Vi sitter ute på altanen i väntan på att temperaturen i sovrummet går ner till åtminstone 28 grader innan vi går och lägger oss. Hur varmt har ni i era sovrum så här års? ;)
Så här ser det ut hos oss: http://akerfeldt.se/~gein/bedroom.png
Problemet för min del är att jag är varm by nature. Vilket inte sambon är. Hon vill ha det varmt. Jag vill ha det svalt. 25°C inomhus är inget hinder för henne medan jag kokar bort.
Temperatur i sovrum skall vara neråt 14 grader.
Ni borde klaga någonstans!
Vi har 28 inne och 19 grader ute så det blev att tvärventilera.
Och artt ta en iskall Champagne förstås
Har själv bott i tropikerna 5 år, så jag tycker inte detta är så jävligt.
Å andra sidan har jag då och då spenderat nätterna i sovrum som inte håller mer än 3-5 grader (på vintern då alltså).
Du får ta ett ordentligt varv me tanten, Gein. Då somnar man lättare och sover bättre. ;)
Förresten: Borde inte ligga under "Dagens i-landsproblem"? ;)
Fasiken ni har ju kallt i era sovrum. Här går det inte ner under 32 grader. Nu i morse när jag vaknade var det 35.
Vi har svarta mörkläggningsrullgardiner med vit/silverfärgat utsida. Läge norr och väst. Mot väst har vi en ås så solen går knappt in där.
I hela huset är den minst 30 grader. Källaren är det enda stället där det är "normal" temp.
Nu har jag väntat på regn o åska i två dar men det är f*n bara blå himmel o sol. Gräsmattan är iaf grön än, det har inte de avlägsna grannarna.
Du får ta ett ordentligt varv me tanten, Gein. Då somnar man lättare och sover bättre. ;)
Men samtidigt höjer man temperaturen ytterligare 1,5 grad i rummet :p
Faktum är att ditt förslag redan har resulterat i att hon hittills gått upp 8 kg och inte längre klarar av att ligga på magen :OO
Och så här ser det ut just nu. Vid 22-tiden lyfte jag bort ena fönstret, hängde upp ett myggnät och satte igång en bordsfläkt framför fönstret. Det drog ner temperaturen till under 28 grader innan vi gick och la oss. 04:15 vaknade tjejen och drog på fläkten igen vilket kan ses på grafen när temperaturen skönk nästan 2 grader igen.
Flyttade från hörnlägenhet till genomgångslägenhet för ett år sedan så nu kan jag ha korsdrag. Gör verkligen skillnad! Verkar vara lite svalare idag också (y)
Och så här ser det ut just nu. Vid 22-tiden lyfte jag bort ena fönstret, hängde upp ett myggnät och satte igång en bordsfläkt framför fönstret. Det drog ner temperaturen till under 28 grader innan vi gick och la oss. 04:15 vaknade tjejen och drog på fläkten igen vilket kan ses på grafen när temperaturen skönk nästan 2 grader igen.
Vilket håll riktar du fläkten, in eller ut? Jag har fått för mig att det är bättre att blåsa in kalluft än försöka blåsa ut varmluft men har inte testat själv om de gör skillnad. Jag har inte tillgång till så fin mätutrustning...
Vilket håll riktar du fläkten, in eller ut? Jag har fått för mig att det är bättre att blåsa in kalluft än försöka blåsa ut varmluft men har inte testat själv om de gör skillnad. Jag har inte tillgång till så fin mätutrustning...
Jag riktade in den så att luften strömmade in, samt hade en annan dörr öppen i andra änden av huset för att kunna få genomdrag.
Var det inte du som var med i ett projekt för att bygga home automation system i java? Om så, har du länk?
Jo, jag startade det till och med, men det har gått lite i stå just nu. Det är så svårt när man är ensam motor i projektet. Fast jag hade (och har fortfarande) ganska höga tankar om möjligheterna. Projektet (https://www.whyro.org) lever kvar men i detta nu är det ganska inaktivt även om jag hoppas kunna få fart på det igen. Men jag tror det krävs flera personer som brinner lika mycket som jag själv för att det verkligen ska kunna bli något.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e