Har skaffat mig en gps och upptäckt att jag har kört omkring på vägarna i den förhatliga hastigheten 80-85 när hastighetsmätaren visat 90-95. Ber alla som legat bakom mig och svurit så mycket om ursäkt. Jag förstår nu också varför en del ägnat sig åt vansinnesomkörningar... Sorry :(
Många hastighetsmätare visar för lite. Detta på grund av att de aldrig får visa för mycket så därför lägger biltillverkarna hellre felmarginalen åt det hållet. Tyvärr betyder det att vissa bilmodeller visar högre hastigheter än vad man egentligen kör.
Många hastighetsmätare visar för lite. Detta på grund av att de aldrig får visa för mycket så därför lägger biltillverkarna hellre felmarginalen åt det hållet. Tyvärr betyder det att vissa bilmodeller visar högre hastigheter än vad man egentligen kör.
Nu säger du ju emot dig själv?
Många visar för lite, för att dom inte får visa för mycket (borde vara tvärtom tycket jag?), detta gör att bilarna visar för mycket? :)
Vid bra satellitkontakt så har en hyfsad GPS-mottagare en felmarginal på någon meter. Det finns inte någon inbyggd felvisning (den togs bort 2001). Så om man mäter hastigheten över några hundra meter kan man utgå från att den är väldigt exakt.