webForumDet fria alternativet

Bikupa

Småprat

11 svar · 1 998 visningar · startad av bossse

Medlem sedan juni 2003771 inlägg
Frågan#1

Häromdagen när jag skulle ta bort vaxduken som legat på mitt balkongbord sedan vintern, fick jag en riktig överraskning.
Fram vällde på några sekunder 100-150 bin.
Det var bara att kasta sig in i lägenheten snabbt som satan och stänga dörren.
( fyra bin följde mig in + att jag blev stungen av två)
Efter några timmar hade de små rackarna lugnat ner sig och surrade lite lätt utanför kupan.
Anledningen till att de ostört har lyckats bygga denna kupa är att duken hade ett överhäng runtom på c:a 30 cm.
Kupans volym uppskattar jag till 2-2,5 liter.
Nu har jag tänkt att försiktigt lyfta bordet över balkongräcket ut på gräsmattan.
Hur gör jag sedan för att avlägsna kupan för att skada den så lite som möjligt?
Se bilder på kupan.

kupa1.JPGkupa2.JPGkupa3.JPG
Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Se till att ha tjocka och täta kläder på dig, dom anfaller så fort du rubbar bordet.

Jag tror det är näst intill omöjligt att flytta den utan att skada den ganska ordentligt. Sidorna är ju som tunt papper.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Fråga dessa om råd: http://www.norrtaljebiodlarna.se/

Har nu frågat lite kunnigt folk om detta och fått lite tips.
Kommer att försöka lägga tillbaks duken som den låg innan då den ju skuggade boet.
Med duken borta så finns risk att de blir överhettade och kan dö en solig o varm sommardag.
Ska sedan försöka lyfta ut bordet med duken på c:a 20 meter från balkongen.
Redovisar efter helgen om detta funkade.

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

varför en sådan djurvän? En annan hade beväpnat sig med baseball trä och sådan insektsspray och slagit iväg boet till grannen så blir det deras bekymmer...

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

noshornin skrev:

varför en sådan djurvän? En annan hade beväpnat sig med baseball trä och sådan insektsspray och slagit iväg boet till grannen så blir det deras bekymmer...

Alla är inte som du. Jag hade gjort som Bossse och försökt flytta på dem utan att skada dem. Tror dock det kan bli svårt. :l

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tar och lånar den här tråden...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15117380.ab

Problemet löst

Nu har jag och min granne försiktigt lagt tillbaks duken som den låg tidigare.
Boet kan tydligen vara kvar som det är, det är bara lite trafik till o från boet.
Men inte mer än att de går att sitta på balkongen,
det gäller bara att inte röra eller rubba bordet
för då väller det genast fram på några sekunder.
Får ta bort det i höst efter frosten, eller kan man ta det tidigare?
Vad händer i ett sådant bo den kalla åsrtiden?

Varför en sådan djurvän? En annan hade beväpnat sig med baseball trä och sådan insektsspray och slagit iväg boet

Om man kan så ska man inte ha ihjäl så trevliga o nyttiga små djur. (y)
Det är dessutom intressant att sitta o kolla när de flyger till o från boet. :moose
Fast just nu är det lågtrafik beroende på regn.

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

bossse skrev:

Om man kan så ska man inte ha ihjäl så trevliga o nyttiga små djur. (y)

Nyttiga möjligtvis, men trevliga vet jag inte... Sen behöver man ju inte döda dem, de räcker med att man kastar över dem till grannen ;).

Du kanske ska bygga/köpa en sådan där biodlings grej och förflytta dem dit och börja odla honung?

@bossse: Det är inga bin eller bikupa på bilderna, det är getingar med getingbo. Boet är en engångsbo och överges efter att arbetarna har dött till hösten. De fertila honorna övervintrar någon annanstans. Året därpå bygger var och en av dem ett nytt bo, och lägger ägg, som blir till nya arbetare, och så håller de på. Ofta bygger de dock bo i närheten, exempelvis under tak på hus.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)