webForumDet fria alternativet

Snubbe försöker blåsa pensionärer.

Småprat

30 svar · 1 583 visningar · startad av Danne V · sida 2 av 2

Frågan, av Danne V

<http://www.blocket.se/varmland/Lattanvandochbradatorfortexpensionar24408638.htm?ca=7&w=1&last=1> Pris 4.800:-. Hela 640Mb minne. "Proffsdator". Nypris 32.800:-. Egentligen bryr jag mig inte, men blev förbannad på att han gärna blåser en pensionär. :bla (För folk som inte känner till Mac: Den är 10 år gammal. Prestanda som en Tamagotchi. Brukar normalt skänkas bort mot avhämtning. Har

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

erciz skrev:

Det har du nog rätt i. I så fall skulle ju en "Anmäl"-funktion på blocket som haider föreslog, vara en bra lösning.

Det skulle inte fungera. Så fort någon säljer samma typ av artikel/vara så anmäls den andre. Missbruket skulle inte gå att stävja.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Choronzon; Med moralpolis syftar jag egentligen till sådant man misstänker vara bedrägeri.
Tex sälja en gammal dator till hutlöst dyra pengar. Vi vet hur många människor det finns som inte är så duktiga och som är lättlurade mål.
Du får en dator gratis från nånstans, dammar av den och säljer den otroligt dyrt.
Köparen sitter sen där och får inte ens upp en webbsida pga .. vad hette det, tamagotchiprestanda.

Elakt, orättvist, falskt. Så det är väl lite det jag syftade på. Och lite är det vad tråden handlar om ändå.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Choronzon skrev:

Det skulle inte fungera. Så fort någon säljer samma typ av artikel/vara så anmäls den andre. Missbruket skulle inte gå att stävja.

Det gör väl ingenting isåfall. Jag tänkte inte att annonsen skulle försvinna, bara att den granskas av blockets personal och plockas bort om den anses vara "bedrägeri".

Men å andra sidan, det borde inte behövas för på Blocket har jag för mig att alla annonser granskas innan de publiceras.

erciz skrev:

Det gör väl ingenting isåfall. Jag tänkte inte att annonsen skulle försvinna, bara att den granskas av blockets personal och plockas bort om den anses vara "bedrägeri".

Men å andra sidan, det borde inte behövas för på Blocket har jag för mig att alla annonser granskas innan de publiceras.

Om anmälningen var dold, visst, men som du säger så granskas annonserna redan, eller om det är någon spindel som söker igenom för felaktigheter?

haider skrev:

Choronzon; Med moralpolis syftar jag egentligen till sådant man misstänker vara bedrägeri.
Tex sälja en gammal dator till hutlöst dyra pengar. Vi vet hur många människor det finns som inte är så duktiga och som är lättlurade mål.
Du får en dator gratis från nånstans, dammar av den och säljer den otroligt dyrt.
Köparen sitter sen där och får inte ens upp en webbsida pga .. vad hette det, tamagotchiprestanda.

Elakt, orättvist, falskt. Så det är väl lite det jag syftade på. Och lite är det vad tråden handlar om ändå.

Ja, det bästa enligt mig vore om blocket införde samma typ av system som tradera har. Man skapar en användarprofil som sedan köparen ger betyg på. Det skulle vara bra tror jag. Om säljaren luras så syns det i profilen.

Choronzon skrev:

Ja, det bästa enligt mig vore om blocket införde samma typ av system som tradera har. Man skapar en användarprofil som sedan köparen ger betyg på. Det skulle vara bra tror jag. Om säljaren luras så syns det i profilen.

Ja, det är lite förvånande att Blocket inte har det redan.

Ockerhyror är väl egentligen nästan samma typ av problem!?
http://www.svd.se/naringsliv/bostad/bostadssajterna-struntar-i-ockerhyror_4129571.svd

Choronzon skrev:

Jag har tänkt exakt samma tanke
Inget hindrar från att man annonserar utan profil, men jag tänkte att om man har en profil med bra omdömen så skulle man möjligen få sina saker sålda mkt enklare.

erciz skrev:

Ockerhyror är väl egentligen nästan samma typ av problem!?
http://www.svd.se/naringsliv/bostad/bostadssajterna-struntar-i-ockerhyror_4129571.svd

Ocker rent allmänt är skandalöst. Här måste någon annan agera polis, någon med mer auktoritet och makt.
Ta dessa "billiga mikrolån" (begreppet mikrolån är för övrigt stulet från långt godare koncept).

Vad gäller hyrorna så är problemet att efterfrågan styr. Hade man kunnat styra efterfrågan skulle andrahandshyrorna lätt dala.

haider skrev:

Vad gäller hyrorna så är problemet att efterfrågan styr. Hade man kunnat styra efterfrågan skulle andrahandshyrorna lätt dala.

Ja, problemet är att marknadshyror inte används, då bildas svarta marknader. Det är väl ett politiskt beslut helt enkelt.

Marknadshyra skulle gynna hyresgästen som får billiga lägenheter. Men hade hyresgästen kunnat utöva någon sorts makt redan nu, utan marknadshyror, skulle ju ingen kunna hyra ut dyrt för då finns ingen som hyr och den svarta marknaden tvingas anpassa sig.

Alltså. En marknadshyra som gynnar hyresgästen är ju bra. Ett sådant politiskt beslut komme en del att anse vara bra.
Men för uthyraren är det ju inte bra. Om vi bortser från ockerhyror, hur skulle en sådan lag se ut? Vilka marginaler kan man röra sig med? Men frågan är egentligen bara dum. Uthyraren skulle välja det högsta tänkbara i vilket fall och man är tillbaka där man var från början. Så detta är väl en sådan grej där man man bara kan se till ena partens intresse.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)