webForumDet fria alternativet

Statoils vedervärdiga kaffereklam

Småprat

11 svar · 3 619 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Kan ingen stoppa eländet?
Jag bryr mig sällan om skitreklam, men den där får mig att spy. :bla
(...och så kan man ju undra hur ledningen för ett bensinbolag tänker när dom lägger ut miljoner på kaffereklam... ) :OO

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag saknar TV. Vad går reklamen ut på, och varför är den vedervärdig?

"Enjoy":
http://www.youtube.com/results?search_query=statoil+kaffe&aq=f
Körs i reklamradiokanalerna också. Och affischer, skyltar, banderoller....

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

Jag tror meningen är att den ska vara "vedervärdig". Det provocerar och man kommer jue ihåg reklamen.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ja, kolla bara denna tråd, nu kommer säkert någon gå och handla för att se om det verkligen smakar som det verkar :)

(har inte heller sett reklamen, f--k tv)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

noshornin skrev:

Jag tror meningen är att den ska vara "vedervärdig". Det provocerar och man kommer jue ihåg reklamen.

Ungefär så ja. Man driver med, i detta fall, fördomar om överdrivet positiva coacher. Ren sarkasm. Anti-reklam skulle man kalla det också. Den underförstådda meningen är att kaffet är så gott att man (i verkligheten) inte behöver råd från en överspänd coach för att sälja det.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Statoil jublar nog över den här tråden. Syftet uppnåt. In your face, Danne V. :birp

Ja, reklamen är rätt vidrig faktiskt och köper jag kaffe när jag roadtripar så stannar jag mycket hellre på Mc Donalds och tar en liten svart och låter den svalna i fem-sex mil (köper man när man lämnar Östersund är den drickbar strax innan Svenstavik...). Statoil (och andra mackar) har otroligt varierande kvalitet på kaffet men just Dånken smakar lika bra överallt. Faktiskt.

Sämsta kaffet är dock på lunchhak. Nån jävla kanna brygg som stått sen dagen innan. Fesljummet och blaskigt på merparten av ställena jag lunchar på både här och där. :bla

Förövrigt väldigt bra placering av tråden. Är det någonstans man får kaffe så är det väl... här?

Dryden skrev:

Statoil jublar nog över den här tråden. Syftet uppnåt. In your face, Danne V. :birp

Haha.. :e Ju sämre reklam, ju bättre alltså? Nä du, pojkvasker. ;)

Syftet är delvis uppnått när kaffeförsäljningen ökat så att förtjänsten täcker kampanjkostnaderna.

Bara uppmärksamhetsvärdet är i sig inte alltid av godo. Minns t.ex. Lotto-Åke, en av de mest populära reklamfilmerna genom tiderna. Den var faktiskt en ren förlustaffär för Svenska Spel.

Det är enkla, emotionella reklambudskap som genererar bäst resultat. Vi konsumenter är inte så smarta och rationella som vi gärna vill tro att vi är.

Dryden skrev:

Ja, reklamen är rätt vidrig faktiskt...

Javisst. (Sen har jag alltid tyckt att den där pajasen varit helt värdelös. Det kanske färgar min uppfattning också...)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Hästarna då? Var är dom nu?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Danne V skrev:

Kan ingen stoppa eländet?
Jag bryr mig sällan om skitreklam, men den där får mig att spy. :bla
(...och så kan man ju undra hur ledningen för ett bensinbolag tänker när dom lägger ut miljoner på kaffereklam... ) :OO

För att det e allt runt om kring bensinen som tjänar pengar på, bensinstationerna tjänar inte många ören per liter dom säljer, men om dom däremot kan få in sina kunder i butiken och köpa kringsaker, Som te.x kaffe, korv, mackor osv saker dom kan tjäna pengar på...

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Quid skrev:

Hästarna då? Var är dom nu?

Dom vilar i Hästens sängar.

Esen skrev:

För att det e allt runt om kring bensinen som tjänar pengar på, bensinstationerna tjänar inte många ören per liter dom säljer, men om dom däremot kan få in sina kunder i butiken och köpa kringsaker, Som te.x kaffe, korv, mackor osv saker dom kan tjäna pengar på...

Jodå. Men varför pusha just kaffet, och bara kaffet, så till den milda grad och dessutom på ett så oerhört motbjudande sätt? Helt obegripligt.

Jag har jobbat med reklam i snart 30 år, bl.a. varit strateg på en av världens största byråer och läst allt från Ogilvy till Kotler och nya tiders mediagurus som t.ex. Rushkoff. När jag ser smörja* som det där kan jag bara se två anledningar till dess existens:

Antingen är det nån "stjärna" på deras byrå som kommit på idén och lyckats övertyga Statoil om att det är skitbra att ösa in ett par miljoner på skräpet.

Eller så är det nån höjdare på Statoil som själv kommit på kampanjen, och folk på byrån törs/vill inte tala om hur befängd den är eftersom man inte ska bita den hand som föder en.

En bekants son jobbar förresten på en Statoilmack. Han vrider sig som en kålmask av skam när han ser/hör den där reklamen. :)

Jaja... det blir nog bra....

*"smörja" passar ju i och för sig bra för ett bensinbolag....

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)