En fundering är att ha lagaktiviteter. Vid varje bord kommer det att sitta ca 12 personer. Det innebär att det blir ca 12 lag. Funderar på om man kan göra något där varje lag ska bygga något och sedan blir det en tävling om vem som vinner.
Problemet är igen att det får inte ta för lång tid. Och i och med att vi är så många så är det en issue.
Grejen är att sånt här lätt kan bli pinsamt överambitiöst och gå helt fel. Beror nästan helt på vem som är "lekledare". Hade du Lasse Berghagen eller Filip & Fredrik där så skulle dom kunna be folk att göra vafan som helst, och folk skulle älska det. Är det en vanlig dödlig krävs det nånting extremt genomtänkt för att folk ska haka på och låta sig roas - eller något som är oerhört enkelt och går snabbt eftersom "the attention span" skulle vara minimalt.
Förslag: Frågesport med medelsvåra, gärna humoristiska, frågor. Borden bildar lag. Det lag som först ropar rätt får ett poäng. Ropar man fel måste alla i laget göra 5 armhävningar eller nåt. Tävlingen kan delas upp i delar. En före förrätten, en före varmrätten, en till kaffet. Typ. Det lag som får flest poäng får nåt pris.
Förhoppningsvis gör det att lagmedlemmarna snackar med varandra innan dom ropar sitt svar och lär därigenom känna varandra, folk med finkläder behöver inte oroa sig att förstöra dom, tjejer i högklackat behöver inte riskera bryta fötterna av sig i nån jävla säcklöpning osv...
En kompis till mig gör ofta musiktävlingar till fester.
Det lämpar sig bra för lag, om du gör ett papper där svaren ska skrivas, så de hinner prata i lugn och ro.
Det brukar vara lite olika varianter av frågor, han brukar dela upp i avsnitt med flera låtar med samma fråga, typ:
Vilket år släpptes skivan
Vilken artist/grupp gjorde originalet
Vilken är låten (intro)
Hitta röda tråden (3 låtar med ett mer eller mindre luddigt tema)
Vilken skiva är låten från
Vilken artist hör vi
Går att utveckla hur långt som helst. Till min 30-års fest hade han gjort ett korsord där man skulle fylla i svaren och få fram ett ord, som skulle relatera till en låt, och den låten skulle man sjunga för att få priset.
Många roliga förslag. Det borde finnas en website där man kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har haft flera liknande fester men den här är betydligt större än vanligt.
Musiktävling!
Jag har hållit i ett antal liknande tillställningar och brukar köra intro-tävlingar! Funkar alltid. Viktigt är att mixa ihop alla intros så det blir ett högt tempo, det får inte ta längre än 5 minuter. Sen kommer själva rättningen. Den gör man tillsammans med publiken som skickar sitt frågeforumäl till bordet bredvid (så de rättar varandra) och sen men får skrika ut rätt svar samtidigt som man kör själva introt. Har man lite fingertoppskänsla på detta så låter man de fartiga "introna" gå in i själva låten och får folket att dansa och sjunga med!
När jag kör detta brukar folk stå och dansa på borden... :birp:
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25