webForumDet fria alternativet

Ställa om klockan till Sommartid.

Småprat

44 svar · 3 046 visningar · startad av Lindström

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg
Frågan#1

Tänkte bara slänga in en liten notis om att vi har gått över till sommartid ( dra fram en timme ) för dom som inte redan har varit uppmärskamad över det i natt.

Lite underligt att inte Aftonbladet eller Expressen har tagit upp det.
Eller så har dom gjort det utan att man har reflekterat över det.

Persoligen så såg jag nu först på eftermiddagen att det var något som inte stämde. Tur att man uppmärksamma det hela. Annars så har det gått åt helvete imorronbitti.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Hur menar du?

Quid skrev:

Hur menar du?

Jo, att du ska dra fram klockan en timme.
Dvs om du har klockan på 15.44 så ska den fram en timme, 16.44.

Eller det var kanske inte det du tänkte på ?* smått osäker.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Hur menar du?

Ah... irroni. Jo, det känner jag till.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vadå sommartid? Nu driver du med oss va?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Gah....skulle se masstarten för herrar i skidskyttet imorse, och fattade inte varför sändningen började en timme för tidigt. Trodde det var nån slags bandat inslag "som uppvärmning" innan den riktiga tävlingen men hittade inget på svt.se om nåt sånt. Var t.o.m. på väg att ringa svt när jag av en slump såg att klockan på datorn stod "fel", dvs en timme före. Då först fattade jag. Duh.....

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Får se nu, man ska ställa tillbaka klockan en timme, eftersom man ställer tillbaka utemöblerna på terassen? :stud

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Snö ute, inte är det sommartid här inte. Inte en chans!

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Troxy skrev:

Får se nu, man ska ställa tillbaka klockan en timme, eftersom man ställer tillbaka utemöblerna på terassen? :stud

Ne, inte ställa tillbaka, utan ställa fram klockan en timme, eftersom man ställer fram utemöblerna på terassen. :OO

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Jag satt och jobbade imorse och tittade på klockan vid 4-snåret och undrade varför ingen av datorerna ställt om sig automagiskt. Dom brukar ju meddela sånt. Tänkte inte så mycket på det utan jag ställde om dom till sommartid manuellt istället, får titta på inställningarna sen...

Sen kollade jag mina forum, det körs ett skript på servrarna som bl a ställer om till sommartid. Det skriptet körs mellan 2 och 4 varje natt, och jag upptäckte att klockan på en del forum var två timmar efter och på andra bara en timme efter. -Vad har hänt med serverklockorna tänkte jag och la på minnet att jag skulle titta på det idag.

Jag jobbade klart och gick ut med hunden. När vi kom in igen kollade jag igen, då gick helt plötsigt alla forum en timme efter. -Men vad nu då?

Sen ut i köket för att göra i ordning kaffebryggaren till frukost. Då skulle jag passa på att ställa om köksklockan. Den gick 2 timmar efter och inte en som den borde...

Som en blixt från klar himmel kom det. Servrarna är inställda på GMT, skripten körs mellan 2 och 4 GMT och datorerna hade ställt om till sommartid utan att berätta det.

Man ska inte greja med datorer när man är trött.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Sommartid innebär att man ska ställa fram grillen. Det funkar dock inte då det är en stor snöhög på ca 1,5m just där.

Medlem sedan sep. 2004111 inlägg

Måste jag??? (hatar det)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag fattar fortfarande inte... är det tiden eller klockan man ska ställa om?!

Du ska vrida klockan 1/12 varv medsols.

drew skrev:

Du ska vrida klockan 1/12 varv medsols.

Näe, det ska man verkligen inte. Man kan vrida klockjävlen hur många varv som helst utan att det hjälper. Det är bara när man vrider visarna det funkar.

:)

...om man nu inte råkar ha en digital dinka....

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Man ställer klockan uppochner, sådetså. §jr

Om man vrider en standard analog klocka 1/12 varv medsols så kommer lilla visaren att peka rakt upp en timme tidigare. Och när den pekar rakt upp är klockan 12.

Sådeså.

drew skrev:

Om man vrider en standard analog klocka 1/12 varv medsols så kommer lilla visaren att peka rakt upp en timme tidigare. Och när den pekar rakt upp är klockan 12.

Sådeså.

Det beror väl för höge farao var den var innan.
Förresten: När min pekar rakt upp brukar det vara alldeles precis före sex (HÖHÖHÖHÖ)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Lindström skrev:

Lite underligt att inte Aftonbladet eller Expressen har tagit upp det.

Det som är underligt är att du förväntar dig hitta någon slags fakta i dessa tidningar.

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
156 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)