webForumDet fria alternativet

GPS

Småprat

10 svar · 910 visningar · startad av tanten

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg
Frågan#1

Har skaffat mig en gps och upptäckt att jag har kört omkring på vägarna i den förhatliga hastigheten 80-85 när hastighetsmätaren visat 90-95. Ber alla som legat bakom mig och svurit så mycket om ursäkt. Jag förstår nu också varför en del ägnat sig åt vansinnesomkörningar... Sorry :(

Medlem sedan maj 2010117 inlägg

Många hastighetsmätare visar för lite. Detta på grund av att de aldrig får visa för mycket så därför lägger biltillverkarna hellre felmarginalen åt det hållet. Tyvärr betyder det att vissa bilmodeller visar högre hastigheter än vad man egentligen kör.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

tanten skrev:

jag har kört omkring på vägarna i den förhatliga hastigheten 80-85 när hastighetsmätaren visat 90-95.

Ett grymt öde....

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

GPSerna felar väl också lika illa som hastighetsmätarna?
Alltså sniglar du fortfarande!? :D

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Tanten:
Du är förlåten.

Sharkie:
Varför skulle GPS:en fela på hastighetsmätningen?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

newseed skrev:

Många hastighetsmätare visar för lite. Detta på grund av att de aldrig får visa för mycket så därför lägger biltillverkarna hellre felmarginalen åt det hållet. Tyvärr betyder det att vissa bilmodeller visar högre hastigheter än vad man egentligen kör.

Nu säger du ju emot dig själv?
Många visar för lite, för att dom inte får visa för mycket (borde vara tvärtom tycket jag?), detta gör att bilarna visar för mycket? :)

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Web-Tor skrev:

Sharkie:
Varför skulle GPS:en fela på hastighetsmätningen?

Av säkerhetsskäl, precis som hastighetsmätarna?
Men jag vet inte, bara nåt jag fått för mig, för det sista jag vet en GPS är är ju nogrann :D

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vid bra satellitkontakt så har en hyfsad GPS-mottagare en felmarginal på någon meter. Det finns inte någon inbyggd felvisning (den togs bort 2001). Så om man mäter hastigheten över några hundra meter kan man utgå från att den är väldigt exakt.

Tack det värmde :birp :birp

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

tanten är förlåten, och jag hoppas att du förlåter mig för alla fula ord och obscena gester jag gjort när jag kört om dig. ;)

Pedda skrev:

tanten är förlåten, och jag hoppas att du förlåter mig för alla fula ord och obscena gester jag gjort när jag kört om dig. ;)

Tack,tack. :birp Visst förlåter jag dig... himlen är grön.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)