webForumDet fria alternativet

Klotter eller vad?

Småprat

11 svar · 1 562 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

På en av väggarna till ett stort hyreshus här i Helsingborg har någon klottrat med stora bokstäver.
https://www.vaken.se

Tycker Ni att det är OK att göra så?
Jag loggade in på deras sida och läste bla detta
"använder sig av empatisk kommunikation för att hitta "

Är det ett vackrare ord för att klottra ner annans egendom undrar Lasp :(

Jag noterar min åsikt med en emotion (n)

Vaken_Se.JPGVaken på vägg.JPG
Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Nej, det är inte okej.

Men jag tänkte bara säga att jag har sett samma klotter på husväggar i Uppsala. Jag har även sett en hel del såna klistermärken på samma ort.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Graffiti kan enligt min smak vara ok om det är gjort på en tråkig grå betongyta och är snyggt gjort. Det där är bara klotter. "Reklam" utan estetik, även om det är reklam för en sida för konspirationsteorier. Och det är skrivet på ett bostadshus. Inte ok någonstans alltså.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

nitro2k01 skrev:

Graffiti kan enligt min smak vara ok om det är gjort på en tråkig grå betongyta och är snyggt gjort. Det där är bara klotter. "Reklam" utan estetik, även om det är reklam för en sida för konspirationsteorier. Och det är skrivet på ett bostadshus. Inte ok någonstans alltså.

SPAM kanske man kan säga ;)

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Självklart är det inte okej!
Snygg graffiti är också olaglig om det sker utan tillstånd, även om det kan vara riktigt snyggt.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Olagligt ja. Jag sa ju "enligt min smak". :bla

Jag fick svar direkt från redaktionen på vaken.se

*Hej!

Vi tycker det är jättetråkigt att något sådant har hänt. Om du studerar
vår sida så uppmanar vi inte till sådant handlande. Läs exempelvis våran
FAQ med frågor och svar:*
http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=VanligaFragor

Vad andra personer gör i vårt vaken:ns är väldigt svår att reglera eller
styra. På samma sätt som många städer och platser har signaturer eller
klotter i stadsmiljön från olika personer som sympatiserar med olika andra
grupper, partier eller organisationer så kan ju dessa grupper inte bli
skyldiga för vad en privatperson väljer att göra i deras namn.

Men om det är flera städer som har klottrats kanske det ligger en generell uppmaning / sanktion till klottret.
Jag vägrar att acceptera detta förfarande och funderar på att ta upp detta med ett klotterregister igen! §e

Äldre, ja jag tillhör målgruppen, tycker att just klotter förstärker deras oro.
I detta fall är det ett välordnat bostadsrättsområde som verkligen sköter om sitt. :(
Jag bor bara granne.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Varför ska man som ett företag med mycket deg i kassan kunna få välja att få synas i det offentliga rummet såsom busshållplatser, tunnelbanestationer, pendeltågsstationer, längs med motorvägar och fasader och pracka på oss medborgare en massa dynga vi inte har valt att få upptryckt i ansiktet?
Varför får inte vi medborgare synas i det offentliga rummet?
Skillnaden mellan klottrare och icke klottrare är att klottrare väljer att göra något åt sin omgivning medan svensson äter plankstek. Jag tycker alla dagar i veckan att en fullklottrad vägg är snyggare än miljonprojektens minnen som vilar i den grå betongen!
En betongvägg för en klottrare, är som myspace för en musiker!

Jag kan förstå folks åsikter om att klotter är fult och jag tänker faktiskt delvis beskylla myndigheter som stryper, illegaliserar en hel kultur och hämmar personlig samt estetisk utveckling genom stänga ner lagliga alternativ. Mitt i hela häxjakten på klottrare kan man mellan raderna notera en drös olagliga aktiviteter så som att FALCK med sin nichade 'civila spaningsgruppen' som dom kallade det, upprättade ett olagligt register över gripna klottrare! Inte ens polis eller åklagare skämdes över att använda detta register mot klottrare, trots att det var olagligt. Vidare är det känt att det varit en del mygel vad gäller upphandlingen om kontraktet som innefattar egendomsbevakningen åt SL's räkning där dåvarande FALCK med sin "civila spaningsgrupp" hade klara fördelar gentemot andra anbudsläggare! Även bluffakturor var förekommande. Idag håller CSG (Commuter Security Group) i egendomsbevakningen, fast CSG kan översättas Civila Spanings Gruppen med _många_ forna falkare som en gång i tiden jagade klottrare, civilklädda samt bestyckade med rånarluvor och golfklubbor längs med tågspåren i Stockholm i spetsen!

Om man ser objektivt på klotter och dess problem i samhället och väger in myndigheternas och företags roller i sakfrågan, vem är då egentligen boven i dramat?

Att handhava sprängmedel kan ge fängelse i upp till 1 år, att klottra kan ge fängelse i 1 år!

Tack för ett åsiktsinlägg M.Cheraghi, det var väntat.
Men du missar en massa saker. Kolla väggen som jag fotograferade idag. Där skulle varken Konsum eller McDonalds få sätta upp reklam! Och jag kan lova dig, jag strider lika mot dessa imperiebyggare, men kan inte se det resonabla i klottret på annans egedom.
Det offentliga rummet skall vi alla hjälpas åt att bevaka, och jag anmäler och tar diskussion om McDonalds banderoller på motorvägen och gatupratare inom kommunen.
Jag har fått Kommunstyrelseordförande att ingripa mot olagliga näringslivsskyltar, fastighetsförmedlarereklam och liknande.
Men just detta klotter, som inte berör mig personligen, får mig att agera.
Jag kan inte se att klotter skall få förekomma säger Lasp, men jag accepterar att M.Cheraghi har en annan åsikt.
På samma sätt som jag accepterra att SD har blivit invalda i riksdagen, det är inte mitt fel.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Lasp skrev:

Tack för ett åsiktsinlägg M.Cheraghi, det var väntat.
Men du missar en massa saker. Kolla väggen som jag fotograferade idag. Där skulle varken Konsum eller McDonalds få sätta upp reklam! Och jag kan lova dig, jag strider lika mot dessa imperiebyggare, men kan inte se det resonabla i klottret på annans egedom.
Det offentliga rummet skall vi alla hjälpas åt att bevaka, och jag anmäler och tar diskussion om McDonalds banderoller på motorvägen och gatupratare inom kommunen.
Jag har fått Kommunstyrelseordförande att ingripa mot olagliga näringslivsskyltar, fastighetsförmedlarereklam och liknande.
Men just detta klotter, som inte berör mig personligen, får mig att agera.
Jag kan inte se att klotter skall få förekomma säger Lasp, men jag accepterar att M.Cheraghi har en annan åsikt.
På samma sätt som jag accepterra att SD har blivit invalda i riksdagen, det är inte mitt fel.

Jo, det är självklart att jag missar en hel del! Ämnet är oändligt och omöjligt att få in allt i ett inlägg! Eftersom tråden låg i cafét tyckte jag mig det inte finnas något behov att behandla just ditt inlägg om just de fotona du tagit idag utan valde att spinna vidare på klotterfrågan i allmänhet där jag tycker att klottrare har ett oförtjänt dåligt rykte i ett spel där fler pjäser är inblandade. Kunde lika gärna skrivit ett inlägg om sillar och hamstrar som spelar playstation! ;)
Tycker självklart det är beklagligt när privat egendom blir utsatt, och det är inget jag själv fördriver min tid med! (Tacka vet jag kolhamnen i Norrköping)

Eloge till Lasp som tar sig tid att kriga för det offentliga rummet, hade jag känt att jag haft tid, hade jag gjort likadant!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Varför ska man som ett företag med mycket deg i kassan kunna få välja att få synas i det offentliga rummet såsom busshållplatser, tunnelbanestationer, pendeltågsstationer, längs med motorvägar och fasader och pracka på oss medborgare en massa dynga vi inte har valt att få upptryckt i ansiktet?
Varför får inte vi medborgare synas i det offentliga rummet?

Reklam i det offentliga rummet är en inkomstkälla medan klotter är en utgiftspost. Visst kan man ha åsikter om reklam och det faktum att vi inte är ekonomiskt jämställda (finns folk som inte har råd med sprayfärg heller), men reklamen brukar vara ganska välordnad och uppstyrd samtidigt som klottret oftast bidrar till en sunkig slumkänsla som triggar ytterligare skadegörelse om den inte saneras.

Om det bara handlar om att få synas i det offentliga rummet, varför klottrar man inte bara på/över reklamskyltar istället för på precis allt annat? Får känslan av att det för 99% av utövarna i första hand handlar om skadegörelse snarare än "konst". Samma nivå som att panga rutor på väntkurer eller skära sönder säten på bussar.

Finns ju exempel på att man klottrat ned hela tåg, inklusive front- och sidorutor, med resultat att tåget fått ställas in. Förstår verkligen inte vitsen med det.

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

Klotter är väl aldrig snyggt. Ännu värre med dessa taggs som man ser i tid och otid.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)