webForumDet fria alternativet

Självklart skickar jag TV:n till Tyskland!

Småprat

15 svar · 1 222 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag la ut en annons på Blocket tidigare ikväll, en 30kg-pjäs a la plasma-TV och det dröjde inte länge förrän jag fick napp...

Köparen skrev:

Hej försäljare, imponerades jag mycket på vid artikeln du har ställts som på denna plats för säljer.
Därför skulle jag vilja veta om det är ännu tillgänglig för mig köpa
att omedelbart. Tack e-post tillbaka omedelbart att veta villkoret.

Jag vet, jag vet. Man ska inte mata trollen. Men ändå, jag var så nyfiken på svaret så...

Jag skrev:

Villkoret är också att apparaten hämtas här och att betalning sker kontant vid köptillfället. Checkar, betalkort eller banköverföringar i efterhand är EJ aktuellt. TV:n skickas ej per post, den är enbart för avhämtning.

Det dröjde ju inte länge innan nästa svar dök upp.

Köparen skrev:

Hej säljare
Du måste undertsand att jag kommer att betala för fraktkostnad också skicka det till min Dotter som är på universitet i Tyskland nu och jag kommer att göra betalning via bank transferCash Betalning (Banköverföring).kommer jag att vilja att ni svarar mig med dina bankkontouppgifter för transfer.mail mig dina bankkontouppgifter så här:
Kontonamn:
osv osv

Ja, det är väl bara att packa TV:n och skicka iväg den. Eller? :birp

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Lurad! :e

Ska jag föreslå Payson för henne? :e

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Vad jag tycker är så konstigt med såna meddelanden är att dom verkar skrivna så slarvigt. Bara för den som skrivit missat mellanslag så översätts inte ordet "mail"...

Om dom nu tar sig tid att översätta, så det ska stå på svenska, varför slarvar dom med grammatiken så vissa delar fortfarande står på engelska!? Hur svårt kan det vara att klämma in ett mellanslag efter en punkt!? Eller att stava rätt på "understand"?

Ibland undrar jag om det inte är samma person som skriver alla dessa brev... eller om det är ett gäng muterade bröder kanske... för dom ser ju mer eller mindre identiska ut.

Jag fattar inte heller hur dom skulle tjäna pengar på olika kontouppgifter?? Alltså, jag kan väl ge dom mitt banknummer i Swedbank... och inga problem med mitt BankGironummer...

Alltså... jag menar, ska man nu blåsa folk får man väl lägga ner lite engagemang. Orkar man inte ens stava rätt, då får man gå långt till bonden för att hämta mjölk, så att säga...

Eller tänk på Helikopterrånet tidigare i år. Pengarna är fortfarande borta!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

preben skrev:

Vad jag tycker är så konstigt med såna meddelanden är att dom verkar skrivna så slarvigt. Bara för den som skrivit missat mellanslag så översätts inte ordet "mail"...

Om dom nu tar sig tid att översätta, så det ska stå på svenska, varför slarvar dom med grammatiken så vissa delar fortfarande står på engelska!? Hur svårt kan det vara att klämma in ett mellanslag efter en punkt!? Eller att stava rätt på "understand"?

Ibland undrar jag om det inte är samma person som skriver alla dessa brev... eller om det är ett gäng muterade bröder kanske... för dom ser ju mer eller mindre identiska ut.

Jag fattar inte heller hur dom skulle tjäna pengar på olika kontouppgifter?? Alltså, jag kan väl ge dom mitt banknummer i Swedbank... och inga problem med mitt BankGironummer...

Alltså... jag menar, ska man nu blåsa folk får man väl lägga ner lite engagemang. Orkar man inte ens stava rätt, då får man gå långt till bonden för att hämta mjölk, så att säga...

Eller tänk på Helikopterrånet tidigare i år. Pengarna är fortfarande borta!

TS har antagligen blivit ägd av en nära släkting.
filippo ("lurad") är nämligen Drydens storebrorsa.

filippo: :bire

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Ha!!! Jaha... !! Ja, det var ju faktiskt roligt!!

Jag är inte så duktig på släktband...

Men ok! I'm with!!

Det var nog filippo som var lurad som inte trodde det var ett skämt! "Lurad"-grejen där med röjd! :birp

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Kan du inte göra en t-t-t-tv (med tanke på P-p-p-powerbook)..? :L

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag råkade ut för nåt liknande, det visar sig att det finns organiserad verksamhet som köper in elektronik, säljaren skickar varan och tror sig ha fått pengar. Men... inga pengar även fast de visat några "bankkvitton". Jag såg aldrig pengar på kontot så jag vägrade skicka varan, de tjatade som fan men till slut gav de upp. Kallas "Nigeriabrev" (läs)

Dryden skrev:

Det var nog filippo som var lurad som inte trodde det var ett skämt! "Lurad"-grejen där med röjd! :birp

Hmm... fick intrycket att det var brorsan som hade skojsat till det lite och svarat på annonsen. Inte alltså? Mystiken tätnar. Nationen väntar på en förklaring...

Jag tror nog bestämt min bror blev en aning lurad och trodde att säljaren var seriös, tills det att jag skickade över en Nigeria-brev-länk till honom. :e

Dryden skrev:

Jag tror nog bestämt min bror blev en aning lurad och trodde att säljaren var seriös, tills det att jag skickade över en Nigeria-brev-länk till honom. :e

"Säljaren"? E de inte du de? Du menar "köparen" va? :q

Köparen menar jag. Glasklart, eller hur? :P

Dryden skrev:

Köparen menar jag. Glasklart, eller hur? :P

Börjar bli. Vi ska nog få rätsida på det här så småningom. :p

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag vet vem jag ska skicka Nigerabrev till framöver i alla fall... Dryden, vad hade brorsan för adress sa du? :e

Medlem sedan apr. 2007210 inlägg

:stefan: skrev:

Jag vet vem jag ska skicka Nigerabrev till framöver i alla fall... Dryden, vad hade brorsan för adress sa du? :e

Hahaha!! :D

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)