Eftersom det är lördagskväll och jag känner mig på ett extra generöst humör tänkte jag bjuda på ett mycket användbart tips.
I vintras läste jag om hur alkoholen påverkar kroppen (rent kemiskt då alltså. Att man blir full kände jag till sedan tidigare). Bl.a. så lakar den ur saltlagret vi har. Och eftersom salt binder vätska så måste vi pissa ut den vätska som kroppen inte längre klarar att hålla. Vätskan tas från hela kroppen, inklusive hjärnan. Och när hjärnan inte har den vätskenivå den behöver får vi ont i skallen och/eller mår tjyvens på andra sätt.
Då tänkte jag att "vafan...då måste man ju återställa BÅDE saltbalansen och vätskebalansen innan man går och lägger sig efter åtta helrör med 25 år gammal Laphrohaig."
Så jag testade och kom fram till att 1-2 teskedar salt (jag kör med havssalt i stora kristaller eftersom dom är läckra att knapra på) och två glas vatten innan sänggåendet är perfekt. Jag mår avsevärt bättre, ibland t.o.m. kanonbra, morgonen efter.
Det är säkert fler som kommit på samma sak. Men för mig känns det som om det är min egen idé. :)
Ja, det är ju uppenbarligen samma idé som brustabletten Bakis. Den innehåller tydligen olika salter och även socker och C-vitamin. Byt alltså ut vattnet i ditt recept mot ett glas apelsinjuice så bör du om möjligt må ännu lite bättre.
Bah. Det är mesigt och typiskt för folk som är rädda för lite besvär.
Dessutom är det otroligt egoistiskt eftersom det t.ex. skulle innebära i förlängningen att den jättetrevliga personalen på "mitt" systembolag skulle bli av med jobben.
(bäst att påpeka att jag givetvis inte menar allvar)
Precis, det är ju inte för inte som man ska ta Bakis innan man somnar/slocknar/däckar. Att salt behövs märks ju på närmsta snabbmatställe en lördag/söndagförmiddag där folk svullar pommes som aldrig förr. ;)
För övrigt tror jag inte ett smack på "varannan vatten" som marknadsförts ett tag, speciellt inte efter ett enkelt empiriskt test vi utförde för ett tag sen.
Tillvägagångssätt:
En sexa Sambuca
En sexa vatten
En sexa Sambuca
En sexa vatten
..och så vidare.
Jag mådde inte ett dugg bättre dagen efter. :q :bla
För oss som dricker en del Vin, är vatten emellan och några glas på slutet nästan ett måste.
Jag tappar lätt bort en dag annars, så viss måttlighet är nog bäst!
Och man dricker för att bli berusad, och kanske för att vara påverkad under en hyffsat lång period!