Webbrelaterat

• Design
  • IT-juridik
  • Marknadsföring
  • Kolla min hemsida
  • Webbtjänster

Server & nätverk

• LAN
  • WAN
  • NT
  • NetWare
  • Unix
  • MacOS X
  • Övriga NOS
  • Serverapplikationer

Operativsystem

• MacOS
  • Windows
  • Linux
  • Andra OS

Hårdvara

• Mac
  • PC
  • Andra datorer

Mjukvara

• Klientapplikationer
  • Webbläsare
  • Shareware

Hallå webforum

• Buggrapporten
  • Tips & förslag
  • Ordet är fritt (fd speakers corner)

Programmering, Grafik och Design är något som bara är saxat från ovanstående insändare.
Server & nätverk känns hyfsat komplett nu. Operativsystem likaså.
Hårdvara är nu skilt från mjukvara med hänvisning till hårdvarufrågor inte har något med mjukvaran att göra. Dessutom kan det bli svårt att skilja på forumen PC och Mac om de finns under en kategori som rör mjukvara. På något sätt känns det som om man är inne på OS-området. Mjukvara får en egen kategori och rör alla mjukvarufrågor. Här är det som svårast enligt mitt tycke, ska HTML-editorer vara här eller under programmering/webbrelaterat? Likaså gäller programvaror som Flash...
Hallå WebForum känns helt ok, och jag tycker att webbmannens förslag är mycket bra. Jag tog mig dock friheten att fritt översätta Speakers corner till Ordet är fritt.

Idén om att låta respektive besökare skapa kategorier/forum genom ämnesrad dömer jag ut direkt. Varför? Jo, tittar man på majoriteten av användarna på eForum så ger rubriken inte ens i hälften av fallen en inblick i vad frågan gäller!

Synpunkter ALLA!?

------------------
med vänliga

Rikard

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Verkar helt Ok...men en liten synpunkt har jag...

Ordet 'programmering' tror jag skrämmer bort nya användare av typen 'hemsidesnickrare'...men annars verkar det vara helt OK... ;)

------------------
MVH / Vide
henslow.4sale.se/vide

Samma sak här...
Med hänvisning till diskussionen i denna tråd föreslår jag att vi avslutar disskusionen här.
Kan någon av administratörerna fixa stängningen?

Alltså, betrakta även denna tråd som STÄNGD!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)