webForumDet fria alternativet

Tips på morgongymnastik en skön söndagsmorgon

Småprat

22 svar · 1 987 visningar · startad av DanneSt

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Frågan#1

Bli väckt 07:30 av en förfrusen kille, bjud in honom att värma sig i din hall, ring 112, vänta, vänta, vänta, be killen att stanna kvar tills ambulansen kommer när han helt plötsligt vill dra, gör en fasthållning när han blir aggresiv, kasta ut honom ur huset, parera snöskyffeln som han slår mot dig, gör ett fotsvep och bunta ihop honom rejält ute på gårdsuppfarten i -16 med mjukbrallor och t-shirt, håll fast, lyssna på honom när han påstår sig ha hepatit och HIV och undvik att han lyckas bita, klösa och spotta på dig, vänd på killen och tryck ner hans ansikte i snön istället, ligg så en lång stund och vänta på polis.

Kanonbra, man blir ganska vaken! :)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

God morgon!

Tacketack! Idag behöver man inte ta nån långprommis eller pass på gymmet för att få bort chipsen man åt igårkväll... :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jisses!! Vad var det för tomte som kom på besök??

Enligt polisen en känd knarkare! Han hade varit ute hela natten och höll väl på att frysa ihjäl. Fick tina upp i vår hall och i värmen blev han våldsam.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

DanneSt skrev:

Bli väckt 07:30 av en förfrusen kille, bjud in honom att värma sig i din hall, ring 112, vänta, vänta, vänta, be killen att stanna kvar tills ambulansen kommer när han helt plötsligt vill dra, gör en fasthållning när han blir aggresiv, kasta ut honom ur huset, parera snöskyffeln som han slår mot dig, gör ett fotsvep och bunta ihop honom rejält ute på gårdsuppfarten i -16 med mjukbrallor och t-shirt, håll fast, lyssna på honom när han påstår sig ha hepatit och HIV och undvik att han lyckas bita, klösa och spotta på dig, vänd på killen och tryck ner hans ansikte i snön istället, ligg så en lång stund och vänta på polis.

Kanonbra, man blir ganska vaken! :)

Var han norsk och sur för den svenska "dubbelsegern"? :h

Men allvarligt: Varför höll du honom kvar om han ville gå?

Red: Jo, alltså. Kanske ska förklara bakgrunden till min fråga:

Det var ju jättebussigt att han fick komma in och värma sig. Men man får inte hålla kvar folk, s.k. "envarsgripande", bara för att man själv tycker att man "vet bättre", vilket ju är ganska självklart. Framför allt inte med våld! Det enda tillfället som det går bra är när man tar någon på bar gärning eller "flyende fot" i samband med ett brott som ger fängelsestraff.

Så rent juridiskt verkar det faktiskt som om du gjort dig skyldig till någon form av egenmäktigt förfarande och kan alltså dels bli polisanmäld (sannolikt med dagsböter som följd) och dels bli skyldig att betala skadestånd till snubben.

Men även om man skiter i juridiken kan man ju undra varför du inte lät honom gå. Han kanske kom på att han måste mata katten, eller skämdes för att han stod i din hall eller hade något annat skäl att ge sig av som han inte ville berätta för dig. Så varför höll du kvar honom mot hans vilja? Jag blir ju lite nyfiken....

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Danne V: Jag tycker det framgår ganska klart att personen ifråga använde ett visst mått av våld/hot mot DanneSt. Om man skiter i juridiken som sagt, så är det nog ganska naturligt att man vill att någon som sekunden innan försökte ge en en smäll på käften och smitta en med HIV, ska hamna i polisförvar, även om det innebär fasthållande ett par minuter.

nitro2k01 skrev:

Danne V: Jag tycker det framgår ganska klart att personen ifråga använde ett visst mått av våld/hot mot DanneSt. Om man skiter i juridiken som sagt, så är det nog ganska naturligt att man vill att någon som sekunden innan försökte ge en en smäll på käften och smitta en med HIV, ska hamna i polisförvar, även om det innebär fasthållande ett par minuter.

Då uppfattar vi det helt olika. Jag kan inte utläsa att DanneSt på något enda sätt blev hotad förrän han själv börjar hålla fast snubben eller i vart fall vill hindra honom från att "dra". Därav min undran.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Nej, jag tror säkert att DanneSt försöker hålla kvar mannen när han ber om att få gå hem och mata katten. Det tror jag faktiskt. :OO

Poteta skrev:

Nej, jag tror säkert att DanneSt försöker hålla kvar mannen när han ber om att få gå hem och mata katten. Det tror jag faktiskt. :OO

Fjantig ironi.

Om du läser DanneSt:s egen text hur han beskriver händelseförloppet så ser du ju att tumultet började efter att snubben försökte gå därifrån.

Varför tror du att Danne höll honom kvar då?

Jag tycker att DanneSt är jäkligt sympatisk. Men det innebär väl inte att han inte kan göra en missbedömning ibland, särskilt om det sker under sådana omständigheter. Och det innebär heller inte att man måste vara partisk när man läser hans inlägg.

Eller så skrev han helt enkelt lite fel.

Ska vara lite tydligare! :)

Killen ringde på och blev insläppt när han ville värma sig. Så långt allt ok.
Vi såg att han var påverkad (alkohol trodde vi), hans fingrar var förfrusna och han sa att han sovit utomhus så vi ringde 112 som skickade ambulans. När han efter en kvart helt plötsligt klev upp och ville gå bad vi honom stanna kvar och vänta in ambulansen. Då hytte han mot min sambo och hotade slå henne. Jag klev fram och tog tag i hans armar för att skydda henne. Han blev våldsam och jag fick ta ett hårdare grepp, samtidigt som jag försökte få UT honom ur mitt hus. Efter lite bök fick jag ut honom på grådsplanen, släppte greppet och sa åt honom att försvinna. Här har jag alltså i första hand försvarat mig och min sambo, samt försökt avhysa honom från min fastighet. Inget onödigt fasthållande mot hans vilja alltså.

Men, istället för att gå tar han tag i en snöskyffel, lyfter den över sitt huvud och måttar ett slag. Jag parera genom att kasta mig fram och tar tag i hans armar ytterligare en gång. Bryter bort snöskyffeln från honom och tar ett nytt fasthållningsgrepp för att lugna ner situationen. Han försöker slå och bita mig så jag gör ett fotsvep och fäller honom till marken. Låser upp hans armar och håller hans tänder ifrån mig. Han sparkar sönder ett par lyktor som står bredvid oss, fräser att han har HIV och hepatit och försöker klösa och bitas. Jag vänder då på honom så hans ansikte är riktat ifrån mig och har därefter kontroll på den mest akuta situationen.

Nu vill jag inte släppa honom då han är fortsatt våldsam och under tiden har min sambo ringt 112 ytterligare en gång och förklarat händelseutvecklingen. Jag vet alltså att polisen bör vara på plats inom kort, därför beslutar jag att behålla greppet tills dess och inte riskera fortsatt handgemäng eller att han förstör ytterligare egendom för mig. Jag har svart bälte i jujutsu och kan därför hålla honom kontrollerad utan att att det gör ont på honom.

Polisen dröjer men killen lugnar ner sig. Det är -16 ute och blåser snöstorm så jag undrar om han vill gå in värmen igen. Eftersom han nu är helt lugn tar jag chansen och låter honom komma in ytterligare en gång. Jag har släppt mitt grepp, han får sitta på en pall medan jag står bakom i väntan på polis och ambulans. De kommer till slut och tar hand om killen, sedan förhörs vi av polisen och de gör en anmälan på killen för hot, misshandel, försök till misshandel och skadegörelse.

Tror jag har agerat helt korrekt i detta och inte har något efterspel att vänta.

DanneSt skrev:

Ska vara lite tydligare! :)

Killen ringde på och blev insläppt när han ville värma sig. Så långt allt ok.
Vi såg att han var påverkad (alkohol trodde vi), hans fingrar var förfrusna och han sa att han sovit utomhus så vi ringde 112 som skickade ambulans. När han efter en kvart helt plötsligt klev upp och ville gå bad vi honom stanna kvar och vänta in ambulansen. Då hytte han mot min sambo och hotade slå henne. Jag klev fram och tog tag i hans armar för att skydda henne. Han blev våldsam och jag fick ta ett hårdare grepp, samtidigt som jag försökte få UT honom ur mitt hus. Efter lite bök fick jag ut honom på grådsplanen, släppte greppet och sa åt honom att försvinna. Här har jag alltså i första hand försvarat mig och min sambo, samt försökt avhysa honom från min fastighet. Inget onödigt fasthållande mot hans vilja alltså.

Men, istället för att gå tar han tag i en snöskyffel, lyfter den över sitt huvud och måttar ett slag. Jag parera genom att kasta mig fram och tar tag i hans armar ytterligare en gång. Bryter bort snöskyffeln från honom och tar ett nytt fasthållningsgrepp för att lugna ner situationen. Han försöker slå och bita mig så jag gör ett fotsvep och fäller honom till marken. Låser upp hans armar och håller hans tänder ifrån mig. Han sparkar sönder ett par lyktor som står bredvid oss, fräser att han har HIV och hepatit och försöker klösa och bitas. Jag vänder då på honom så hans ansikte är riktat ifrån mig och har därefter kontroll på den mest akuta situationen.

Nu vill jag inte släppa honom då han är fortsatt våldsam och under tiden har min sambo ringt 112 ytterligare en gång och förklarat händelseutvecklingen. Jag vet alltså att polisen bör vara på plats inom kort, därför beslutar jag att behålla greppet tills dess och inte riskera fortsatt handgemäng eller att han förstör ytterligare egendom för mig. Jag har svart bälte i jujutsu och kan därför hålla honom kontrollerad utan att att det gör ont på honom.

Polisen dröjer men killen lugnar ner sig. Det är -16 ute och blåser snöstorm så jag undrar om han vill gå in värmen igen. Eftersom han nu är helt lugn tar jag chansen och låter honom komma in ytterligare en gång. Jag har släppt mitt grepp, han får sitta på en pall medan jag står bakom i väntan på polis och ambulans. De kommer till slut och tar hand om killen, sedan förhörs vi av polisen och de gör en anmälan på killen för hot, misshandel, försök till misshandel och skadegörelse.

Tror jag har agerat helt korrekt i detta och inte har något efterspel att vänta.

Ja, det var skillnad det. ;)

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Jag säger i alla fall bra gjort DanneSt!! :bire

Danne V skrev:

Fjantig ironi.

Om du läser DanneSt:s egen text hur han beskriver händelseförloppet så ser du ju att tumultet började efter att snubben försökte gå därifrån.

Varför tror du att Danne höll honom kvar då?

Hehe, fjantig ironi eller inte, jag tyckte ditt inlägg var fjantigt, därför skrev jag så.
Jag antog att något mer än vad DanneSt skrev hade hänt och trodde att de flesta andra också förstod det.

Poteta skrev:

Hehe, fjantig ironi eller inte, jag tyckte ditt inlägg var fjantigt, därför skrev jag så.
Jag antog att något mer än vad DanneSt skrev hade hänt och trodde att de flesta andra också förstod det.

Åkej. Så du baserar inte dina åsikter på hans egen beskrivning, utan vad DU trodde hade hänt. Vi är väl lite olika du och jag då. ;)

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Danne V skrev:

Åkej. Så du baserar inte dina åsikter på hans egen beskrivning, utan vad DU trodde hade hänt. Vi är väl lite olika du och jag då. ;)

Man skall nog inte vara så snabb i sina bedömningar, har man inte all fakta i ett fall så kan man inte dra vettiga slutsatser.

I detta fallet så var det rätt uppenbart att DanneSt inte beskrev alla detaljer utan plockade bara ut godbitarna i sin berättelse.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

All heder åt dig DanneSt för att du värnar och tar hand om någon som dels är aggressiv och dels uppenbarligen inte kan ta hand om sig själv! :bire Speciellt i sånt här väder, som lätt tar livet av utsatta människor.

Danne V skrev:

Åkej. Så du baserar inte dina åsikter på hans egen beskrivning, utan vad DU trodde hade hänt.

Ja. :)
Det är ganska skönt att vi tänker olika, annars hade diskussionsforum varit ganska meningslösa. :D

Jag har glömt att berömma DanneSt för ingripandet, själv hade jag garanterat skitit i brallorna tror jag... Bra jobbat! :bire

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns åsiktsmaskiner och folk som har tankar och humor om åsikter. Stort Grattis till DanneSt för ett mänskligt ingripande. Medmänsklighet och empati är en ny bristvara tror Lasp.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Den något tragiska lärdomen är väl att man inte ska vara alltför kärvänlig mot missbrukare om man inte råkar vara webforums eget svar på Chuck Norris?

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)