Åttatusen (8000) dummade sig och mailade till Statsministren ;-(
Låt reklamradion vara tyst!
30 svar · 2 796 visningar · startad av Lasp · sida 2 av 2
Frågan, av Lasp
I morgon kommer Reklamradion att vara tyst en timme. :q Det är i protest mot statens avgifter. Men kom ihåg historien. Det var meningen att privatradion skulle generera mångfald, inte den enfald som jag nu tycker att det är. :p Om avgiften är för hög, varför lägger man inte ner då? Radion kommer att försöka få dig att maila till Statsministern. Jag tycker att Eu och hans arbetet är viktigare än pi
Läs frågan i sin helhet →"Bred musikvariation"? Lyssnar vi på samma reklamfinansierade radio?
*relativt* breda musikvariation! skrev jag ;)
... i mitt fall "relativt bred variation" relaterad till utbudsbredden i t.ex. P4 Västerbotten eller den reklamfria närradion i Umeå ;)
Därmed inte sagt att det inte kan bli bättre ;)
Vad jag läser ut av inläggen här, så är det inte många som gillar Reklamradion!
Ja, eller hur, och med tanke på att ämnet sätter en ton som en gnälltråd riktad mot reklamradion så är det kanske inte så förvånande att det är en viss övervikt mot negativismer kontra reklamradion i just den här tråden - eller? :OO
Vilka är då deras lyssnare?
Hmm...
Jag tror inte det finns något "reklamradiolyssnarnas broderskap" eller någon särskilt "reklamradiolyssnarfolkgrupp" som går att urskilja från andra tvärsnitt av befolkningen som "tidningsläsare", "sportintresserade", "kollektrivtrafikutnyttjare"...
.... och liksom det är i en jämförelse med frågan om vilka som är reklamtevetittare kontra public service-tevetittare, så är det väl helt enkelt "vanligt folk" från olika livsstigar i "bägge lägren" även för radion.
Vilka företag betalar pengar för att få ut budskapet?
Hmm...
På något vis anar jag att du inte lyssnar särskilt aktivt på de typer av musik som sänds i reklamradion och ställer mig lite frågande till om du ens lyssnar speciellt mycket på reklamradion?
För gjorde du det, skulle du nog antagligen snart inse att företag med produkter relaterade till kanalernas respektive målgrupper annonserar i respektive kanal, och att det därför varierar mellan kanalerna och i takt med att programinnehållet byter fokus under dygnet (precis som det gör i reklamteve, och mellan kanalerna där).
Behövs dessa kanaler idag?
Behövs dessa kanaler? - Ja tveklöst om du frågar mig - lika väl som de reklamfinansierade tevekanalerna behövs för att "bredda utbudet" vid sidan av SVT:s två public service-kanaler så fyller reklamradiokanalerna ett behov vid sidan av public service-radion för oss som lyssnar på den.
PEACE :birp
Radio?
Är inte det lite 1800-tal?
+1
Har själv aldrig varit nån stor radiolyssnare faktiskt. När jag var yngre lyssnade jag inte ens på musik, men det lärde jag mig av polare under gymnasietiden. Men lyssnar fortfarande så gott som aldrig på radio. Snart har väl varenda kotte Spotify i sina 3G/4G-mobiler och även webradio. Ibland är det ju faktiskt skönt med nån annan som väljer musiken. Den här avgiften som det pratas om lär väl inte gälla webradio antar jag.
SR Metropol 93,8, tacka livet!
Den här avgiften som det pratas om lär väl inte gälla webradio antar jag.
Det stämmer, för webbradio behöver man inte betala till staten, utan bara Stim/IFPI om man vill sända musik. Stim tar förvisso högre ersättning om man sänder kommersellt, men men...
Visst kan man få svar efter hur man formulerar frågan!
Men jag såg ingen annan tråd om alternativ
Som ett inslag idag såg jag en enkät med följande fyra svarsalternativ och procentsatser:
23% Bytte till Sveriges Radio
48% Njöt av tystnaden
25% Grät
05% Donerade pengar till MUF
Man kan ju fundera på varför dessa 48% som njöt av tystnaden överhuvudtaget slår på Radion!
Men min stora point var epostuppmaningen till Statsministern.
Nu vet jag också bättre, nämligen att Reinfeldt lovat att kolla in avgifterna.
Men det är riktigt, som framskymtat i inlägg ovan, jag gillar inte reklamradio, inte nu och inte senare heller!
Såg en insändare i tidningen idag, om inte reklamradiostationerna var tvungna att betala miljoner varje år i koncessionsavgifter skulle de ha mindre utgifter och kunna göra "smalare" kanaler utan att behöva oroa sig över att dra in så mycket reklampengar som möjligt.
För höga annonspriser måste man ha stora lyssnarskaror och för stora lyssnarskaror krävs det mainstreammusik idag - tragiskt men sant.
Rix Morronzoo har blivit kasst för länge sen. Tack o lov för att det finns Vakna! med The Voice.
Förresten så följer jag Idol och blir glad när Lady GaGa spelas på radion. :moose
Jag brukar lyssna på P1 eller P3. För några dagar sen så lyssnade jag på bandit på nätet. Kändes bra, lite ny musik och så.. När jag lyssnat ett par dagar så kändes det inte så nytt längre, samma tjatiga låta som på det andra reklamkanalernaö. Ok, andra låtar men lik förbannat samma som gick i en slinga. Tack vet jag SR. :)
Jag brukar lyssna på P1 eller P3. För några dagar sen så lyssnade jag på bandit på nätet. Kändes bra, lite ny musik och så.. När jag lyssnat ett par dagar så kändes det inte så nytt längre, samma tjatiga låta som på det andra reklamkanalernaö. Ok, andra låtar men lik förbannat samma som gick i en slinga. Tack vet jag SR. :)
Jag håller med, brukar lyssna på Rivstart på Bandit Rock (ett gäng som sitter och snackar på morgonen fram till kl. 10.00 i Göteborg) för att de är roliga men de spelar ta mig f*n samma låtar varje dag... De måste ha väldigt få låtar att välja bland jämfört med SR.
Jag lyssnar också ibland på Rivstart på Bandit men det är inte för musikens skull utan för att det är så sköna lirare som kör showen. Musiken går ju att diskutera, som sagt, och det är därför jag stänger av (om jag är hemma) när klockan passerat 10.