Hej Danne,
Tack för dina synpunkter.
Att du underförstått syftar på att jag och min fru inte skulle ha rent mjöl i påsen, säger mer om dig än om oss. I vår värld finns inte ens tanken att vara bedräglig!
Du jämför priset i Kambodja med det vi tar ut i Sverige och säger underförstått att det är oskäligt och inte skulle vara non-profit. För mig är det att jämföra äpplen och päron, vilket förvånar mig då du säger att du har erfarenhet från området.
Vi smugglar inte hem halsdukarna i en resväska, vilket skulle vara det enda sättet att jämföra priset i Sverige, med det i Kambodja.
Vi redovisar kostnader och intäkter i vårt företag och där Halsduksbutiken är en mycket liten del av verksamheten. Vår ekonomi bokförs enligt svensk lag och blir till ett bokslut vid årets slut som revideras. Vi betalar våra skatter och har aldrig haft någon anmärkning från Skatteverket eller släpat med någon betalning.
Vi transporterar med DHL från Kambodja, varorna transportförsäkras, varorna tullas in i Sverige, mervärdeskatt betalas på totalsumman av frakt + tull + inköp, flera avgifter för utlandsbetalningar, avgifter kundbetalning via Payson, avgifter Tradera/Blocket o s v. Blir det något över, vilket vi hoppas, får det täcka del av våra direkta direkta kostnader, resterande kostnader blir vårt eget privata bidrag till familjen. Ingen arbetstid tas överhuvudtaget upp utan även detta blir vårt privata bidrag till familjen. Att redovisa kostnadera i detalj skulle inte fungera, då de flesta inte skulle kunna läsa siffrorna för vad de är.
Vår familj hann väva drygt 160 halsdukar den här säsongen. Vi tar 139:- resp. 159:- beroende på om det är bomull eller silke. Det är billigt för ett gott hantverk i material som är 100% bomull resp. silke.
Danne, det säger sig själv att det inte går ihop ekonomiskt, om du utgår från det värdet du själv angav. Kostnaden blir större än intäkten! Vi vet redan idag att vi privat kommer att behöva bekosta en del av de direkta kostnaderna i år och det är ok för oss. Att då underförstått syfta på ett eventuellt bedrägligt beteende från oss (m a o en vinst), är att prata i nattmössan!
Jag och min fru har bestämt oss för att inte bara prata, utan att agera och det är vad vi gör genom bl a vårt projekt.
Vill du göra skillnad, är du välkommen att köpa en halsduk och visa att du inte bara snackar!
Slå mig en signal om du vill ha mer kött på benen, för själv sätter jag nu punkt i ämnet och den här tråden.
Nils / biggles-1
P.S. Läs hemsidan, då en del av dina synpunkter och frågetecken, typ var vi köper ifrån, är vad hela hemsidan handlar om. Vi stöttar direkt en familj, utan mellanhänder!