webForumDet fria alternativet

Uppdatera sidan

Om webForum

8 svar · 504 visningar · startad av kjell

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg
Frågan#1

Någon frågade tidigare om en uppdatering av sidan så mapparna för olästa inlägg skulle stänga sig.
Preblemet är ju det här med "session" och gör ju att det inte fungerar så bra.

Fast det finns en ganska enkel lösning :D
Eftersom den bryts vid antingen stängning av webbläsaren eller domänbyte så kan man helt enkelt klicka på någon av dom två länkarna nere i copyright-texten som finns på varje sida.

Då hoppar man nämligen mellan wwww-domänen och cgi-domänen på sajten och då aktiveras cookien på nytt och en ny inloggning sker automatiskt så man enkelt kan kolla om det åter finns nya inlägg.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

...hmm...men då kan du väl lägga upp en sida som bara har funktionen att direkt hoppa tillbaks till vart man nu kom ifrån...alltså med t.ex meta taggen refresh eller nått annat. Och så kollar du "history" för att se vart man kommer ifrån (vilken sida) och redirectar du dem tillbaks...eller har jag missuppfattat nått...?

------------------
MVH / Vide
henslow.4sale.se/vide

Det skulle faktiskt kunna vara en idé :D

Har precis testan denna varianten men den var visst dömnd att misslyckar redan innan försöket.

Hade man varit lite observant så hade man sett att login-informationen följer med i adressen som synns när man går in på varje forum.

Att göra en redirect till den "referer" -adressen är ju meningslöst.

Detta blir en något knepig sak att lösa och
frågan är om det ens är möjligt...

Det är lite synd för det hade varit en riktig bra och användbar funktion.

Men kan man inte redirecta till första sidan...då kommer ju adressen att vara "nollställd"...iofs mister man den braiga första idén att komma direkt till den ursprungliga platsen, men man har iaf möjlighet att få bort dom...

Det skulle ju under lätta att "tänka" ut lösningar om man visste hur koden såg ut...iofs kan man ju inte cgi men det finns nog en del som är självklara script kommandon...

------------------
MVH / Vide
henslow.4sale.se/vide

[Redigerat av Vide den 09 dec 1999]

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

längre bak än så är kunde man inte bläddra :P

nu kaske ni tycker att d var onödigt att jag väckta dena tråd :P men jag fann mycket intresant fakta i tråden =) framgick inte om problemet vart löst eller inte =)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

*Sätter Cannabis_Tomten på mitt julgrillspett* §e

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

bassebhu skrev:

*Sätter Cannabis_Tomten på mitt julgrillspett* §e

Snurra spettet var femte minut med en rotations grad av 45 grader! gör detta upprepande gånger cirka 10 gånger!

Nej men skämt åt sido jag e faktiskt intreserad av hur det gick med d där =/

Meeemooories... ;)

Om jag inte minns fel så finns det nu en länk på startsidan där man kan "markera inlägg som lästa" eller nått...

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)