webForumDet fria alternativet

4G lanserat i sthlm

Bredband & telefoni

30 svar · 2 257 visningar · startad av erciz · sida 2 av 2

Frågan, av erciz

Ja, då var det dags då. Med 4G i Sthlm. <http://www.telia4g.se/> 50Mbit/s vid lanseringen idag är inte fyskam. Nu är det väl bara att vänta några år tills det börjar fungera utanför sthlm, tills det finns några telefoner och modem, tills priserna kommer ner lite. Är ganska förhoppninsfull. Antar att man slipper telefontaxa och datataxa var för sig nu. Skönt.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Dryden skrev:

För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum hänvisar vi till Övriga frågor.

Men det är ju inget diskussionsämne som sagt, därav startade jag den i Caféet och inte under Övriga frågor. Så kan man kommentera. Det var så jag tolkar informationstråden om Caféet som jag har läst.

Men visst, ni får bajsa, pissa och fisa bäst ni vill!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag hade nog placerat den under något annat forum, för att vara på den säkra sidan om trams & flams-staketet. För även om en tråd "bara är till för att kommentera i" (är inte alla trådar det?) så är det ju synd, när ämnet som sådant är intressant, att det ska bajsas, fisas och pissas hej vilt.

Men jag ångrar ingenting. INGENTING!

. ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Elektronik & High-tech hade nog varit mer lämpligt om du inte ville tramsa loss lite. Det tar ett tag men sen lär man sig när man inte ska posta i Caféet. Framförallt vissa personer är enormt snabba på att sväva iväg, vilket iofs oftast bara är underhållande :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Men för i helvete, bara för att en tråd råkar bli postad i denna forumdel så måste väl inte folk (och speciellt inte moderatorer) nödvändigtvis tramsa sönder den bara för sakens skull?

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

sgtpepper skrev:

Men för i helvete, bara för att en tråd råkar bli postad i denna forumdel så måste väl inte folk (och speciellt inte moderatorer) nödvändigtvis tramsa sönder den bara för sakens skull?

+1

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

sgtpepper skrev:

+1

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

sgtpepper skrev:

+1

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

sgtpepper skrev:

+1

Jag bor på landet och laddar ca. 500 k/sek med mitt Telia mobila bredband. Toppar betydligt mer. Det är sjukt fort och jag är grymt nöjd. Jag kommer aldrig mer i hela mitt liv skaffa tråd-Internet. (Viket jag egentligen aldrig haft... Inte egen lina så att säga.)

Naturligtvis borde man stryka den oskrivna regeln att tramsa sönder trådar som landar här ämnade i ett seriöst syfte, samtidigt som jag kan tycka att det finns fog för flamset i viss mån i enlighet med "learning by doing wrong". ;)

Två gånger på vägen in till caféet blir man "varnad" för trams och flams. Förförallt om man nu då letat efter ett lämpligt forum varpå jag förutsätter att forumbeskrivningarna är lästa. Dessutom är trådskaparen medlem sedan 2001 och har ändå varit med ett tag. Aktiv eller inte, de största förändringarna har ju inte passerat helt obemärkt även om man bara varit inloggad någon gång per vecka. Vissa (må hända inte i det här fallet) postar dessutom trådar i caféet för att man inte orkade hitta rätt forum.

Jag säger nu inte att man är dum i huvudet om man råkar posta fel, det har hänt (och lär hända) de flesta. Om man nu som trådskapare är osäker och letar efter rätt forum så gör man ju faktiskt helt rätt i att läsa de anvisningar som oftast finns att tillgå. Det finns flera exempel på sådana trådar.

- Riktlinjer i ASP-forumet
- ASP, PHP och Javascript har egna underforum
- Posta rätt
- Läs detta innan du ställer frågor i .NET forumet
- Forumtips / riktlinjer!

Tråden i det här fallet borde givetvis ha flyttats till lämpligt forum för längesedan samt ha rensats från nonsens. Ibland är ju dock modereringen inte helt jättesnabb av förklarliga skäl (moderator kanske inte har upptäckt tråden, eller är frånvarande av olika skäl) så det kanske bara är något vi får leva med. Dessutom finns det ju en rapporteringsfunktion att använda om man nu anser att tråden är felpostad och söndertramsad (vilket undertecknad kanske borde ha gjort då, med facit i hand ;) ), och då är det ju upp till forumvärden/ansvarig moderator att ta beslut i frågan och utföra de åtgärder som anses nödvändiga.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

civilpolisen skrev:

Jag bor på landet och laddar ca. 500 k/sek med mitt Telia mobila bredband. Toppar betydligt mer. Det är sjukt fort och jag är grymt nöjd. Jag kommer aldrig mer i hela mitt liv skaffa tråd-Internet. (Viket jag egentligen aldrig haft... Inte egen lina så att säga.)

OT...

500k/sek - sjukt fort - Grymt nöjd?

Får man skriva dom orden i samma mening ;)

Allt är relativt, kan vara så att personen bor såpass långt från en telestation att pris och kringutrustning per krona är mer värt på ett mobilt bredband än en kopparanslutning.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)