webForumDet fria alternativet

Kamphundar

Småprat

40 svar · 1 737 visningar · startad av bossse · sida 2 av 3

Frågan, av bossse

Mycket bra kommer från Danmark. <http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7248186.ab> Nu kommer det säkert kommentarer liknande den nedan. Det är inte hundens fel. Det handlar om hundägaren. Ok! Men skadorna blir mycket större med dessa s.k. kamphundar så sätt på munkorg. Hoppas att Sverige får en liknde lag.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det är både hundrasens tendenser och hundägarens oförmåga det handlar om. Det finns så många hundraser så jag fattar inte "katastrofen" om man förbjuder några. Det handlar väl inte om att alla pitbullar (hehe.. bullar) plötsligt en dag måste avlivas, utan att dom fasas ut.

Hundägaren har som bekant strikt ansvar för allt som hunden ställer till. Men jag vill ha kännbart straff om hunden rastas utan koppel (där det inte finns inhägnader alltså) inom tätbebyggt område. Jag HATAR lösa jyckar och ultrakorkade hundägare med sitt evinnerliga "han e så snäll såååååååå...".

Fan, man har väl sett Cesar Milan och kan det här!

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

bossse skrev:

Nej, snarare hundrasens fel. Därför förbjuds de i Danmark.

det är skitavel, oseriösa uppfödare och idioter till köpares fel.

på 70-talet var det schäfern som satt på tapeten och folk ville förbjuda.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag vill förbjuda alla gamla bilar, tänk vad mycket mer skada de gör på människor vid krockar jämfört med nya bilar. Nu kommer säkert någon säga "Det är inte bilens fel. Det handlar om bilägaren." ;)

Skämt åsido, jag har full förståelse över att man vill förbjuda sk. kamphundar men håller inte med. Om det skulle ske är jag övertygad om att personer som idag använder hunden som vapen (eller vara cool) hittar en annan ras att utnyttja. Tyvärr blir vi inte av med problemet ändå tror jag.
Kan man inte förbjuda vissa människor? Det är ju faktiskt där problemet ligger, det verkar de flesta (alla?) här hålla med om...

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Poteta skrev:

Jag vill förbjuda alla gamla bilar, tänk vad mycket mer skada de gör på människor vid krockar jämfört med nya bilar. Nu kommer säkert någon säga "Det är inte bilens fel. Det handlar om bilägaren." ;)

+1

Körkort på hund borde vara ett krav. Jag talar av egen erfarenhet. Har skaffat hund på helt fel premisser, har för ett tag sedan lämnat vår hund till ett par som har hundlivet det i blodet. Vår hund har det mycket bättre nu och är mycket lyckligare. Och jag har insett mitt misstag att skaffa hund som kräver mer än vad jag/vi klarade av. Med detta i bagaget kan jag gott och väl säga att det är aldrig hundens fel.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Mycket bra och sanningsenligt inlägg av Zaiman. Stort att erkänna att en hund bör få ta sin plats och ges omvårdnad. Körkort på hund borde vara en bra väg att komma tillrätta med en del problem.
Häromdagen såg jag en dam släpa en knähund med sig.Hon dvs. oftast mattar borde gå på kurs hos Barbro.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Samma här Zaiman. Jag har haft en aktiv hund (mynsterländer) som visade sig kräva bra mycket mer än vad jag kunde ge den. Rasen i sig var rätt för mig, men just den kullen hade en EXTREM jaktinstinkt som var svår att kompensera med andra aktiviteter. Numera finns hunden hos en jägare och han STORTRIVS!

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Lasp skrev:

Mycket bra och sanningsenligt inlägg av Zaiman. Stort att erkänna att en hund bör få ta sin plats och ges omvårdnad. Körkort på hund borde vara en bra väg att komma tillrätta med en del problem.

Jag tycker att en hund kan/ska jämställas med ett barn. För inte skulle du väl avliva ditt barn bara för att det gjort fel? Vänder man tanken så kommer det bli enklare att förstå att en hund är ett liv inte en sak man kan kasta bort när den är trasig.

Zaiman skrev:

Och jag har insett mitt misstag att skaffa hund som kräver mer än vad jag/vi klarade av. Med detta i bagaget kan jag gott och väl säga att det är aldrig hundens fel.

Respekt. :bire
Samma här, vi fick lämna bort vår Golden Retriever eftersom han inte gick att lita på efter ca: 2 år (han började morra år vår son och hans kompisar bl. a.). Om det berodde på fel uppfostran eller dåligt lynne lär vi aldrig få reda på men jag gissar på det förstnämnda.

/edit (Missade att tråden fortsatte på nästa sida.)
Jag håller däremot inte med om att man ska jämställa hunden med barn. Vår uppfödare som stöttade oss med våra hundproblem sa precis tvärtom. När vi hade gjort i princip allt som gick att göra för att få ordning på vår hund (flera kurser, två olika "hundförståsigpåare" som utvärderade hunden, mentaltest m.m.) så ringde uppfödaren upp mig och sa "nu är det dags att sluta, det är en hund, inte ett barn".
Vissa förändrar hela sin värld och anpassar den till hunden, vilket var vad vi höll på med. I vissa fall fungerar det inte och då är det dags att släppa taget. Det gör man kanske inte med sina barn... ;)
Hur det gick för hunden? Han blev omplacerad hos en ensam van hundägare ute i skogen på en fredag. På lördag morgon blev mannen biten första gången när han skulle ge hunden mat. Senare på dagen kom nästa attack. Då var det dags att ge upp, hunden fick åka till veterinären och avlivas. Väldigt ledsamt men på ett sätt visar det att vi gjorde rätt som inte behöll Champe.
Sorry för det långa offtopic men ämnet ligger mig varmt om hjärtat.

Medlem sedan juni 2003771 inlägg

Tänk vad läsarna är kloka, 73 procent för förbud.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7250856.ab

bossse skrev:

Antingen kloka eller så har de gått på de vinklade artiklarna som man kan läsa i Aftonblaskan m.m.
Det verkar lika smart att förbjuda kamphundar som att höja staketen på våra broar för att minska självmorden. Det är ju inte hundarna (eller broarna) som är problemet. :OO

Dogge Doggelito skrev:

Det är bra att vi diskuterar problemet men de här hundarna finns redan i samhället och jag tror inte på att förbjuda dem. De tragiska är när de hamnar hos människor som inte ens kan ta hand om sig själva.

(y)

bossse skrev:

snarare okunniga som låter sig luras in i en falsk säkerhet.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Det är alltid hundens fel. Dumma hund. Fy

vilka hundar ska man sedan förbjuda, herdehundar eller brukshundar?

de används till vakt och kan bitas rejält...

Förbjud knähundar

obelix skrev:

vilka hundar ska man sedan förbjuda, herdehundar eller brukshundar?

de används till vakt och kan bitas rejält...

+1 (y)

Poteta skrev:

Om det skulle ske är jag övertygad om att personer som idag använder hunden som vapen (eller vara cool) hittar en annan ras att utnyttja.

det roliga är att det krävs inte mycket intelligens för att fatta att detta med förbud inte löser problemet, det kan bli ett kort uppehåll, men de som har fått smak på farliga hundar, finner nya vägar.

man skulle vinna mer på att tex förbjuda blandraser, och att alla uppfödare ska kunna bevisa för tex skk att de avlar på godkända hundar, och att alla hundar ska få ett chip, det är visserligen krav på det, med det efterlevs dåligt.
men det kan man lösa genom att varje gång hunden är hos veterinär så ska denne läsa av chippet, samt att polisen ska kunna göra det när det gäller misstänkta personer med hundar.

och är hunden ej chippad så ska den omhändertas omedelbart, och genomgå ett mentaltest som ägaren får betala.

det är dessvärre aveln det är fel på, och de som köper, och tyvärr så hjälper det inte med hundkörkort heller.

då är det bättre med att uppfödarna har kurser med sina köpare innan de får valpen, och sedan har uppföljning under första året, där ska ett mentaltest ingå.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Poteta skrev:

Antingen kloka eller så har de gått på de vinklade artiklarna som man kan läsa i Aftonblaskan m.m.
Det verkar lika smart att förbjuda kamphundar som att höja staketen på våra broar för att minska självmorden. Det är ju inte hundarna (eller broarna) som är problemet. :OO

Få se nu, om vi ändrar lite på vad den gode Dogge sa...

Dogge Doggelito skrev:

Det är bra att vi diskuterar problemet men narkotikan finns redan i samhället och jag tror inte på att förbjuda dem. De tragiska är när narkotikan hamnar hos människor som inte ens kan ta hand om sig själva.

Eller? :OO ;)

Förbjud fähundar

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Det är väl ganska enkelt? Förbjud folk med tribaltatueringar att inneha hundar så löses en stor del av problematiken. ;)

:stefan: skrev:

Få se nu, om vi ändrar lite på vad den gode Dogge sa...

Eller? :OO ;)

Hehe, så kan man hålla på. Ändra till "gamla bilar" så blir det också kuligt.
Narkotika går ju knappast att jämföra med hundar, utan att veta skulle jag gissa att de flesta sk kamphundar inte håller på att tugga på människor. Det hade varit kul att se ett exempel på när narkotika ute i samhället är bra.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)