webForumDet fria alternativet

Minus 20 grader, 4 sekundmeters vind men ingen mössa på.

Småprat

10 svar · 1 261 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Visst kan t.o.m. jag vara så bekväm/fåfäng att jag skiter i mössa om det är några grader kallt. Men hur folk kan knata omkring i -20C och 3-4 sekundmeters vind (kyleffekt motsvarande minus 26-27 grader) utan något på skallen övergår min fattningsförmåga. Man undrar ju exakt HUR kallt det måste bli för att dom ska dra på en mössa.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Vi har haft uppåt -25 med en härligt fläktande nordan...
Jag kör med dubbla mössor och dubbla handskar när jag är ute med jycken i den kylan.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

När jag jobbade under det bitande kalla alpina VM i Åre 2007 gick jag ner från hotellet till VM-byn en morgon utan mössa. -28°C. Det gör jag ALDRIG om. Aldrig. Det brände (!) av smärta när jag kom inomhus efter en knapp tiominuterspromenad.

Så nej, jag förstår inte heller.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Dryden skrev:

När jag jobbade under det bitande kalla alpina VM i Åre 2007 gick jag ner från hotellet till VM-byn en morgon utan mössa. -28°C. Det gör jag ALDRIG om. Aldrig. Det brände (!) av smärta när jag kom inomhus efter en knapp tiominuterspromenad.

Så nej, jag förstår inte heller.

Jag kan bara instämma. Själv var jag med om en liknande händelse när jag gick utan mössa från Solna station till Solna centrum, en promenad på ~15 minuter med konstant motvind som gjorde att snön föll horisontellt. trodde mitt huvud skulle explodera, går inte att beskriva den smärta som uppstod.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag känner vissa som aldrig tar på sig mössa, en tjej jag hade förut t ex, hon hade aldrig gjort det tills hon blev runt kanske 32 år gammal. Då testade hon mössa och sade att hon tycker vintrarna är rätt ok ändå :) ...idi---er...

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Äger ingen mössa och planerar inte att göra det heller, Sen spelar det ingen roll ifall det e +5 eller -25. Personligen så fryser jag heldre lite än att dra på mig en mössa...Idiot Kanske, men tycker att personer som springer runt i mössa på sommaren när det är +30 e lika idiotiskt...

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag har alltid använt mössa vintertid. Dels för att inte frusa pallet och öronen av sig. Nu för tiden har jag en riktigt skön och snygg mössa (samt dyr (n)) så jag använder den flitigt. Däremot har jag den inte på sommaren, vadjag kan komma ihåg.

Det jag kommer ihåg mest var när vi var och åkte skidor för fleeera år sen. då kom det nån i enbart jeans, en tunn jacka och bakåtslickat blött hår. Och det var inte vår, utan svinkallt.

Men det verkar även om trenden vände för några år sen att det var OK att ha mössa, vilket det inte var när jag gick högstadiet -94.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Esen skrev:

Idiot Kanske, men tycker att personer som springer runt i mössa på sommaren när det är +30 e lika idiotiskt...

Mössa på sommarn hör förmodligen till en trend, mössa på vintern har att göra med att skydda en av de större värmekällorna på kroppen. Jätteidiotiskt. :OO

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Esen skrev:

Äger ingen mössa och planerar inte att göra det heller, Sen spelar det ingen roll ifall det e +5 eller -25. Personligen så fryser jag heldre lite än att dra på mig en mössa...

Får man fråga varför du väljer att inte ha på en mössa?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Dryden skrev:

mössa på vintern har att göra med att skydda en av de större värmekällorna på kroppen. Jätteidiotiskt. :OO

Har inte sagt att det e idiotiskt heller, Snarare tvärtom...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

brukade dra på mig mössan när det sjönk ner till -30 eller mindre.
annars så har jag inte haft behöv av en mössa...

detta var när jag bodde i norr.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)