webForumDet fria alternativet

Utmaning.

Småprat

5 svar · 530 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Gjorde nyss rent tangentbordet. Sprätte loss alla tangenter, diskade dom, torkade noggrant bort all gegga på själva bordet och satte tillbaka tangenterna.

Nu är det en njutning att skriva.

För att komma ihåg var alla tangenter skulle sitta efter diskandet tog jag några bilder med mobilen innan jag satte igång. Hade jag inte gjort det hade jag varit helt borta. Jag kunde inte ens komma ihåg hur Cmnd, Ctrl och Alt (Opt) satt utan att kolla bilderna.

Utmaningen är alltså:

Hur många tangenter klarar du att sätta tillbaka utan att kolla, och utan att först sitta och försöka memorera? §e :bire

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

tror jag skulle fixat 100% faktiskt... men säg 99% ;)

Skall leta fram ett gammalt tangentbord och testa :P

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Komiskt - tidigare i veckan satt jag på en tråkig föreläsning så jag och bordsgrannen tävlade om vem som kunde komma ihåg tangentbordet bäst genom att skriva det på ett papper. Då var det bara bokstäverna. Han hade typ 90% rätt medan jag hade kanske 50%. Konstigt eftersom jag inte har några som helst problem att skriva hela den här texten utan att titta på tangentbordet en enda gång.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag brukar köra den rengöringrutinen en gång per halvår-år och brukar itne ha några problem att sätta tillbaka tangenterna. Utom de där snablans tangenterna på högerkanten av numpad. (/*-+) De hamnar fel varje gång!

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Ej bokstavsknapparna kan jag inte, men gällande bokstäver gick jag ifrån tangentbordet, försökte komma ihåg ordningen och hade bara fel på ä och ö, konstigt nog ligger ö vänster om ä (trodde det var tvärtom) och numeriska tangentbordet är ju tvärtom mot en telefon. Hur var det nu igen, är 123 högst upp eller längst ner? Hade för mig det var längst ner utan att kolla på telefonen och det var visst rätt.

Ja, om alla tangenter vore borta tror jag nog att jag skulle sätta någon bokstav på < eller , eller . Är det förresten någon som vet varför bokstäverna går från Q till M istället för från A till Ö?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

b242569 skrev:

Ja, om alla tangenter vore borta tror jag nog att jag skulle sätta någon bokstav på < eller , eller . Är det förresten någon som vet varför bokstäverna går från Q till M istället för från A till Ö?

http://sv.wikipedia.org/wiki/QWERTY

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)