webForumDet fria alternativet

Öka snittköpet i matbutik

Småprat

26 svar · 2 988 visningar · startad av GronWall · sida 2 av 2

Frågan, av GronWall

Hallå där alla! Skulle bli väldigt glad om ni kunde skriva så många tips ni bara kan om hur man ökar snittköpet i en matbutik.. Hur ska en butik göra/vara för att ni ska köpa mer?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

För att folk ska komma till/tillbaka till butiken:
- Fräsch och välfylld frukt&grönt-avdelning
- Ren, välklädd och trevlig personal

För att öka snittköpet:
- Sötsaker/"småtugg" vid kassorna
- Köp Y, betala för X. Det spelar ingen roll om rabatten på produkterna blir 1, 2 eller 50 kr - folk köper ändå
- Ställ ut större mängder av marginalvaror på gavlar och s.k. "torg". Ketchup är ett typexempel.
- Häng upp associerade varor på uttänkta ställen. Jordnötter vid ölen, tändstickor vid ljusen, osv. Viktigt att tänka till här, gör man rätt kan man höja snittköpet mycket. Tänk också på att hänga upp varor med högre marginal - ett märke jordnötter kan ge högre marginal än ett annat t.ex.

För att locka fler kunder till din butik:
- Ha minst ett kanonerbjudande i din lokala reklam lite då och då, på en vara du slår alla dina konkurrenter på fingrarna med, där du knappt tjänar något på försäljning. Det finns exempel på kampanjer där butiker säljer med minusmarginal (men lägg på ett maxköp!). Det kan låta märkligt, men är inte svårare än att folk kommer att handla fler varor utöver just kampanjvaran, och du tjänar ihop på det ändå. Det här kan också låta märkligt, men: Kan vara svårt att få det att gå ihop i ett invandrartätt område. Invandrare är mer prismedvetna på mat än vanliga svenssons, och dom är inte "rädda" för att bara handla en eller två varor och sen fortsätta till nästa butik.

Finns som sagt en hel vetenskap kring det här, så jag kommer säkert på något mer sen...

Medlem sedan aug. 200844 inlägg

Tack så mycket för alla tips!

Tror ni att ni kan hjälpa mig med en annan sak??
Jag skulle behöva veta olika händelser som händer under året som svenskar inte har så bra koll på.. Olika högtider för olika religioner och såntdär.
Jag har googlat men inte funnit något bra.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det skall finnas en internationell almenacka som tar med de sju stora religionernas högtider. Jag har sett den , men vet inte var den finns.

Om det är någon som hittar den så posta gärna länken :)..

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

http://www.interfaithcalendar.org/ kanske.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Den var rätt drew. Hoppas trådskaparen blir nöjd.
http://www.holidays.net/
http://www.timeanddate.com/

Är några andra säger Lasp

Absolut..
Otroligt fula och icke användarvänliga hemsidor bara..
Men hjälpsamma..

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)